Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, , 1311 - 1330, 21.12.2022
https://doi.org/10.56694/karadearas.1220659

Öz

Kaynakça

  • AKYOL, H. (2020). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • AKYOL, H. (2021). Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • AKYOL, H. - H. KODAN (2016). “Okuma Güçlüğü Olan Bir Öğrencinin Okuma Güçlüğünün Giderilmesine Yönelik Bir Uygulama: Akıcı Okuma Stratejilerinin Kullanımı”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. XXXV/2: 7-21.
  • AKYOL, H. - T. TEMUR (2006). “İlköğretim Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuma Düzeyleri ve Sesli Okuma Hataları”. Ekev Akademi Dergisi. 29: 259-274.
  • AKYOL, H. vd. (2014). Okumayı Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • ALPER, A. (2020). “Pandemi Sürecinde K-12 Düzeyinde Uzaktan Eğitim: Durum Çalışması”. Milli Eğitim Dergisi. XLIX/1: 45-67.
  • ARMUT, M. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Akıcı Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yozgat İli Örneği). Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • ATEŞ, M. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeyleri ile Türkçe Dersine Karşı Tutumları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmış Doktora Tezi).
  • ATEŞ, S. - M. YILDIZ (2011). “Okumayı Farklı Yöntemlerle Öğrenen İlköğretim Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Sesli Okuma Akıcılıklarının Karşılaştırılması”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. IX/1: 101-124.
  • BAŞARAN, M. (2013). “Okuduğunu Anlamanın Bir Göstergesi Olarak Akıcı Okuma”. Kuram ve Uygulamalarda Eğitim Bilimleri. XIII/4: 2277-2290.
  • BAŞTUĞ, M. (2012). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Akıcı Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • BAŞTUĞ, M. - H. AKYOL (2012). “Akıcı Okuma Becerilerinin Okuduğunu Anlamayı Yordama Düzeyi”. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi. V/4: 394-411.
  • BAYBURTLU, Y. S. (2020). “Covid-19 Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen Görüşlerine Göre Türkçe Eğitimi”. Turkish Studies. XV/4: 131-151.
  • BAYRAM, E. vd. (2021). “Covid-19 Pandemi Sürecinde Ortaokul Öğrencilerinin Uzaktan Eğitimle Gerçekleştirilen Türkçe Dersine Yönelik Algıları”. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi. III/Özel Sayı: 28-41.
  • BİLGE, H. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Akıcı Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre Karşılaştırılması. Erzincan: Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • BİLGE, H. (2019). Okuma, Yazma ve Konuşmada Akıcılık ile Okuduğunu Anlama ve Kelime Hazinesi Arasındaki İlişki. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. vd. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • CAN, E. (2020). “Coronavirüs (Covid-19) Pandemisi ve Pedagojik Yansımaları: Türkiye’de Açık ve Uzaktan Eğitim Uygulamaları”. AUAd. VI/2: 11-53.
  • ÇİFTÇİ, Ö. - F. TEMİZYÜREK (2008). “İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Ölçülmesi”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. V/9: 109-129.
  • ÇİĞDEMİR, S. (2021). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeyini Etkileyen Bireysel ve Çevresel Faktörlerin İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • DEVECİ, C. (2019). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ile Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi ve Bu Sürece İlişkin Öğretmen Görüşleri. Trabzon: Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • DUMAN, S. N. (2020). “Salgın Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi”. Milli Eğitim Dergisi. XLIX/1: 95-112.
  • ELÇİ, İ. - V. TÜNKLER (2022). “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Covid-19 Döneminde Gerçekleştirilen Acil Uzaktan Eğitim Sürecine İlişkin Deneyimleri ve Yeni Normale Dair Öngörüleri”. Yaşadıkça Eğitim. XXXVI/2: 307-324.
  • EPÇAÇAN, C. - M. ERZEN (2010). “Okuduğunu Anlama Becerileri Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Milli Eğitim. 185: 22-32.
  • ESEN AYGÜN, H. (2021). “İlkokul Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerisi ile Okuma Kaygısı Arasındaki İlişkide Okuma Alışkanlığının Aracı Rolü”. Milli Eğitim Dergisi. L/231: 91-109.
