Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzlarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 3, 93 - 102, 28.10.2023

Öz

Amaç: Mevcut çalışmanın amacı spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sürekli öfke ve öfke ifade tarzlarını incelemektir.
Yöntem: Araştırma grubu, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencileri arasından kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenen, 159 kadın ve 148 erkek olmak üzere toplam 307 katılımcıdan oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu ve sürekli öfke-öfke ifade tarzı ölçeği (SÖÖTÖ) kullanılmıştır. Dağılımın normalliğine bağlı olarak analizlerde; t testi, ANOVA ve Tukey testleri kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde alfa değeri 0.05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Bulgular incelendiğinde, sürekli öfke ve öfke ifade tarzlarında cinsiyet değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Yaş değişkenine göre sürekli öfke (p=.000), öfke içte (p=.039), öfke dışa (p=.000) ve öfke kontrol (p=.001) de istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05). Bölüm değişkenine göre sürekli öfke de (p=.113) anlamlı farklılık gözlenmezken, öfke ifade tarzlarından öfke içte (p=.025), öfke dışa (p=.000) ve öfke kontrol (p=.010) de istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: Sonuç olarak, sürekli öfke ve öfke ifade tarzları cinsiyet değişkenine göre farklılaşmamaktadır. Öğrenim görülen bölüme göre sürekli öfke farklılaşmazken; öfke ifade tarzları farklılaşmaktadır. Yaşa göre ise sürekli öfke ve öfke ifade tarzları değişkenlik gösterebilir.

Kaynakça

  • Akdeniz H, Demirci D, Sekban G, Yurtsever Y. (2017). Üniversite öğrencilerinin öfke düzeylerinin karşılaştırılması (Kocaeli üniversitesi örneği). Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 46-60.
  • Ayyildiz E, Elkin N. (2016). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri ile sürekli öfke ve öfke ifade tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 51-68.
  • Belli E, Gürbüz A, Gültekin O. (2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin öfke düzeylerinin araştırılması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 163-171.
  • Büyüköztürk Ş, Çakmak E.K, Akgün Ö.E, Karadeniz Ş, Demirel F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cengiz R, Koçak F, Sunay H. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öfke düzeyi ve dürtüsellik davranışlarının incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 29-38.
  • Dilek, A. N, İmamoğlu O. (2020). Spor eğitimli öğrencilerde sürekli öfke-öfke ifade tarz durumlarının araştırılması. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 566-575.
  • Duran S, Karadaş A, Kadder E. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin tolerans düzeyleri ile öfke kontrolleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 39-44.
  • Elkin N, Karadağlı F. (2016). Üniversite öğrencilerinin öfke ifade tarzı ve ilişkili faktörler. Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, 21(1), 64-71.
  • Gözen, İ. (2017). Özel yetenek sınavı ile öğrenci alan fakültelerdeki öğrencilerin öfke ifade tarzları. Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Goodwin R. D. (2006). Association between coping with anger and feelings of depression among youths. American journal of public Health, 96(4), 664-669.
  • Gül N, Bal C.G, Tumurbağa M. (2019). Sürekli öfke ve öfke ifade tarzının demografik özelliklerle ilişkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 63-72.
  • Hamdan-Mansour, A. M, Dardas L. A, Nawafleh H, Abu-Asba, M. H. (2012). Psychosocial predictors of anger among university students. Children and Youth Services Review, 34(2), 474-479.
  • İmamoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının öfke ve öfke ifade tarzları ile bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Doktor Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • İmamoğlu Kaya, M. (2019). Kadın futbolcularda antrenmanın algılanan stres, sporda güdülenme, sürekli öfke ve öfke tarzı düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Çorum
  • Kaya N, Kaya H, Atar N. Y, Turan N, Eskimez Z, Palloş A, Aktaş A. (2012). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin öfke ve yalnızlık özellikleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9(2), 18-26.
  • Kısaç, İ. (2005). Gençlerin öfkelerini ifade ettikleri hedef kişiler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 71-81.
  • Kökdemir, H. (2004). Öfke ve öfke kontrolü. Pivolka, 3(12), 7-10.
  • Kuruoğlu, D. S. (2009). Üniversite öğrencilerinin sürekli öfke düzeyleri, öfke ifade tarzları ile obsesif kompulsif semptomları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Mammadzade M, Yılmaz C, Abiş S, İmamoğlu O, Şahin O. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sosyal medya tutumlarının öfke düzeylerine etkisi. Journal Of International Social Research, 13(73).
  • Özer, A.K. (1994). Sürekli Öfke (SL-Öfke) ve öfke ifadesi tarzı (öfke-tarz) ölçekleri ön çalışması, Türk Psikoloji Dergisi, 9(31):26-35.
  • Schieman, S. (1999). Age and anger. Journal of health and Social Behavior, 273-289.
  • Sezan, T. (2016). Spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinin öfke ifade tarzları. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Soykan, Ç. (2003). Öfke ve öfke yönetimi. Kriz dergisi, 11(2).
  • Starner T.M., Peters R. M. (2004). Anger expression and blood pressure in adolescents. The Journal of School Nursing, 20(6), 335-342.
  • Spielberger C.D, Jacobs G.A, Russell S.F, Crane R.J. (1983). Assessment of Anger: The State-Trait Anger Scale, In J.N. Butcher C.D. Spielberger (Eds.) Advences in personality assessment, Hillsdale, NJ:LEA, Vol:2, 159-187.
  • Spielberger C. D, Reheiser E. C. (2009). Assessment of emotions: Anxiety, anger, depression, and curiosity. Applied Psychology: Health and Well‐Being, 1(3), 271-302.
  • Yamak B, İmamoğlu O, Eliöz M, Mehmet Ç, İslamoğlu İ. (2019). Spor lisesi ve spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin öfke ve saldırganlık düzeylerinin araştırılması. OPUS International Journal of Society Researches, 14(20), 314-332.
  • Yöndem Z. D, Bıçak B. (2008). Öğretmen adaylarının öfke düzeyi ve öfke tarzları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-15.

