Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokullarda Öğrenim Gören Kız Öğrencilerin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine Karşı Tutumları (Erzurum İli Örneği)

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 26 - 36, 31.07.2022

Öz

Amaç: Bu araştırma Erzurum ili Yakutiye ilçesinde ortaokulda öğrenim gören kız öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarını saptamak amacı ile yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmaya Erzurum Merkez Yakutiye İlçesinde bulunan ortaokullarda 5-6-7 ve 8. sınıflarda öğrenim gören toplam 413 kız öğrenci katılmıştır. Araştırmada Demirhan ve Altay (2001) tarafından geliştirilen, 12’si olumlu 12’si olumsuz olmak üzere toplam 24 maddeden oluşan Beden Eğitimi ve Spor Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca örneklem grubuna 8 maddelik kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Elde edilen veriler; SPSS 24.00 paket programı kullanılarak ortaya çıkarılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklem T testi, Levene F Testi sonucuna göre (F= 29,170, p< 0,05) Tek Yönlü Varyans Analizi (Anova) yerine ilişkisiz ölçümler için Kruskal Wallis H Testi yapılmış olup, Kruskal Wallis-H testi sonrası belirlenen anlamlı farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığını belirlemek üzere Mann Whitney U Testi yapılmıştır ve bu sonuçlar dikkate alınmıştır.
Sonuç: Araştırma sonucunda öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik olumlu tutum sergiledikleri gözlemlenmiştir. Öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının; yaş, sınıf düzeyi, okul başarı puanı, spor salonu, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu, ailede aktif spor yapan birinin olup olmadığı, aile gelir düzeyi değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar gösterdiği saptanmıştır (p<0.05).

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

YOK

Kaynakça

  • Altay F, Özdemir Z (2006). Ankara ili merkez ilçelerindeki ilköğretim 1. kademesinde öğrenim gören 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 15 (25), 591-593.
  • Aygün, M. (2020). Spor lisesi ve düz lise öğrencilerinin kariyer kaygısı ve bilinçli farkındalıklarının ı̇ncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(4), 90-100.
  • Bulgu, N., Akcan, F. (2003). Spor aktivitelerine aktif katılım: 15–19 yaş grubundaki öğrenciler üzerine Bir çalışma. 1. Gençlik Boş Zaman ve Doğa Sporları Sempozyumu ve Bildiriler Kitabı. 21–22 Mayıs.
  • Çetin, M. (2007). Orta öğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması (Kırşehir İl Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Demirhan, G., Altay, F. (2001). Lise birinci sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları ölçeği. Spor Bilimleri Dergisi, 12 (2), 9-20.
  • Devecioğlu, S., Sarıkaya, M. (2006). Sporcu öğrencilerin sosyo-ekonomik değişkenler ışığında profillerinin belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal BilimlerDergisi, 16(2), 301-314.
  • Ekici, G., Hevedanlı, M. (2010). Lise öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Turkish Science Education, 7(4), 97-109.
  • Gary, E. B., David, A. B. (1991). Children’s attitudes tovards activity ve perceptions of physical education. Health Education Research, 6(4), 465-478.
  • Gürbüz, A. (2011). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. Muğla Üniversitesi. Muğla.
  • Holoğlu, O.G. (2006). İlköğretim ikinci kademede öğrenim gören kız öğrencilerin beden eğitimi dersine karşı tutumları. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Bursa.
  • Hotaman, D. (1995). Gülhane askeri tıp akademisi sağlık meslek yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Krouscas, Jr, J. A. (1999). Middle school students' attitudes toward a physical education program (Doctoral dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University).
  • Subramaniam, P. R., Silverman, S. (2007). Middle school students’ attitudes toward physical education. Elsevier. Teaching and Teacher Education. 23. 602-611
  • Yaylacı F. (1998). İlköğretim okulları beden eğitimi dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 95-106.