  • GÖĞÜŞ, B. (1978). Orta Dereceli Okullarda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • GÜLEÇOL, S. (2017). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Muğla İli Örneği). Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • GÜNEŞ, F. (1997). Okuma - Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • KAHRAMAN, M. E. (2020). “COVID-19 Salgınının Uygulamalı Derslere Etkisi ve Bu Derslerin Uzaktan Eğitimle Yürütülmesi: Temel Tasarım Dersi Örneği”. Medeniyet Sanat Dergisi. VI/1: 44-56.
  • KAMAN, Ş. (2012). Akıcı Okuma Stratejilerini Kullanmanın İlköğretim Üçüncü Sınıf Öğrencilerinde Okuma Becerisini Geliştirmeye Etkisi. Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • KANIK UYSAL, P. (2018). Akıcı Okuma Odaklı Okuma Öğretiminin Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma ve Okuduğunu Anlama Becerileri Üzerindeki Etkisi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • KAPLAN, K. - B. GÜLDEN (2021). “Öğretmen Görüşlerine Göre Salgın (COVID-19) Dönemi Uzaktan Eğitim Ortamında Türkçe Eğitimi”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. 24: 233-258.
  • KARATAY, H. (2014). Okuma Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • KESKİN, H. K. (2012). Akıcı Okuma Yöntemlerinin Okuma Becerileri Üzerindeki Etkisi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • KUHN, M. R. vd. (2010). “Aligning Theory and Assessment of Reading Fluency: Automaticity, Prosody, and Definitions of Fluency”. Reading Research Quarterly. XLV/2: 230-251.
  • KUŞDEMİR, Y. - M. KATRANCI (2016). “Okumada Kaygı ve Anlama: Ana Fikri Bulamıyorum Öğretmenim!”. Eğitim ve Bilim Dergisi. XLI/183: 251-266.
  • MELANLIOĞLU, D. (2014). “Okuma Kaygısı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin Belirlenmesi.” Eğitim ve Bilim. XXXIX/176: 95-105.
  • ÖZBAY, M. (2011). Anlama Teknikleri I: Okuma Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • ÖZBAY, M. - Y. UYAR (2009). “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”. E-Journal of New World Sciences Academy. IV/2: 632-651.
  • PALAVUZLAR, T. (2009). Hikâye ve Deneme Türü Metinlerde Okuduğunu Anlama Becerilerinin İncelenmesi. Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • PIPER, L. E. (2010). “Parent Involvement in Reading”. Illinois Reading Council Journal. XXXVIII/2: 48-51.
  • RASINSKI, T. (2012). “Why Reading Fluency Should Be Hot”. The Reading Teacher. LXV/8: 516-522.
  • RASINSKI, T. - T. HOFFMAN (2003). “Theory end Research into Practice: Oral Reading in The School Literacy Curriculum”. Reading Research Quarterly. XXXVIII/4: 510-522.
  • SALLABAŞ, M. E. (2008). “İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. IX/16: 141-155.
  • SUSAR KIRMIZI, F. - İ. H. YURDAKAL (2021). “Öğretmen Görüşlerine Göre Covid-19 Salgınının Türkçe Eğitiminde Temel Dil Becerilerini Edinim Sürecine Etkisi”. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi. XII/2: 593-610.
  • TÜRKBEN, T. (2020). “Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kaygıları, Motivasyon Düzeyleri ve Anlama Becerileri Arasındaki İlişkiler”. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi. VI/2: 657-677.
  • ÜNAL, M. (2012). 6. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Tutumlarının Okuduğunu Anlamaya Olan Etkisi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • ÜNAL, M. - N. BULUNUZ (2020). “Covid-19 Salgını Döneminde Yürütülen Uzaktan Eğitim Çalışmalarının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi ve Sonraki Sürece İlişkin Öneriler”. Milli Eğitim Dergisi. XLIX/1: 343-369.
  • YAMAÇ, A. - Z. ÇELİKTÜRK SEZGİN (2018). “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuma Kaygıları, Akıcılıkları, Motivasyonları ve Okuduğunu Anlamaları Arasındaki İlişkiler”. Eğitim ve Bilim. XLIII/194: 225-243.
  • YILDIRIM, K. (2010). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Okumaya İlişkin Bazı Değişkenler Üzerindeki Etkisi ve Yönteme İlişkin Öğrenci-Veli Görüşleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • YILDIRIM, K. vd. (2010). “İlköğretim Beşinci Sınıf Türk Öğrencilerin Metin Türlerine Göre Okuduğunu ve Dinlediğini Anlama Düzeyleri”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. X/3: 1855-1891.
  • YILDIZ, M. vd. (2009). “An Evaluation of The Oral Reading Fluency of 4th Graders with Respect to Prosodic Characteristic”. International Journal of Human Sciences. VI/1: 353-360.
  • ZUTELL, J. - T. V. RASINSKI (1991). “Training Teachers to Attend to Their Students’ Oral Reading Fluency”. Theory into Practice. XXX/3: 211-217.

