Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gebe Okulları Doğum Korkusunu Azaltmada Etkili Bir Uygulama Mıdır?

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 1, 52 - 56, 01.04.2021

Öz

Amaç: Kadın hayatının erişkin dönemine geçtiği süreçte gebelik dönemi her ne kadar fizyolojik bir değişim olmasına rağmen, psikolojik ve sosyal değişimleri de kapsadığı için önem taşımaktadır. Gebelik, ‘gelişimsel kriz’ ve “durumsal kriz” olarak da adlandırılmakta olup, ailece bu krizlerin yönetimini gerektiren bir değişim sürecidir. Özellikle ilk gebelikler birçok bilinmeyeni bir arada barındırdığı için korkulu bir süreç olarak da algılanabilmektedir Bu çalışmada amacımız kurumumuzda oluşturduğumuz gebe bilgilendirme sınıflarına başvuran anne adaylarının doğumla ilgili endişe ve korku düzeylerini ve eğitim sonrası korkularını belirlemektir.
Materyal ve metot: 1000 gebeye yüzyüze soru cevap şekline veriler elde edilmesi arkasından eğitim ve doğum sonrasında telefon ile gebelere ulaşarak gebe okulunun doğum korkularının yenmesinde etkinliğinin değerlendirilmesi prospektif olarak planlandı.
Bulgular: Gebe bilgilendirme sınıfına başvuran gebe kadınlarımızın % 30,4 nün lise mezunu, %85,5 nun çalışmadığı, %88,4 nün sağlık güvencesinin olduğu, %68,2 nin il merkezinde oturduğu, kırsal kesimden gelenlerin sayısının düşük (% 6,5), %48 nin gebelik sayısının 1 olduğu, %98,6 nın daha önceki doğumunu hastanede yaptırdığı tespit edildi. Başvuranların çoğunluğunun (%69,2) gebelik ve doğumla ilgili endişelere sahip, endişelerin daha çok (%35,9) doğum korkusu ve daha az oranda (%29,3) bebeğin sağlığı ile ilgili endişeler olduğu tespit edildi. Doğumda ağrı çekmenin korkuttuğu (%81,4), doğum ağrısı ile başetmek için planlanan bir yöntemlerinin olmadığı (%85,2), doğumhane ortamının çoğunlukla korkutucu olarak algılandığı tespit edildi.
Sonuç: Gebe bilgilendirme sınıflarına başvuru nedenlerinin doğum ve doğum sonrası dönem ile ilgili bilgi sahibi olmak, rahat doğum yapmanın yöntemlerini öğrenmek, egzersizleri öğrenmek ve endişelerini azaltmak nedeniyle olduğu tespit edildi Tüm dünyada ve ülkemizde dikkatleri üzerine çekmeye başlayan, kurulması aşamasında çok fazla ekonomik yük ve çaba gerektirmeyen gebe eğitim sınıflarının yaygınlaştırılarak daha geniş kitlelere ulaşması, bu konu ile farkındalığın artırılmasının önemli olduğu kanaatindeyiz.

