Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A STUDY on THE CONTENT and METHOD of THE COMMENTARY of DAW'U'L-MA’ALI

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 18, 201 - 223, 28.12.2024

Öz

With the spread of Islam across various geographical regions, numerous sects and intellectual groups emerged, producing a wealth of works aligned with their values. Among these, the most prominent are the poetic and prose works that elucidate the beliefs of Ahl as-Sunnah. The Qasida al-Amālī, regarded as the first poetic work on the creed of Ahl as-Sunnah, gained significant popularity, was taught in madrasas, translated into various languages, and extensively commented upon. The Daw'u'l-ma’ali commentary on the qasida, with its philological insights, occupies an exceptional place in Arabic language and rhetoric, thus inspiring a desire among scholars of Arabic poetry to study it. In this study, a brief overview of al-Ushi and the Qasida al-Amālī will be provided, along with an examination of its most renowned commentary, Daw'u'l-ma’ali. The commentary method and the content of the commentator Ali al-Qari will be attempted to be elucidated.

Kaynakça

  • Ahteri Mustafa Efendi, Ahteri Kebir, İstanbul, 2016.
  • Ali El-Kari, Şemmül-Avarız, vr. 176a-179a.
  • Aliyyül-Kari, Şerhul-Emali. İstanbul, 2010.
  • Alkan, A. Ahmed b. Hanbel'in hadis anlayışı ve müsned. 1997.
  • Bağdatlı İsmail, Hediyyetü’l-ʿârifîn. 1. Cilt. Mearif Vekaleti Matbaası, 1955.
  • Beyhakī, 360; İbn Hacer el-Askalânî, XIII.
  • Bozyel, Ş. “Et-Takrîb ve’l-irşâd Eseri Bağlamında Bâkıllânî’nin Eş ‘arî Mezhebindeki Konumu”. Kilitbahir, 25 (2024), 1-25.
  • Brockelmann, C. İslam Ansiklopedisi. 13. Cilt. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, 1956.
  • Buhari, İ. I. Sahih-i buhari. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1981.
  • Cüveynî, eş-Şamil fi usuli’d-din, tahk: Helmut Klopfer, Kahire.
  • Davudoğlu, A. Sahih-i Müslim Tercüme ve Şerhi 1. Işık Yayıncılık Ticaret, 2014.
  • Ebu Hanife, İ. A. El-Fıkhü'l Ekber. Daru'l Kütübi'l İlmiyye, 1984.
  • Ebubekir El-İskaf. Favaid-il-ehbar. Kahire, 1970.
  • El-Cevzî, İ. Zadü’l-mesir min ilmi’t-tefsir. Beyrut, 1987.
  • El-Hindi, A. I. H. Kenzul-’ummal fi sunenil-akvali vel-efa’ali. 1989.
  • el-Müttaki, A. Kitab'ül-Burhan fi alamati Mehdiy-yi ahiri'z zeman, İstanbul: Çağrı Yayınları, 1987.
  • Er-Razi, F. ve Yıldırım, S. Tefsir-i kebir: Mefâtîhu'l-gayb. Akçağ, 1988.
  • Gömbeyaz, K. Makâlât Geleneğinde İmam Eş'arî. Bursa: Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • Hibbân, İ. I., & el-Büstî, E. H. M. el-İhsan fî takrîbi Sahîh İbn-i Hibbân, [Tertîb: Alâüddîn Ali b. Belbânî, Tahkîk ve ta’lîk: Şuayb el-Arnavût], 1-17 cilt. Müessesetü’r-risâle, Beyrut, 1988.
  • Karadaş, C. “Ali el-Kârî'nin Hayatı, Selef Akidesine Dönüş Çabası ve Eserleri”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5/1 (1993).
  • Kaşeli, Ali R. Akaidi Emali ve Fıkhı Ekber tercümesi, İstanbul: Fatih Enes Kitabevi, 1997.
  • Kettânî, H. L. Er-Risâletü’l-müstatrafe li-beyâni meşhûri kutubi’s-sünneti’l-müşerrefe. çev. Yusuf Özbek. İstanbul: İz Yayıncılık, 1994.
  • Koca, M. Mecmuatül-Mütün, İstanbul: Kitapkalbi Yayıncılık, 2011.
  • Koçak, M. Hz. Ömer ve Fıkhı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 1987.
  • Koçaşlı, İ. Sünen-i Ebi Davud ve Tercemesi-1 (vol. 2). Erkam Yayınları, 1983.
  • Mâce, İ.-Hatipoğlu, H. Sünen-i İbni Mâce tercemesi ve şerhi. Kahraman Yayınları, 1982.
  • Mert, M. “Oşlu Din Âlimi Ali B. Osman ve Bed’ü’l-Emâlî Adlı Eseri Bağlamında İtikadî Görüşleri”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4/7-8 (2005), 7-32.
  • Muhibbi. Hulasatül-eser, Beyrut, 1989.
  • Mutçalı, S. El-mucemul-arabi el-hadis. İstanbul, Dağarcık Yayınları, 2012.
  • Nîsâbûrî, H. ve Hâkim, M. El-Müstedrek ale’s-Sahîhayn. Beyrut: Darü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1990.
  • Pezdevi, İ. E. Y. M. Ehli sünnet akaidi. Kayıhan Yayınları, 1994.
  • Sa’d, İ. Muhammed. Et-Tabakatü’l-kübra. Beyrut: Dâru Sadır, ts, 1990.
  • Sami, Ş. Kamusu Türki. İstanbul, İdeal Yayıncılık, 2021.
  • Suyuti, C. El-Câmiu’s-sağîr. Muhtasarı, Tercüme ve Şerhi. İstanbul: Yeni Asya Yayınları, 1996.
  • Tirmizî, E. İ. M. Sünen-i Tirmizî. Beyrut: Dâru İhyâı't-Türâsı'l-Arabî, 2019.
  • Tirmizî, S. I. Ebû İsa, Muhammed b. İsa b. Sevre es-Silemî, Sünen-i Tirmizî. 2000.
  • Toprak, M. S. Hadîste derlemecilik devrinin başlaması ve Ûşinin Nisâbül-Ahbârı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2005.
  • Yaltkaya Ş. “Türk Kelamcıları”. Darul-fünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası, 23 (1932). İstanbul, Burhanettin Matbaası.
  • Zirikli, H. El-Alam: Ḳamûsü terâcim li-eşheri’r-ricâl ve’n-nisâ mine’l-ʿArab ve’l-müstaʿrebîn ve’l-müsteşriḳin. Beyrut: Matbaatu Darul-ılm lil-Melain, 1995.