THE RELATIONSHIP OF FLUENT READING SKILLS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS WITH READING COMPREHENSION, READING ATTITUDE AND ANXIETY DURING THE COVID-19 PROCESS

Yıl 2022, , 1311 - 1330, 21.12.2022
https://doi.org/10.56694/karadearas.1220659

Öz

The covid-19 pandemic, which affects life in every way, has inevitably had repercussions on education. The fact that schools are closed for a long time and education is continued remotely has become a variable that affects the academic achievements of students. In this context, the impact of the covid-19 pandemic on reading and reading comprehension, which are language skills, has been a matter of curiosity. The research aims to determine the effect of fluent reading skills of secondary school students on reading comprehension and their relationship with reading attitude and anxiety during the covid-19 pandemic process. The target group of the study is 300 students who are at the level of the fifth and eighth grades. In the research, student recognition form, reading attitude scale, reading anxiety scale, informative and narrative reading texts, multidimensional fluency scale, reading comprehension test and audio recordings were used as data collection tools. The data of the research were collected in accordance with the scanning method, the obtained data were transferred to the SPSS program and analyzed. In the results section of students ' reading skills and fluency without the required level of reading comprehension, reading fluency and reading comprehension skills of the students to be more successful in Girl, eighth grade students were higher than the positive attitudes of fifth grade students, it was determined that anxiety and reading. The results obtained at the end of the study were compared with the literature and some suggestions were made.