Kaynakça

  • 1. Mermer G, Bilge A, Yücel Ü, Çeber E. Gebelik ve Doğum Sonrası Dönemde Sosyal Destek Algısı Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of Psychiatric Nursing 2010;1(2):71-6.
  • 2. Littleton, LY, Engebreston. Maternal, neonatal and women’s health nursing.In:Canada,Thomson 2005;293-94,325-26.
  • 3. Altıparmak S. Doğum öncesi verilen eğitimin gebenin bilgi düzeyi ile memnuniyet durumuna etkisi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Yüksek Lisans Tezi. 2014.
  • 4. T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Ankara 2014:924.
  • 5. Atasay B, Arslan S. Anne ve yeni doğan hakları Barselona deklarasyonu. Sted 2001;10(12):458-59.
  • 6. Turan T, Ceylan SS, Teyikçi S. Annelerin düzenli prenatal bakım alma durumları ve etkileyen faktörler. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008;3(9):157-72.
  • 7. Sönmez Y. Doğum Öncesi Bakım Hizmetleri. Sted 2007;16(1):9-12.
  • 8. T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Kadın ve Üreme Sağlığı Daire Başkanlığı. Gebe bilgilendirme sınıfı eğitimci kitabı, Ankara, 2013:2-17.
  • 9. Güler A. Türk Eğitim sisteminde korku kültürü ve disiplin sorunu. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı 2004:1-10.
  • 10. Olza I, Leahy-Warren P, Benyamini Y, Kazmierczak M, Karlsdottir SI, Spyridou A, et al.Women's psychological experiences of physiological childbirth: a meta-synthesis BMJ Open. 2018;8(10):e020347.doi:10.1136/bmjopen-2017-020347.
  • 11. Bernazzani O, Saucier JF, David H, Borgeat F. Psychosocial factors related to emotional disturbances during pregnancy. Psychosom Res. 1997;42(4):391-402.
  • 12. Melender HL. Experiences of fears associated with pregnancy and childbirth: a study of 329 pregnant women. Birth 2002;29(2):101-11.
  • 13. Serçekuş P, Okumuş H. Fears associated with childbirth among nulliparous women in Turkey. Midwifery 2009;25(2):155-62.
  • 14. Eriksson C, Jansson L, Hamberg K. Women's experiences of intense fear related to childbirth investigated in a Swedish qualitative study. Midwifery. 2006;22(3):240-8.
  • 15. Van der Gucht N, Lewis K. Women's experiences of coping with pain during childbirth: a critical review of qualitative research.Midwifery. 2015;31(3):349-58. doi: 10.1016/j.midw.2014.12.005.
  • 16. Rijnders M, Baston H, Schönbeck Y, Van Der Pal K, Prins M, Green J, et al. Perinatal factors related to negative or positive recall of birth experience in women 3 years postpartum in the Netherlands. Birth 2008;35:107-16.
  • 17. Berentson Shaw J, Scott KM, Jose PE. Do self efficacy beliefs predict the primiparous labour and birth experience? A longitudinal study. J Reprod Infant Psychol 2009;27:357-73.
  • 18. Turgut N, Güldür A, Çakmakçı H, Şerbetçi G, Yıldırım F, Yumru AE, et al. Gebe Okulunda Eğitim Alan Gebelerin Bilgi Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. JAREN 2017;3(1):1-8.
  • 19. Yenal K, Hülya Okumuş H, Sevi Ü. Web Ortamında İnteraktif- Antenatal Danışmanlık İle Gebeliğe İlişkin Bilgi Gereksinimlerinin İncelenmesi. DEUHYO ED 2010;3 (1):9-14.
  • 20. Okumuş H, Yenal K, Ozan Y, Öztürk E. Ülkemizde doğuma hazırlık sınıflarına ilişkin yapılan bilimsel çalışmalar literatür derlemesi. Türkiye Klinikleri Dergisi 2015;1(1):16-24.
  • 21. Fabian HM, Radestad IJ, Waldenstrom U. Childbirth and parenthood education classes in Sweden. Women’s opinion and possible outcomes. Acta Obstet Gynecol Scand 2005;84(5):436-43.
  • 22. Spinelli A, Baglio G, Donati S, Grandolfo ME, Osborn J. Do antenatal classes benefit the mother and the baby? The Journal Maternal-Fetal and Neonatal Medicine 2003;13(2): 94-101.
  • 23. Spiby H, Henderson B, Slade P, Escott D, Fraser RB. Strategiesfor coping with labour: does antenatal education translate into practice. Journal of Advanced Nursing 1999;29(2):388-94

Is Pregnant Schools an Effective Application in Reducing Fear of Birth?