ḌAVʾÜ’L-MEʿÂLÎ ŞERHİNİN MUHTEVASI ve METODU ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 18, 201 - 223, 28.12.2024

Öz

İslam dininin farklı coğrafyalara yayılmasıyla ortaya çıkan mezhepler ve düşünce grupları, değerleri doğrultusunda pek çok eser vermiştir. Bunlardan en öne çıkanı Ehl-i sünnet inancını anlatan nazım ve nesir türündeki eserlerdir. Ehl-i sünnet akaidi hakkında ilk manzum eser sayılan Emâlî Kasidesi çok rağbet görmüş, medreselerde okutulmuş, tercümeleri yapılmış, nice şerhleri yazılmıştır. Kasidenin Ḍavʾü’l-meʿâlî şerhi, filolojik temaslarıyla Arap dili ve belagati açısından müstesna bir yere konumlanmış, bu sebeple Arap şiirine kıymet verenlerde incelenme arzusu uyandırmıştır. Bu çalışmamızda el-Ûşî ve Emâlî Kasidesi hakkında kısa bilgi vermekle beraber, en meşhur şerhi olan Ḍavʾü’l-meʿâlî’yi ele alacağız. Şarih olan Ali el-Kārî’nin şerh metodunu ve şerhin muhtevasını izaha çalışacağız.

