Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Dijital Okuryazarlık Becerisi Bakımından Yeterliliğinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 8 - 17, 12.07.2022

Öz

Bu çalışma 2018 yılında güncellenen Sosyal Bilgiler dersi Öğretim Programının Dijital Okuryazarlık Becerisi bakımından yeterliliğini ortaya koymayı ve değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemi benimsenerek gerçekleştirilen bu araştırmanın verileri doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Araştırma sonucu elde edilen veriler doküman incelemesinin beş basamağına uygun olarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda ulaşılan bilgiler Birey ve Toplum öğrenme alanına ilişkin 1; Kültür ve Miras öğrenme alanına ilişkin 1; İnsanlar, Yerler ve Çevreler öğrenme alanına ilişkin 1; Bilim, Teknoloji ve Toplum öğrenme alnına ilişkin 7; Küresel Bağlantılar öğrenme alanına ilişkin 3; Etkin Vatandaşlık öğrenme alanına ilişkin 1 ve Üretim, Dağıtım ve Tüketim öğrenme alanına ilişkin ise 1 tane kazanım bulunduğu yönündedir. Fakat dijital okuryazarlık ile doğrudan ilişkili olan tek öğrenme alanı Bilim, Teknoloji ve Toplum ’dur. Diğer öğrenme alanlarında bu beceri ile ilişkilendirilmiş dolaylı kazanımlar bulunmaktadır. Bu durumda Sosyal Bilgiler 2018 Öğretim programının öğrenme alanlarında dijital okuryazarlığa ilişkin yeterli düzeyde ünite, tema, kazanım ve konuya yer verilmediği sonucuna ulaşılmaktadır diyebiliriz

Kaynakça

  • Altun, N. & Bangir Alpan, G. (2021). Temel eğitim programlarında dijital okuryazarlık, Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 280-294. 8(2), 280- 294.
  • Arslan, M.(2007). Eğitimde yapılandırmacı yaklaşımlar. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41-61.
  • Bayram, H. (2020). 3. Uluslararası uzaktan öğrenme ve yenilikçi eğitim teknolojileri konferansı. Editör(Ed.) Yalçınalp, S. Proceedings Book (204-215).
  • Bawden, D. (2008). Digital Literacies concepts, Policies and Practies. C, Lankshea. & M, Knobel (Ed.). New York: Peter Lang.
  • Cevher, S. (2021). Teknoloji ışığında okuryazarlıklar ve sosyal bilgiler eğitimi. E, Yeşiltaş (Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gez, A. Yeşiltaş, E. (2020). Sosyal bilgiler öğretim programının dijital okuryazarlık boyutu. O, Zahal., Ş, Koca., K, Baş (Ed.). Eğitim Bilimlerinde Teori ve Araştırmalar II(Cilt 2) içinde (ss. 137- 158). Gece Kitaplığı Yayınevi.
  • Güleç, S. & Hüdavendigar, M. N. (2020). Sosyal bilgiler eğitimi alanında okuryazarlık becerisi başlığında yağılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Journal of Humanities and Resarch, 4(3), 24-36.
  • Karasu Avcı, E.& Turan, S. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programının dijital vatandaşlık bağlamında incelenmesi. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 28-38.
  • Kaymakçı, S. (2008). Bilim teknoloji ve sosyal değişme. Altun, A. & Avcı, E. & Er, H. & Öztürk, T (Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kemp, S. (2021). Digital 2021: The latest insight into the state of digital. Retrieved from http://digitalcommons.georgiaso uthern.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1557&context=etd
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Kuralbayeva, A. & Özerbaş, M, A. (2018). Türkiye ve Kazakistan öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 16-25.
  • MEB (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. (Erişim: 17.06.2022), http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686 SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf
  • Onursay, S. (2018). Üniversite gençliğinin dijital okuryazarlık düzeyleri: Anadolu üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 6(2), 899- 1013.
  • Özkan. U. B. (2021). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. Ankara: Pegem Akademi
  • Sak, R. & Şahin Sak, İ. T, Öneren Şendil, Ç. & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227- 250.
  • Şimşek, H. & Yıldırım, A. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri(11.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ünal, Ç. & Çelikkaya, T. (2009). Yapılandırmacı yaklaşımın sosyal bilgiler öğretiminde başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi (5. Sınıf örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 197-212.
  • Yalçın, S. (2018). 21. Yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesine kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Anakara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(1), 183-201.
  • Yontar, A. (2019). Öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeyleri. Ana Dili Eğitim Dergisi, 7(4), 815-824.
  • TDK (2022). Dijital. https://sozluk.gov.tr/. Erişim Tarihi: 20.06.2022.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Büşra Sarıgöl Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sarıgöl, B. (2022). 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Dijital Okuryazarlık Becerisi Bakımından Yeterliliğinin İncelenmesi. Kapadokya Eğitim Dergisi, 3(1), 8-17.

Dergimiz H.W. Wilson Education Full Text (12/01/2022'den itibaren), H.W. Wilson Index Education Source (12/01/2022'den itibaren) ve H.W. Wilson Education Source Ultimate (07/01/2022'den itibaren), EBSCO, İdealonline, ROAD Index, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi (İSAM), AcarIndeks ve OJOP tarafından taranmaktadır. TR Dizin izleme süreci dahil diğer birçok indeksin inceleme süreci devam etmektedir.

Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) içeriği Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0) lisansına sahiptir.

assets%2F-MiVTps3hYDHulTMKgFs%2F-MjxpqJ8t_t9us6gMnQD%2F-MjypVurcYHdQFyRhTXk%2Fimage.png?alt=media&token=74556092-c2cf-40fe-8b54-3d243117b18d

Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) dünyada araştırmacılar, yayıncılar ve bilim insanları tarafından en fazla kullanılan benzerlik yazılımları olan iThenticate ve Turnitin kullanmaktadır.

15004default-turnitin-image.png?s=ea83de6244b33b609b2c7232765c38b3


Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) açık erişimli bir dergidir.

15006