Attitudes of Female Students in Secondary Schools Towards Physical Education And Sports (Erzurum Province Sample)

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 26 - 36, 31.07.2022

Öz

Purpose: This research was conducted with the aim of determining the attitudes of female students studying in secondary school in Yakutiye district of Erzurum province towards physical education and sports lessons.
Method: A total of 413 female students, 5th grade, 6th grade, 7th and 8th grade, studying at secondary schools in Erzurum Yakutiye District participated in the research. The Physical Education and Sports Attitude Scale, which was developed by Demirhan and Altay (2001), consisting of a total of 24 items, 12 positive and 12 negatives, was used in the study. In addition, an 8-item personal information form was applied to the sample group. The obtained data were analyzed by using the SPSS 24.00 package program. Independent sample T-test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) were used in the analysis of the data. According to the Levene F Test result (F= 29,170, p< 0.05), Kruskal Wallis H Test was used for unrelated measurements instead of One-Way Analysis of Variance (ANOVA), and Mann Whitney U Test was performed to determine which groups caused the significant difference determined after Kruskal Wallis-H test and these results were taken into account.
Results and Conclusion: As a conclusion of the research, it was observed that the students exhibited positive attitudes towards physical education and sports lessons. It has been determined that students' attitudes towards physical education and sports lessons show significant differences in terms of age, grade level, school success score, sports hall, their mother's and father's education status, whether there is someone actively doing sports in the family or not, and family income level variables.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Altay F, Özdemir Z (2006). Ankara ili merkez ilçelerindeki ilköğretim 1. kademesinde öğrenim gören 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 15 (25), 591-593.
  • Aygün, M. (2020). Spor lisesi ve düz lise öğrencilerinin kariyer kaygısı ve bilinçli farkındalıklarının ı̇ncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(4), 90-100.
  • Bulgu, N., Akcan, F. (2003). Spor aktivitelerine aktif katılım: 15–19 yaş grubundaki öğrenciler üzerine Bir çalışma. 1. Gençlik Boş Zaman ve Doğa Sporları Sempozyumu ve Bildiriler Kitabı. 21–22 Mayıs.
  • Çetin, M. (2007). Orta öğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması (Kırşehir İl Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Demirhan, G., Altay, F. (2001). Lise birinci sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları ölçeği. Spor Bilimleri Dergisi, 12 (2), 9-20.
  • Devecioğlu, S., Sarıkaya, M. (2006). Sporcu öğrencilerin sosyo-ekonomik değişkenler ışığında profillerinin belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal BilimlerDergisi, 16(2), 301-314.
  • Ekici, G., Hevedanlı, M. (2010). Lise öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Turkish Science Education, 7(4), 97-109.
  • Gary, E. B., David, A. B. (1991). Children’s attitudes tovards activity ve perceptions of physical education. Health Education Research, 6(4), 465-478.
  • Gürbüz, A. (2011). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. Muğla Üniversitesi. Muğla.
  • Holoğlu, O.G. (2006). İlköğretim ikinci kademede öğrenim gören kız öğrencilerin beden eğitimi dersine karşı tutumları. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Bursa.
  • Hotaman, D. (1995). Gülhane askeri tıp akademisi sağlık meslek yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Krouscas, Jr, J. A. (1999). Middle school students' attitudes toward a physical education program (Doctoral dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University).
  • Subramaniam, P. R., Silverman, S. (2007). Middle school students’ attitudes toward physical education. Elsevier. Teaching and Teacher Education. 23. 602-611
  • Yaylacı F. (1998). İlköğretim okulları beden eğitimi dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 95-106.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Şirin Güler 0000-0001-6014-0636

Rüstem Yılmaz Bu kişi benim 0000-0001-6911-8320

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güler, M. Ş., & Yılmaz, R. (2022). Ortaokullarda Öğrenim Gören Kız Öğrencilerin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine Karşı Tutumları (Erzurum İli Örneği). Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 26-36.

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.

Bilgilerinize sunulur.

Editör

Dr. Tarkan HAVADAR