Kaynakça

  • AKYOL, H. (2020). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • AKYOL, H. (2021). Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • AKYOL, H. - H. KODAN (2016). “Okuma Güçlüğü Olan Bir Öğrencinin Okuma Güçlüğünün Giderilmesine Yönelik Bir Uygulama: Akıcı Okuma Stratejilerinin Kullanımı”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. XXXV/2: 7-21.
  • AKYOL, H. - T. TEMUR (2006). “İlköğretim Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuma Düzeyleri ve Sesli Okuma Hataları”. Ekev Akademi Dergisi. 29: 259-274.
  • AKYOL, H. vd. (2014). Okumayı Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • ALPER, A. (2020). “Pandemi Sürecinde K-12 Düzeyinde Uzaktan Eğitim: Durum Çalışması”. Milli Eğitim Dergisi. XLIX/1: 45-67.
  • ARMUT, M. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Akıcı Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yozgat İli Örneği). Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • ATEŞ, M. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeyleri ile Türkçe Dersine Karşı Tutumları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmış Doktora Tezi).
  • ATEŞ, S. - M. YILDIZ (2011). “Okumayı Farklı Yöntemlerle Öğrenen İlköğretim Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Sesli Okuma Akıcılıklarının Karşılaştırılması”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. IX/1: 101-124.
  • BAŞARAN, M. (2013). “Okuduğunu Anlamanın Bir Göstergesi Olarak Akıcı Okuma”. Kuram ve Uygulamalarda Eğitim Bilimleri. XIII/4: 2277-2290.
  • BAŞTUĞ, M. (2012). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Akıcı Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • BAŞTUĞ, M. - H. AKYOL (2012). “Akıcı Okuma Becerilerinin Okuduğunu Anlamayı Yordama Düzeyi”. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi. V/4: 394-411.
  • BAYBURTLU, Y. S. (2020). “Covid-19 Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen Görüşlerine Göre Türkçe Eğitimi”. Turkish Studies. XV/4: 131-151.
  • BAYRAM, E. vd. (2021). “Covid-19 Pandemi Sürecinde Ortaokul Öğrencilerinin Uzaktan Eğitimle Gerçekleştirilen Türkçe Dersine Yönelik Algıları”. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi. III/Özel Sayı: 28-41.
  • BİLGE, H. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Akıcı Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre Karşılaştırılması. Erzincan: Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • BİLGE, H. (2019). Okuma, Yazma ve Konuşmada Akıcılık ile Okuduğunu Anlama ve Kelime Hazinesi Arasındaki İlişki. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. vd. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • CAN, E. (2020). “Coronavirüs (Covid-19) Pandemisi ve Pedagojik Yansımaları: Türkiye’de Açık ve Uzaktan Eğitim Uygulamaları”. AUAd. VI/2: 11-53.
  • ÇİFTÇİ, Ö. - F. TEMİZYÜREK (2008). “İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Ölçülmesi”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. V/9: 109-129.
  • ÇİĞDEMİR, S. (2021). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeyini Etkileyen Bireysel ve Çevresel Faktörlerin İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • DEVECİ, C. (2019). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ile Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi ve Bu Sürece İlişkin Öğretmen Görüşleri. Trabzon: Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • DUMAN, S. N. (2020). “Salgın Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi”. Milli Eğitim Dergisi. XLIX/1: 95-112.
  • ELÇİ, İ. - V. TÜNKLER (2022). “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Covid-19 Döneminde Gerçekleştirilen Acil Uzaktan Eğitim Sürecine İlişkin Deneyimleri ve Yeni Normale Dair Öngörüleri”. Yaşadıkça Eğitim. XXXVI/2: 307-324.
  • EPÇAÇAN, C. - M. ERZEN (2010). “Okuduğunu Anlama Becerileri Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Milli Eğitim. 185: 22-32.
  • ESEN AYGÜN, H. (2021). “İlkokul Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerisi ile Okuma Kaygısı Arasındaki İlişkide Okuma Alışkanlığının Aracı Rolü”. Milli Eğitim Dergisi. L/231: 91-109.
