Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Happiness and Self-Efficacy Levels of Students Studying at Sports High School

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 3, 70 - 92, 28.10.2023

Öz

Purpose: The aim of this study is to investigate the happiness levels and self-efficacy levels of students studying at Batman Sports High School according to certain variables.
Method: This research, which uses quantitative research methodology, is conducted in a survey model. The population and sample of this study consists of 266 students studying at Batman Sports High School. Oxford Happiness Scale, General Self-Efficacy Scale, and a personal information form were administered to the students. The data in the research were analyzed using independent samples t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) for SPSS program.
Results: Significant differences were observed between the happiness levels of students and the sub-dimensions of self-efficacy according to class variable, support of their families for engaging in sports, receiving support from school for sports, family's involvement in sports, and the type of competition they like the most. No significant differences were found between the students' gender, licensed sports branch, chosen sports branch, type of medal they received, and their happiness levels and self-efficacy levels. A significant difference was observed between the students' happiness levels and their variables related to winning cups or medals and participating in sports competitions, but there was no significant difference in their self-efficacy sub-dimensions. There is no significant difference between the students' perception of the adequacy of the school's sports facilities and their happiness levels. However, there is a significant difference between the students' perception of the adequacy of the school's sports facilities and the sub-dimensions of self-efficacy persistence/insistence and starting.
Conclusion: Significant differences were found between the students' happiness levels and the sub-dimensions of self-efficacy according to class variable, support of their families for engaging in sports, receiving support from school for sports, family's involvement in sports, and the type of competition they like the most.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Orhan, F. ve Umay, A. (2005). Bilgisayar Öğretmenleri İçin" Bilgisayar Öğretmenliği Öz-Yeterlik Ölçeği" Geliştirme Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (29), 1-8.
  • Arslantürk, Z. (2004). Sosyal bilimciler için araştırma metot ve teknikleri. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Aydın, F., Sunay, H., Bal, E., ve Ayyıldız, E. (2019). The relation between self-efficacy and group cohesiveness perceptions of professional men and woman's football team (Ankara Province Example). Universal Journal of Management, 8(2), 33-38.
  • Ayyıldız, E., & Sunay, H. (2021). Bireylerin Fiziksel Aktiviteye Katılım Durumlarına Göre Mutluluk Ve Duygusal Düzenlemede Öz-Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(4), 230-240.
  • Baba Kaya, H., Yılmaz, A.,Çelik, N. M.,& Kırımoğlu, H.(2016). Türk genç milli judo takım sporcularının sosyal değer inançları ile özsaygı seviyeleri arasındaki ilişki. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1199-1207. doi:10.14687/ijhs.v13i1.3662
  • Bandura, A. (1993). Perceived Self-Efficacy İn Cognitive Development And Functioning. Educational Psychologist, 28, 117-148
  • Bıkmaz, F. H. (2002). Ortaöğretim Fen Bilimleri Ve Matematik Öğretmeni Adaylarının Öz Yeterlilik İnançları. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 1(2): 197-210.
  • Bilginer B. Spor Lisesi Öğrencilerinin Akademik Öz Yeterlilik Düzeyleri İle Spora Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Aydın İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022.
  • Bozkurt Ş. Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Katılım Motivasyonu, Başarı Algısı Ve Öz Yeterliklerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2014.
  • Çelik, H., & Gıdık, O. (2022). Hokey A Milli Kadın Sporcularının Mutluluk Düzeylerinin Farklı Değişkenler Bakımından İncelenmesi. In 1st International Conference on Scientific and Academic Research, Konya.
  • Çelik N, Soyal M. The effect of exercise on homocysteine and some blood parameters in middle-aged sedentary individuals. Pedagogy of physical culture and sports, 2020;24(5):219-226. https://doi.org/10.15561/26649837.2020.0502
  • Çepikkurt, F. ve Çoşkun, F. (2010). Üniversiteli dansçıların sosyal fizik kaygı ve beden imgesinden hoşnut olma düzeyleri. Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 17-24
  • Demir, K. & Duman, S. (2019). Bireylerin spor yapma durumlarıyla, benlik saygıları ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-449.
  • Deveci, M. E., Tez, Ö. Y. ve Gürbüz, P. G. (2021). Çocuk Sporcuların Rekreasyonel Egzersize Katılım Motivasyonu Ve Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 402-411.
  • Doğan, T. & Sapmaz, F. (2012). Oxford Mutluluk Ölçeği Türkçe Formunun psikometrik özelliklerinin üniversite öğrencilerinde incelenmesi. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 25: 297-304
  • Figen, P. S., & Mete, S. (2009). Uyum Modeli ve Sosyal Bilişsel Öğrenme Kuramının Doğum Öncesi Eğitimde Kullanımı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 1(1), 57-68
  • https://mtegm.meb.gov.tr/www/sss.php Son Erişim Tarihi: 04 Haziran 2020
  • Kangal, A. (2013). Mutluluk üzerinde kavramsal bir değerlendirme ve Türk hanehalkı için bazı sonuçlar. Electronic Journal of Social Sciences, 12(44), 214–233.
  • Karapınar Y. Spor Liselerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Okula Giriş Nedenleri ve Mesleki Beklentilerinin. Yüksek Lisans Tezi, Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Koçak OU, Taekwondo Sporcularının Öz Yeterlilik ve Duygusal Zeka Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2021.
  • Kuşçu Ş. Spor Lisesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin İletişim Becerileri İle Sporcu Öz Yeterlilik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2021.
  • Pryce JJ. Happiness at Work, New Jersey: Wiley Black well Yayınevi, 2010.
  • Ritter, J.; Boone, W.; Rubba, P. (2001). Development of An Instrument To Assess Prospective Elementary Teacher. S.177
  • Sönmez, M. (2016). İletişim ve Mutluluk İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 40–53
  • Us G. Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Durumuna Göre Psikolojik Sağlamlık Ve Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi (Tokat İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Giresun: Giresun Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023. Yetim, Ü. (2001). Toplumdan bireye mutluluk resimleri. Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Yıldırım, F. ve İlhan, İ. Ö. (2010). Genel Öz Yeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(4), 301-308. Erişim adresi: http://www.turkpsikiyatri.com/pdf/c21s4/301-308.pdf
  • Yılmaz T. Ortaöğretim Kurumlarında Spor Alanı Uygulaması (Eskişehir-Sivas Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2008.