Investigation of Trait Anger and Anger Expressions at Sport Sciences Faculty Students

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 3, 93 - 102, 28.10.2023

Öz

Purpose: The aim of the present study is to examine the trait anger and anger expression styles of the students of the faculty of sports sciences.
Methods: The research group consists of a total of 307 participants, 159 women and 148 men, who were determined by the easily accessible sampling method among the students of the Faculty of Sport Sciences of Burdur Mehmet Akif Ersoy University. Personal information form and “trait anger and anger expression scales” were used to collect data. Depending on the normality of the distribution, in the analyzes; t test, ANOVA and Tukey tests were used. In statistical analysis, the alpha value was accepted as 0.05.
Results: When the findings were examined, no statistically significant difference was found in trait anger and anger expression according to the gender variable (p>0.05). According to the age variable a statistically significant difference was found in trait anger (p=.000), anger-in (p=.039), anger-out (p=.000), and anger control (p=.001) ( p<0.05). While no significant difference was observed in trait anger (p=.113) according to the department variable, a statistically significant difference was found in anger-in (p=.025), anger-out (p=.000), and anger control (p=.010) (p<0.05).
Conclusion: As a result, trait anger and anger expressions do not differ according to gender. While trait anger does not differ according to the department; Anger expressions differ. Trait anger and anger expressions may vary according to age.