  • GÖĞÜŞ, B. (1978). Orta Dereceli Okullarda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • GÜLEÇOL, S. (2017). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Muğla İli Örneği). Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • GÜNEŞ, F. (1997). Okuma - Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • KAHRAMAN, M. E. (2020). “COVID-19 Salgınının Uygulamalı Derslere Etkisi ve Bu Derslerin Uzaktan Eğitimle Yürütülmesi: Temel Tasarım Dersi Örneği”. Medeniyet Sanat Dergisi. VI/1: 44-56.
  • KAMAN, Ş. (2012). Akıcı Okuma Stratejilerini Kullanmanın İlköğretim Üçüncü Sınıf Öğrencilerinde Okuma Becerisini Geliştirmeye Etkisi. Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • KANIK UYSAL, P. (2018). Akıcı Okuma Odaklı Okuma Öğretiminin Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma ve Okuduğunu Anlama Becerileri Üzerindeki Etkisi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • KAPLAN, K. - B. GÜLDEN (2021). “Öğretmen Görüşlerine Göre Salgın (COVID-19) Dönemi Uzaktan Eğitim Ortamında Türkçe Eğitimi”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. 24: 233-258.
  • KARATAY, H. (2014). Okuma Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • KESKİN, H. K. (2012). Akıcı Okuma Yöntemlerinin Okuma Becerileri Üzerindeki Etkisi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • KUHN, M. R. vd. (2010). “Aligning Theory and Assessment of Reading Fluency: Automaticity, Prosody, and Definitions of Fluency”. Reading Research Quarterly. XLV/2: 230-251.
  • KUŞDEMİR, Y. - M. KATRANCI (2016). “Okumada Kaygı ve Anlama: Ana Fikri Bulamıyorum Öğretmenim!”. Eğitim ve Bilim Dergisi. XLI/183: 251-266.
  • MELANLIOĞLU, D. (2014). “Okuma Kaygısı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin Belirlenmesi.” Eğitim ve Bilim. XXXIX/176: 95-105.
  • ÖZBAY, M. (2011). Anlama Teknikleri I: Okuma Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • ÖZBAY, M. - Y. UYAR (2009). “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”. E-Journal of New World Sciences Academy. IV/2: 632-651.
  • PALAVUZLAR, T. (2009). Hikâye ve Deneme Türü Metinlerde Okuduğunu Anlama Becerilerinin İncelenmesi. Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • PIPER, L. E. (2010). “Parent Involvement in Reading”. Illinois Reading Council Journal. XXXVIII/2: 48-51.
  • RASINSKI, T. (2012). “Why Reading Fluency Should Be Hot”. The Reading Teacher. LXV/8: 516-522.
  • RASINSKI, T. - T. HOFFMAN (2003). “Theory end Research into Practice: Oral Reading in The School Literacy Curriculum”. Reading Research Quarterly. XXXVIII/4: 510-522.
  • SALLABAŞ, M. E. (2008). “İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. IX/16: 141-155.
  • SUSAR KIRMIZI, F. - İ. H. YURDAKAL (2021). “Öğretmen Görüşlerine Göre Covid-19 Salgınının Türkçe Eğitiminde Temel Dil Becerilerini Edinim Sürecine Etkisi”. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi. XII/2: 593-610.
  • TÜRKBEN, T. (2020). “Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kaygıları, Motivasyon Düzeyleri ve Anlama Becerileri Arasındaki İlişkiler”. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi. VI/2: 657-677.
  • ÜNAL, M. (2012). 6. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Tutumlarının Okuduğunu Anlamaya Olan Etkisi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • ÜNAL, M. - N. BULUNUZ (2020). “Covid-19 Salgını Döneminde Yürütülen Uzaktan Eğitim Çalışmalarının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi ve Sonraki Sürece İlişkin Öneriler”. Milli Eğitim Dergisi. XLIX/1: 343-369.
  • YAMAÇ, A. - Z. ÇELİKTÜRK SEZGİN (2018). “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuma Kaygıları, Akıcılıkları, Motivasyonları ve Okuduğunu Anlamaları Arasındaki İlişkiler”. Eğitim ve Bilim. XLIII/194: 225-243.
  • YILDIRIM, K. (2010). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Okumaya İlişkin Bazı Değişkenler Üzerindeki Etkisi ve Yönteme İlişkin Öğrenci-Veli Görüşleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • YILDIRIM, K. vd. (2010). “İlköğretim Beşinci Sınıf Türk Öğrencilerin Metin Türlerine Göre Okuduğunu ve Dinlediğini Anlama Düzeyleri”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. X/3: 1855-1891.
  • YILDIZ, M. vd. (2009). “An Evaluation of The Oral Reading Fluency of 4th Graders with Respect to Prosodic Characteristic”. International Journal of Human Sciences. VI/1: 353-360.
  • ZUTELL, J. - T. V. RASINSKI (1991). “Training Teachers to Attend to Their Students’ Oral Reading Fluency”. Theory into Practice. XXX/3: 211-217.

