The fundamental question addressed by epistemology is “What is knowledge?”. This study examines the problems Plato presents regarding the definition of knowledge in his Theaetetus dialogue. Plato’s epistemology is shaped by his theory of forms and involves the recollection of forgotten knowledge (anamnesis) and the understanding of the nature of knowledge through the dialectical method. In the Theaetetus dialogue, three different propositions are considered for defining knowledge: perception (aisthesis), true belief (alêthê doxa), and justified true belief (logou alêthê doxan). While detailing how these definitions are debated and refuted, Plato’s epistemic concerns about knowledge and the implications of the “logos” condition he adds to the definition of knowledge are also examined. Plato’s effort to unify knowledge in the realm of forms with knowledge in the perceptible world, specifically through the condition of logos, explains why he does not reach a definitive conclusion about the definition of knowledge in the context of the Theaetetus dialogue. Plato indicates that none of the three definitions are sufficient and chooses not to arrive at a definitive definition of knowledge. This study evaluates Plato’s epistemic concerns regarding the traditional definition of knowledge and how these concerns manifest in contemporary epistemology as the Gettier problem.
Epistemology Plato Theaetetus Knowledge Definition of Knowledge Belief Justification
Bilgi felsefesinin kendisine konu edindiği temel soru “Bilgi nedir?” sorusudur. Bu çalışma, Platon’un Theaetetus diyaloğunda bilginin tanımına dair ortaya koyduğu sorunları incelemektedir. Platon’un bilgi felsefesi, idealar teorisi temelinde şekillenmiş olup unutulan bilginin hatırlanması (anamnesis) ve diyalektik yöntemle bilginin neliğinin kavranması hususunu içerir. Theaetetus diyaloğunda, bilginin algı (aisthesis), doğru inanç (alêthê doxa) ve kanıta dayalı doğru inanç (logou alêthê doxan) olarak tanımlandığı üç farklı önerme ele alınır. Bu tanımların nasıl tartışıldığı ve çürütüldüğü detaylandırılırken, Platon’un bilgiye dair epistemik kaygıları ve bilgi tanımına eklediği “logos” koşulunun yansımaları da ele alınır. Platon’un, idealar dünyasındaki bilgi ile algılanabilir dünyadaki bilgiyi logos şartı özelinde birleştirme çabası, onun Theaetetus diyaloğu bağlamında bilgi tanımında kesin bir sonuca varamamasının nedenini de açıklar. Platon, her üç tanımın da yeterli olmadığını belirtir ve bilginin kesin bir tanımına ulaşmamayı tercih eder. Bu çalışma, Platon’un geleneksel bilgi tanımına dair epistemik kaygılarını ve bu kaygıların çağdaş epistemolojideki Gettier sorunu olarak karşımıza çıkan yansımalarını değerlendirir.
Epistemoloji Platon Theaetetus Bilgi Bilgi Tanımı İnanç Gerekçelendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilgi Felsefesi |
Bölüm | Araştırma Makalesi / Research Article |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 17 |
Ulusal ve Uluslararası Alan İndeksleri
Kırıkkale Üniversitesi İslami ilimler Fakültesi Kampüs, 71450 Yahşihan/Kırıkkale
E-posta: kalemnamedergi@gmail.com | e-ISSN: 2651-3595
Sosyal Medya Hesapları:
Twitter: @kalemnamedergi • Instagram: @kalemnamedergi