Araştırmada 2018-2019 eğitim döneminde Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi ve Erciyes Üniversitesinde öğrenim gören 1. 2. 3. ve 4. sınıf Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının barış değerine yönelik metaforik algılarını ölçmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilmiş 60 erkek, 60 kadın olmak üzere toplam 120 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Öğrencilerin barış değeri ile ilgili metaforik algılarını tespit etmek amacıyla ölçek hazırlanmıştır. Bu çalışmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının barış değerine ilişkin sahip oldukları metaforlar ile barış değerine yönelik algılarının cinsiyete ve sınıfa göre dağılımı ele alınmıştır. İkinci bölümünde ise "Barış……….gibidir, çünkü……….." şeklinde hazırlanmıştır. Ölçekte yer alan boşlukların zihinlerinde canlandığı gibi doldurmaları istenmiştir. Bu doğrultuda nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) modeli kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının oluşturmuş oldukları metaforlar içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen metaforlar belirli temalar dahilinde ve frekans değerleri araştırmanın amacına paralel olarak sunulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre barış değerine yönelik toplam 75 farklı metafor tanımlanmış, tanımlanan bu metaforlar “doğal varlık, duygu, sosyal yaşam, soyut kavram, sembol, birlik beraberlik, nesne, ihtiyaç” şeklinde temalara ayrılmıştır. Barış değeri en fazla doğal varlık teması altında tekrar edilirken, en az sembol temasında tekrar edilmiştir. Metafor çalışması yapacak olanlara ölçeği uygulamadan önce temaları oluşturarak elde edilen sonuçları araştırma öncesinde oluşturdukları temalara yönelik gruplamaları önerilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) dünyada araştırmacılar, yayıncılar ve bilim insanları tarafından en fazla kullanılan benzerlik yazılımları olan iThenticate ve Turnitin kullanmaktadır.
Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) açık erişimli bir dergidir.