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 1, 52 - 56, 01.04.2021

Öz

Aim: In the period when the woman's life passes into the adult period, although the pregnancy period is a physiological change, it is important because it covers psychological and social changes. Pregnancy is also called “developmental crisis” and “situational crisis” and it is a change process that requires the management of these crises in the family. Especially the first pregnancies can be perceived as a fearful process as it contains many unknowns together. In this study, our aim is to determine the level of anxiety and fear related to birth and post-education fears of expectant mothers who applied to pregnant information classes we created in our institution.
Material and Methods; It was planned prospectively to evaluate the effectiveness of pregnant school in overcoming birth fears by reaching pregnant women by phone after training and after birth, after obtaining data for 1000 pregnant women face to face question and answer.
Results: 30.4% of our pregnant women who applied to the pregnant information class are high school graduates, 85.5% are not working,88.4% are health assured,68.2% are living in the city center, the number of rural residents is low (6.5%), 48% is 1 It was determined that 98.6 had previous birth in hospital. It was determined that the majority of the applicants (69.2%) had concerns about pregnancy and delivery, the worries were more (35.9%), birth fear and less (29.3%) concerns about the health of the baby. It was found that pain at birth was frightening (81.4%),they did not have a planned method to cope with birth pain (85.2%),and the delivery room environment was mostly perceived as frightening
Conclusion: It has been determined that the reasons for applying to pregnant information classes are to have knowledge about the birth and postpartum period, to learn the methods of comfortable delivery, to learn the exercises and to reduce their anxiety.

Kaynakça

  • 1. Mermer G, Bilge A, Yücel Ü, Çeber E. Gebelik ve Doğum Sonrası Dönemde Sosyal Destek Algısı Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of Psychiatric Nursing 2010;1(2):71-6.
  • 2. Littleton, LY, Engebreston. Maternal, neonatal and women’s health nursing.In:Canada,Thomson 2005;293-94,325-26.
  • 3. Altıparmak S. Doğum öncesi verilen eğitimin gebenin bilgi düzeyi ile memnuniyet durumuna etkisi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Yüksek Lisans Tezi. 2014.
  • 4. T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Ankara 2014:924.
  • 5. Atasay B, Arslan S. Anne ve yeni doğan hakları Barselona deklarasyonu. Sted 2001;10(12):458-59.
  • 6. Turan T, Ceylan SS, Teyikçi S. Annelerin düzenli prenatal bakım alma durumları ve etkileyen faktörler. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008;3(9):157-72.
  • 7. Sönmez Y. Doğum Öncesi Bakım Hizmetleri. Sted 2007;16(1):9-12.
  • 8. T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Kadın ve Üreme Sağlığı Daire Başkanlığı. Gebe bilgilendirme sınıfı eğitimci kitabı, Ankara, 2013:2-17.
  • 9. Güler A. Türk Eğitim sisteminde korku kültürü ve disiplin sorunu. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı 2004:1-10.
  • 10. Olza I, Leahy-Warren P, Benyamini Y, Kazmierczak M, Karlsdottir SI, Spyridou A, et al.Women's psychological experiences of physiological childbirth: a meta-synthesis BMJ Open. 2018;8(10):e020347.doi:10.1136/bmjopen-2017-020347.
  • 11. Bernazzani O, Saucier JF, David H, Borgeat F. Psychosocial factors related to emotional disturbances during pregnancy. Psychosom Res. 1997;42(4):391-402.
  • 12. Melender HL. Experiences of fears associated with pregnancy and childbirth: a study of 329 pregnant women. Birth 2002;29(2):101-11.
  • 13. Serçekuş P, Okumuş H. Fears associated with childbirth among nulliparous women in Turkey. Midwifery 2009;25(2):155-62.
  • 14. Eriksson C, Jansson L, Hamberg K. Women's experiences of intense fear related to childbirth investigated in a Swedish qualitative study. Midwifery. 2006;22(3):240-8.
  • 15. Van der Gucht N, Lewis K. Women's experiences of coping with pain during childbirth: a critical review of qualitative research.Midwifery. 2015;31(3):349-58. doi: 10.1016/j.midw.2014.12.005.
  • 16. Rijnders M, Baston H, Schönbeck Y, Van Der Pal K, Prins M, Green J, et al. Perinatal factors related to negative or positive recall of birth experience in women 3 years postpartum in the Netherlands. Birth 2008;35:107-16.
  • 17. Berentson Shaw J, Scott KM, Jose PE. Do self efficacy beliefs predict the primiparous labour and birth experience? A longitudinal study. J Reprod Infant Psychol 2009;27:357-73.
  • 18. Turgut N, Güldür A, Çakmakçı H, Şerbetçi G, Yıldırım F, Yumru AE, et al. Gebe Okulunda Eğitim Alan Gebelerin Bilgi Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. JAREN 2017;3(1):1-8.
  • 19. Yenal K, Hülya Okumuş H, Sevi Ü. Web Ortamında İnteraktif- Antenatal Danışmanlık İle Gebeliğe İlişkin Bilgi Gereksinimlerinin İncelenmesi. DEUHYO ED 2010;3 (1):9-14.
  • 20. Okumuş H, Yenal K, Ozan Y, Öztürk E. Ülkemizde doğuma hazırlık sınıflarına ilişkin yapılan bilimsel çalışmalar literatür derlemesi. Türkiye Klinikleri Dergisi 2015;1(1):16-24.
  • 21. Fabian HM, Radestad IJ, Waldenstrom U. Childbirth and parenthood education classes in Sweden. Women’s opinion and possible outcomes. Acta Obstet Gynecol Scand 2005;84(5):436-43.
  • 22. Spinelli A, Baglio G, Donati S, Grandolfo ME, Osborn J. Do antenatal classes benefit the mother and the baby? The Journal Maternal-Fetal and Neonatal Medicine 2003;13(2): 94-101.
  • 23. Spiby H, Henderson B, Slade P, Escott D, Fraser RB. Strategiesfor coping with labour: does antenatal education translate into practice. Journal of Advanced Nursing 1999;29(2):388-94
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Abdullah Tok Bu kişi benim