Spor Lisesinde Okuyan Öğrencilerin Mutluluk Ve Öz Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 3, 70 - 92, 28.10.2023

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı Batman Spor Lisesinde okuyan öğrencilerin mutluluk düzeyleri ve öz yeterlilik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir.
Yöntem: Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırma tarama modelindedir. Bu çalışmada Batman Spor Lisesi’nde okuyan 266 öğrenci evren ve örneklemi oluşturmaktadır. Öğrencilere Oxford Mutluluk Ölçeği ve Genel Öz Yeterlilik Ölçeği ile kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Araştırmada yer alan veriler bağımsız örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans (ANOVA) analizi ile SPSS programında incelenmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin mutluluk düzeyleri ile öz yeterlilik alt boyutlarının arasında sınıf değişkeni, ailelerinin sporla ilgilenmelerini destekleme, okuldan spora yönelik destek alma, ailenin sporla ilgilenme, en çok gitmekten hoşlandıkları müsabaka değişkenleri ile mutluluk düzeyleri ve öz yeterlilik düzeyleri arasında anlamlı fark görülmüştür. Öğrencilerin cinsiyet, ilgilendikleri lisanslı spor branşı, seçtikleri spor branşı, almış oldukları madalya türü değişkenleri ile mutluluk düzeyleri ve öz yeterlilik düzeyleri arasında anlamlı fark görülmemiştir. Öğrencilerin kupa ya da madalya alma değişkenleri ve spor müsabakalarına katılım durumları ile mutluluk düzeyleri arasında anlamlı fark görülmüş olup öz yeterlilik düzeyleri alt boyutlarıyla anlamlı fark yoktur. Öğrencilerin okulun spor olanaklarını yeterli bulma ile mutluluk düzeyleri arasında anlamlı fark yoktur. Ancak okulun spor olanaklarını yeterli bulma ile öz yeterlilik sürdürme çabası/ısrar alt boyutu ile başlama alt boyutu arasında anlamlı fark vardır.
Sonuç: Öğrencilerin mutluluk düzeyleri ile öz yeterlilik alt boyutlarının arasında sınıf değişkeni, ailelerinin sporla ilgilenmelerini destekleme, okuldan spora yönelik destek alma, ailenin sporla ilgilenme, en çok gitmekten hoşlandıkları müsabaka değişkenleri ile mutluluk düzeyleri ve öz yeterlilik düzeyleri arasında anlamlı fark görülmüştür.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Orhan, F. ve Umay, A. (2005). Bilgisayar Öğretmenleri İçin" Bilgisayar Öğretmenliği Öz-Yeterlik Ölçeği" Geliştirme Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (29), 1-8.
  • Arslantürk, Z. (2004). Sosyal bilimciler için araştırma metot ve teknikleri. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Aydın, F., Sunay, H., Bal, E., ve Ayyıldız, E. (2019). The relation between self-efficacy and group cohesiveness perceptions of professional men and woman's football team (Ankara Province Example). Universal Journal of Management, 8(2), 33-38.
  • Ayyıldız, E., & Sunay, H. (2021). Bireylerin Fiziksel Aktiviteye Katılım Durumlarına Göre Mutluluk Ve Duygusal Düzenlemede Öz-Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(4), 230-240.
  • Baba Kaya, H., Yılmaz, A.,Çelik, N. M.,& Kırımoğlu, H.(2016). Türk genç milli judo takım sporcularının sosyal değer inançları ile özsaygı seviyeleri arasındaki ilişki. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1199-1207. doi:10.14687/ijhs.v13i1.3662
  • Bandura, A. (1993). Perceived Self-Efficacy İn Cognitive Development And Functioning. Educational Psychologist, 28, 117-148
  • Bıkmaz, F. H. (2002). Ortaöğretim Fen Bilimleri Ve Matematik Öğretmeni Adaylarının Öz Yeterlilik İnançları. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 1(2): 197-210.
  • Bilginer B. Spor Lisesi Öğrencilerinin Akademik Öz Yeterlilik Düzeyleri İle Spora Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Aydın İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022.