KOVİD-19 SÜRECİNDE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKICI OKUMA BECERİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA, OKUMA TUTUM VE KAYGISIYLA İLİŞKİSİ

Yıl 2022, , 1311 - 1330, 21.12.2022
https://doi.org/10.56694/karadearas.1220659

Öz

Hayatı her yönden etkileyen kovid-19 salgınının eğitime yansımaları kaçınılmaz olmuştur. Okulların uzun süre kapalı kalması ve eğitime uzaktan devam edilmesi, öğrencilerin akademik başarılarını etkileyen bir değişken hâline gelmiştir. Bu bağlamda kovid-19 salgınının dil becerilerinden olan okuma ve okuduğunu anlamaya yönelik etkisi merak konusu olmuştur. Yapılan araştırmada, kovid-19 salgın sürecinde ortaokul öğrencilerinin akıcı okuma becerilerinin okuduğunu anlamaya etkisi ve okuma tutumu ile kaygısıyla ilişkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın hedef kitlesini beş ve sekizinci sınıf düzeyinde olan 300 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğrenci tanıma formu, okumaya yönelik tutum ölçeği, okuma kaygısı ölçeği, bilgilendirici ve öyküleyici okuma metinleri, çok boyutlu akıcılık ölçeği, okuduğunu anlama testi ve ses kayıtları kullanılmıştır. Araştırmanın verileri tarama yöntemine uygun olarak toplanmış, elde edilen veriler SPSS programına aktarılarak analiz edilmiştir. Sonuç bölümünde öğrencilerin okuduğunu anlama ve akıcı okuma becerilerinin istenen düzeyde olmadığı, kız öğrencilerin okuduğunu anlama ve akıcı okuma becerilerinde daha başarılı olduğu, beşinci sınıf öğrencilerinin sekizinci sınıf öğrencilere göre kaygı düzeyinin daha yüksek ve okuma tutumunun olumlu yönde olduğu tespit edilmiştir. Çalışma sonunda ulaşılan sonuçlar literatürle karşılaştırılmış ve bazı önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • AKYOL, H. (2020). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • AKYOL, H. (2021). Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • AKYOL, H. - H. KODAN (2016). “Okuma Güçlüğü Olan Bir Öğrencinin Okuma Güçlüğünün Giderilmesine Yönelik Bir Uygulama: Akıcı Okuma Stratejilerinin Kullanımı”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. XXXV/2: 7-21.
  • AKYOL, H. - T. TEMUR (2006). “İlköğretim Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuma Düzeyleri ve Sesli Okuma Hataları”. Ekev Akademi Dergisi. 29: 259-274.
  • AKYOL, H. vd. (2014). Okumayı Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • ALPER, A. (2020). “Pandemi Sürecinde K-12 Düzeyinde Uzaktan Eğitim: Durum Çalışması”. Milli Eğitim Dergisi. XLIX/1: 45-67.
  • ARMUT, M. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Akıcı Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yozgat İli Örneği). Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • ATEŞ, M. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeyleri ile Türkçe Dersine Karşı Tutumları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmış Doktora Tezi).
  • ATEŞ, S. - M. YILDIZ (2011). “Okumayı Farklı Yöntemlerle Öğrenen İlköğretim Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Sesli Okuma Akıcılıklarının Karşılaştırılması”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. IX/1: 101-124.
  • BAŞARAN, M. (2013). “Okuduğunu Anlamanın Bir Göstergesi Olarak Akıcı Okuma”. Kuram ve Uygulamalarda Eğitim Bilimleri. XIII/4: 2277-2290.
  • BAŞTUĞ, M. (2012). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Akıcı Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • BAŞTUĞ, M. - H. AKYOL (2012). “Akıcı Okuma Becerilerinin Okuduğunu Anlamayı Yordama Düzeyi”. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi. V/4: 394-411.
  • BAYBURTLU, Y. S. (2020). “Covid-19 Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen Görüşlerine Göre Türkçe Eğitimi”. Turkish Studies. XV/4: 131-151.
  • BAYRAM, E. vd. (2021). “Covid-19 Pandemi Sürecinde Ortaokul Öğrencilerinin Uzaktan Eğitimle Gerçekleştirilen Türkçe Dersine Yönelik Algıları”. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi. III/Özel Sayı: 28-41.