Hilal Sakallıoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tok, A., & Sakallıoğlu, H. (2021). Gebe Okulları Doğum Korkusunu Azaltmada Etkili Bir Uygulama Mıdır?. Kafkas Journal of Medical Sciences, 11(1), 52-56.
AMA Tok A, Sakallıoğlu H. Gebe Okulları Doğum Korkusunu Azaltmada Etkili Bir Uygulama Mıdır?. KAFKAS TIP BİL DERG. Nisan 2021;11(1):52-56.
Chicago Tok, Abdullah, ve Hilal Sakallıoğlu. “Gebe Okulları Doğum Korkusunu Azaltmada Etkili Bir Uygulama Mıdır?”. Kafkas Journal of Medical Sciences 11, sy. 1 (Nisan 2021): 52-56.
EndNote Tok A, Sakallıoğlu H (01 Nisan 2021) Gebe Okulları Doğum Korkusunu Azaltmada Etkili Bir Uygulama Mıdır?. Kafkas Journal of Medical Sciences 11 1 52–56.
IEEE A. Tok ve H. Sakallıoğlu, “Gebe Okulları Doğum Korkusunu Azaltmada Etkili Bir Uygulama Mıdır?”, KAFKAS TIP BİL DERG, c. 11, sy. 1, ss. 52–56, 2021.
ISNAD Tok, Abdullah - Sakallıoğlu, Hilal. “Gebe Okulları Doğum Korkusunu Azaltmada Etkili Bir Uygulama Mıdır?”. Kafkas Journal of Medical Sciences 11/1 (Nisan 2021), 52-56.
JAMA Tok A, Sakallıoğlu H. Gebe Okulları Doğum Korkusunu Azaltmada Etkili Bir Uygulama Mıdır?. KAFKAS TIP BİL DERG. 2021;11:52–56.
MLA Tok, Abdullah ve Hilal Sakallıoğlu. “Gebe Okulları Doğum Korkusunu Azaltmada Etkili Bir Uygulama Mıdır?”. Kafkas Journal of Medical Sciences, c. 11, sy. 1, 2021, ss. 52-56.
Vancouver Tok A, Sakallıoğlu H. Gebe Okulları Doğum Korkusunu Azaltmada Etkili Bir Uygulama Mıdır?. KAFKAS TIP BİL DERG. 2021;11(1):52-6.