  • Bozkurt Ş. Okul Sporlarına Katılan Öğrencilerin Katılım Motivasyonu, Başarı Algısı Ve Öz Yeterliklerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2014.
  • Çelik, H., & Gıdık, O. (2022). Hokey A Milli Kadın Sporcularının Mutluluk Düzeylerinin Farklı Değişkenler Bakımından İncelenmesi. In 1st International Conference on Scientific and Academic Research, Konya.
  • Çelik N, Soyal M. The effect of exercise on homocysteine and some blood parameters in middle-aged sedentary individuals. Pedagogy of physical culture and sports, 2020;24(5):219-226. https://doi.org/10.15561/26649837.2020.0502
  • Çepikkurt, F. ve Çoşkun, F. (2010). Üniversiteli dansçıların sosyal fizik kaygı ve beden imgesinden hoşnut olma düzeyleri. Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 17-24
  • Demir, K. & Duman, S. (2019). Bireylerin spor yapma durumlarıyla, benlik saygıları ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-449.
  • Deveci, M. E., Tez, Ö. Y. ve Gürbüz, P. G. (2021). Çocuk Sporcuların Rekreasyonel Egzersize Katılım Motivasyonu Ve Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 402-411.
  • Doğan, T. & Sapmaz, F. (2012). Oxford Mutluluk Ölçeği Türkçe Formunun psikometrik özelliklerinin üniversite öğrencilerinde incelenmesi. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 25: 297-304
  • Figen, P. S., & Mete, S. (2009). Uyum Modeli ve Sosyal Bilişsel Öğrenme Kuramının Doğum Öncesi Eğitimde Kullanımı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 1(1), 57-68
  • https://mtegm.meb.gov.tr/www/sss.php Son Erişim Tarihi: 04 Haziran 2020
  • Kangal, A. (2013). Mutluluk üzerinde kavramsal bir değerlendirme ve Türk hanehalkı için bazı sonuçlar. Electronic Journal of Social Sciences, 12(44), 214–233.
  • Karapınar Y. Spor Liselerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Okula Giriş Nedenleri ve Mesleki Beklentilerinin. Yüksek Lisans Tezi, Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Koçak OU, Taekwondo Sporcularının Öz Yeterlilik ve Duygusal Zeka Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2021.
  • Kuşçu Ş. Spor Lisesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin İletişim Becerileri İle Sporcu Öz Yeterlilik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2021.
  • Pryce JJ. Happiness at Work, New Jersey: Wiley Black well Yayınevi, 2010.
  • Ritter, J.; Boone, W.; Rubba, P. (2001). Development of An Instrument To Assess Prospective Elementary Teacher. S.177
  • Sönmez, M. (2016). İletişim ve Mutluluk İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 40–53
  • Us G. Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Durumuna Göre Psikolojik Sağlamlık Ve Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi (Tokat İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Giresun: Giresun Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023. Yetim, Ü. (2001). Toplumdan bireye mutluluk resimleri. Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Yıldırım, F. ve İlhan, İ. Ö. (2010). Genel Öz Yeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(4), 301-308. Erişim adresi: http://www.turkpsikiyatri.com/pdf/c21s4/301-308.pdf
  • Yılmaz T. Ortaöğretim Kurumlarında Spor Alanı Uygulaması (Eskişehir-Sivas Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2008.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mihraç Köroğlu 0000-0001-6865-413X

Hasan Abanoz Abanoz 0000-0002-4415-6723

Burcu Yentürk Bu kişi benim 0000-0003-1551-447X

Ganime Öztürk Çelik Bu kişi benim 0009-0000-4073-8390

Erken Görünüm Tarihi 2 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Köroğlu, M., Abanoz, H. A., Yentürk, B., Öztürk Çelik, G. (2023). Spor Lisesinde Okuyan Öğrencilerin Mutluluk Ve Öz Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 70-92.

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.

Bilgilerinize sunulur.

Editör

Dr. Tarkan HAVADAR