Kaynakça

  • Akdeniz H, Demirci D, Sekban G, Yurtsever Y. (2017). Üniversite öğrencilerinin öfke düzeylerinin karşılaştırılması (Kocaeli üniversitesi örneği). Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 46-60.
  • Ayyildiz E, Elkin N. (2016). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri ile sürekli öfke ve öfke ifade tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 51-68.
  • Belli E, Gürbüz A, Gültekin O. (2018). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin öfke düzeylerinin araştırılması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 163-171.
  • Büyüköztürk Ş, Çakmak E.K, Akgün Ö.E, Karadeniz Ş, Demirel F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cengiz R, Koçak F, Sunay H. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öfke düzeyi ve dürtüsellik davranışlarının incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 29-38.
  • Dilek, A. N, İmamoğlu O. (2020). Spor eğitimli öğrencilerde sürekli öfke-öfke ifade tarz durumlarının araştırılması. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 566-575.
  • Duran S, Karadaş A, Kadder E. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin tolerans düzeyleri ile öfke kontrolleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 39-44.
  • Elkin N, Karadağlı F. (2016). Üniversite öğrencilerinin öfke ifade tarzı ve ilişkili faktörler. Anatolian Clinic the Journal of Medical Sciences, 21(1), 64-71.
  • Gözen, İ. (2017). Özel yetenek sınavı ile öğrenci alan fakültelerdeki öğrencilerin öfke ifade tarzları. Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Goodwin R. D. (2006). Association between coping with anger and feelings of depression among youths. American journal of public Health, 96(4), 664-669.
  • Gül N, Bal C.G, Tumurbağa M. (2019). Sürekli öfke ve öfke ifade tarzının demografik özelliklerle ilişkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 63-72.
  • Hamdan-Mansour, A. M, Dardas L. A, Nawafleh H, Abu-Asba, M. H. (2012). Psychosocial predictors of anger among university students. Children and Youth Services Review, 34(2), 474-479.
  • İmamoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının öfke ve öfke ifade tarzları ile bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Doktor Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • İmamoğlu Kaya, M. (2019). Kadın futbolcularda antrenmanın algılanan stres, sporda güdülenme, sürekli öfke ve öfke tarzı düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Çorum
  • Kaya N, Kaya H, Atar N. Y, Turan N, Eskimez Z, Palloş A, Aktaş A. (2012). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin öfke ve yalnızlık özellikleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9(2), 18-26.
  • Kısaç, İ. (2005). Gençlerin öfkelerini ifade ettikleri hedef kişiler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 71-81.
  • Kökdemir, H. (2004). Öfke ve öfke kontrolü. Pivolka, 3(12), 7-10.
  • Kuruoğlu, D. S. (2009). Üniversite öğrencilerinin sürekli öfke düzeyleri, öfke ifade tarzları ile obsesif kompulsif semptomları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Mammadzade M, Yılmaz C, Abiş S, İmamoğlu O, Şahin O. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sosyal medya tutumlarının öfke düzeylerine etkisi. Journal Of International Social Research, 13(73).
  • Özer, A.K. (1994). Sürekli Öfke (SL-Öfke) ve öfke ifadesi tarzı (öfke-tarz) ölçekleri ön çalışması, Türk Psikoloji Dergisi, 9(31):26-35.
  • Schieman, S. (1999). Age and anger. Journal of health and Social Behavior, 273-289.
  • Sezan, T. (2016). Spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinin öfke ifade tarzları. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Soykan, Ç. (2003). Öfke ve öfke yönetimi. Kriz dergisi, 11(2).
  • Starner T.M., Peters R. M. (2004). Anger expression and blood pressure in adolescents. The Journal of School Nursing, 20(6), 335-342.
  • Spielberger C.D, Jacobs G.A, Russell S.F, Crane R.J. (1983). Assessment of Anger: The State-Trait Anger Scale, In J.N. Butcher C.D. Spielberger (Eds.) Advences in personality assessment, Hillsdale, NJ:LEA, Vol:2, 159-187.
  • Spielberger C. D, Reheiser E. C. (2009). Assessment of emotions: Anxiety, anger, depression, and curiosity. Applied Psychology: Health and Well‐Being, 1(3), 271-302.
  • Yamak B, İmamoğlu O, Eliöz M, Mehmet Ç, İslamoğlu İ. (2019). Spor lisesi ve spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin öfke ve saldırganlık düzeylerinin araştırılması. OPUS International Journal of Society Researches, 14(20), 314-332.
  • Yöndem Z. D, Bıçak B. (2008). Öğretmen adaylarının öfke düzeyi ve öfke tarzları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-15.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esin Kaplan

Samad Asgarov Bu kişi benim

Erken Görünüm Tarihi 2 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kaplan, E., & Asgarov, S. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzlarının İncelenmesi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 93-102.

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.

Bilgilerinize sunulur.

Editör

Dr. Tarkan HAVADAR