Kaynakça

  • Ahteri Mustafa Efendi, Ahteri Kebir, İstanbul, 2016.
  • Ali El-Kari, Şemmül-Avarız, vr. 176a-179a.
  • Aliyyül-Kari, Şerhul-Emali. İstanbul, 2010.
  • Alkan, A. Ahmed b. Hanbel'in hadis anlayışı ve müsned. 1997.
  • Bağdatlı İsmail, Hediyyetü’l-ʿârifîn. 1. Cilt. Mearif Vekaleti Matbaası, 1955.
  • Beyhakī, 360; İbn Hacer el-Askalânî, XIII.
  • Bozyel, Ş. “Et-Takrîb ve’l-irşâd Eseri Bağlamında Bâkıllânî’nin Eş ‘arî Mezhebindeki Konumu”. Kilitbahir, 25 (2024), 1-25.
  • Brockelmann, C. İslam Ansiklopedisi. 13. Cilt. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, 1956.
  • Buhari, İ. I. Sahih-i buhari. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1981.
  • Cüveynî, eş-Şamil fi usuli’d-din, tahk: Helmut Klopfer, Kahire.
  • Davudoğlu, A. Sahih-i Müslim Tercüme ve Şerhi 1. Işık Yayıncılık Ticaret, 2014.
  • Ebu Hanife, İ. A. El-Fıkhü'l Ekber. Daru'l Kütübi'l İlmiyye, 1984.
  • Ebubekir El-İskaf. Favaid-il-ehbar. Kahire, 1970.
  • El-Cevzî, İ. Zadü’l-mesir min ilmi’t-tefsir. Beyrut, 1987.
  • El-Hindi, A. I. H. Kenzul-’ummal fi sunenil-akvali vel-efa’ali. 1989.
  • el-Müttaki, A. Kitab'ül-Burhan fi alamati Mehdiy-yi ahiri'z zeman, İstanbul: Çağrı Yayınları, 1987.
  • Er-Razi, F. ve Yıldırım, S. Tefsir-i kebir: Mefâtîhu'l-gayb. Akçağ, 1988.
  • Gömbeyaz, K. Makâlât Geleneğinde İmam Eş'arî. Bursa: Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • Hibbân, İ. I., & el-Büstî, E. H. M. el-İhsan fî takrîbi Sahîh İbn-i Hibbân, [Tertîb: Alâüddîn Ali b. Belbânî, Tahkîk ve ta’lîk: Şuayb el-Arnavût], 1-17 cilt. Müessesetü’r-risâle, Beyrut, 1988.
  • Karadaş, C. “Ali el-Kârî'nin Hayatı, Selef Akidesine Dönüş Çabası ve Eserleri”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5/1 (1993).
  • Kaşeli, Ali R. Akaidi Emali ve Fıkhı Ekber tercümesi, İstanbul: Fatih Enes Kitabevi, 1997.
  • Kettânî, H. L. Er-Risâletü’l-müstatrafe li-beyâni meşhûri kutubi’s-sünneti’l-müşerrefe. çev. Yusuf Özbek. İstanbul: İz Yayıncılık, 1994.
  • Koca, M. Mecmuatül-Mütün, İstanbul: Kitapkalbi Yayıncılık, 2011.
  • Koçak, M. Hz. Ömer ve Fıkhı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 1987.
  • Koçaşlı, İ. Sünen-i Ebi Davud ve Tercemesi-1 (vol. 2). Erkam Yayınları, 1983.
  • Mâce, İ.-Hatipoğlu, H. Sünen-i İbni Mâce tercemesi ve şerhi. Kahraman Yayınları, 1982.
  • Mert, M. “Oşlu Din Âlimi Ali B. Osman ve Bed’ü’l-Emâlî Adlı Eseri Bağlamında İtikadî Görüşleri”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4/7-8 (2005), 7-32.
  • Muhibbi. Hulasatül-eser, Beyrut, 1989.
  • Mutçalı, S. El-mucemul-arabi el-hadis. İstanbul, Dağarcık Yayınları, 2012.
  • Nîsâbûrî, H. ve Hâkim, M. El-Müstedrek ale’s-Sahîhayn. Beyrut: Darü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1990.
  • Pezdevi, İ. E. Y. M. Ehli sünnet akaidi. Kayıhan Yayınları, 1994.
  • Sa’d, İ. Muhammed. Et-Tabakatü’l-kübra. Beyrut: Dâru Sadır, ts, 1990.
  • Sami, Ş. Kamusu Türki. İstanbul, İdeal Yayıncılık, 2021.
  • Suyuti, C. El-Câmiu’s-sağîr. Muhtasarı, Tercüme ve Şerhi. İstanbul: Yeni Asya Yayınları, 1996.
  • Tirmizî, E. İ. M. Sünen-i Tirmizî. Beyrut: Dâru İhyâı't-Türâsı'l-Arabî, 2019.
  • Tirmizî, S. I. Ebû İsa, Muhammed b. İsa b. Sevre es-Silemî, Sünen-i Tirmizî. 2000.
  • Toprak, M. S. Hadîste derlemecilik devrinin başlaması ve Ûşinin Nisâbül-Ahbârı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2005.
  • Yaltkaya Ş. “Türk Kelamcıları”. Darul-fünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası, 23 (1932). İstanbul, Burhanettin Matbaası.
  • Zirikli, H. El-Alam: Ḳamûsü terâcim li-eşheri’r-ricâl ve’n-nisâ mine’l-ʿArab ve’l-müstaʿrebîn ve’l-müsteşriḳin. Beyrut: Matbaatu Darul-ılm lil-Melain, 1995.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Arap Dili, Edebiyatı ve Kültürü, Arap Dili ve Belagatı
Bölüm Araştırma Makalesi / Research Article
Yazarlar

Soner Gündüzöz 0000-0002-8369-3388

Emine Uygun 0009-0000-8775-2982

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 25 Eylül 2024
Kabul Tarihi 9 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 18

Kaynak Göster

ISNAD Gündüzöz, Soner - Uygun, Emine. “ḌAVʾÜ’L-MEʿÂLÎ ŞERHİNİN MUHTEVASI Ve METODU ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Kalemname 9/18 (Aralık 2024), 201-223.

Ulusal ve Uluslararası Alan İndeksleri

Img.aspx?img=Sis-Logo.png      logo.png       logo.png   ici2.png  EBSCO HOST

Kırıkkale Üniversitesi İslami ilimler Fakültesi Kampüs, 71450 Yahşihan/Kırıkkale
E-posta: kalemnamedergi@gmail.com | e-ISSN: 2651-3595

Sosyal Medya Hesapları:
Twitter: @kalemnamedergi • Instagram: @kalemnamedergi