  • BİLGE, H. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Akıcı Okuma Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre Karşılaştırılması. Erzincan: Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • BİLGE, H. (2019). Okuma, Yazma ve Konuşmada Akıcılık ile Okuduğunu Anlama ve Kelime Hazinesi Arasındaki İlişki. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. vd. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • CAN, E. (2020). “Coronavirüs (Covid-19) Pandemisi ve Pedagojik Yansımaları: Türkiye’de Açık ve Uzaktan Eğitim Uygulamaları”. AUAd. VI/2: 11-53.
  • ÇİFTÇİ, Ö. - F. TEMİZYÜREK (2008). “İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Ölçülmesi”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. V/9: 109-129.
  • ÇİĞDEMİR, S. (2021). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeyini Etkileyen Bireysel ve Çevresel Faktörlerin İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • DEVECİ, C. (2019). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ile Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi ve Bu Sürece İlişkin Öğretmen Görüşleri. Trabzon: Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • DUMAN, S. N. (2020). “Salgın Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi”. Milli Eğitim Dergisi. XLIX/1: 95-112.
  • ELÇİ, İ. - V. TÜNKLER (2022). “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Covid-19 Döneminde Gerçekleştirilen Acil Uzaktan Eğitim Sürecine İlişkin Deneyimleri ve Yeni Normale Dair Öngörüleri”. Yaşadıkça Eğitim. XXXVI/2: 307-324.
  • EPÇAÇAN, C. - M. ERZEN (2010). “Okuduğunu Anlama Becerileri Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Milli Eğitim. 185: 22-32.
  • ESEN AYGÜN, H. (2021). “İlkokul Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerisi ile Okuma Kaygısı Arasındaki İlişkide Okuma Alışkanlığının Aracı Rolü”. Milli Eğitim Dergisi. L/231: 91-109.
  • GÖĞÜŞ, B. (1978). Orta Dereceli Okullarda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • GÜLEÇOL, S. (2017). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Muğla İli Örneği). Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • GÜNEŞ, F. (1997). Okuma - Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • KAHRAMAN, M. E. (2020). “COVID-19 Salgınının Uygulamalı Derslere Etkisi ve Bu Derslerin Uzaktan Eğitimle Yürütülmesi: Temel Tasarım Dersi Örneği”. Medeniyet Sanat Dergisi. VI/1: 44-56.
  • KAMAN, Ş. (2012). Akıcı Okuma Stratejilerini Kullanmanın İlköğretim Üçüncü Sınıf Öğrencilerinde Okuma Becerisini Geliştirmeye Etkisi. Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • KANIK UYSAL, P. (2018). Akıcı Okuma Odaklı Okuma Öğretiminin Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma ve Okuduğunu Anlama Becerileri Üzerindeki Etkisi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • KAPLAN, K. - B. GÜLDEN (2021). “Öğretmen Görüşlerine Göre Salgın (COVID-19) Dönemi Uzaktan Eğitim Ortamında Türkçe Eğitimi”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. 24: 233-258.
  • KARATAY, H. (2014). Okuma Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • KESKİN, H. K. (2012). Akıcı Okuma Yöntemlerinin Okuma Becerileri Üzerindeki Etkisi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • KUHN, M. R. vd. (2010). “Aligning Theory and Assessment of Reading Fluency: Automaticity, Prosody, and Definitions of Fluency”. Reading Research Quarterly. XLV/2: 230-251.
  • KUŞDEMİR, Y. - M. KATRANCI (2016). “Okumada Kaygı ve Anlama: Ana Fikri Bulamıyorum Öğretmenim!”. Eğitim ve Bilim Dergisi. XLI/183: 251-266.
  • MELANLIOĞLU, D. (2014). “Okuma Kaygısı Ölçeğinin Psikometrik Özelliklerinin Belirlenmesi.” Eğitim ve Bilim. XXXIX/176: 95-105.
  • ÖZBAY, M. (2011). Anlama Teknikleri I: Okuma Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • ÖZBAY, M. - Y. UYAR (2009). “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”. E-Journal of New World Sciences Academy. IV/2: 632-651.
  • PALAVUZLAR, T. (2009). Hikâye ve Deneme Türü Metinlerde Okuduğunu Anlama Becerilerinin İncelenmesi. Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • PIPER, L. E. (2010). “Parent Involvement in Reading”. Illinois Reading Council Journal. XXXVIII/2: 48-51.
  • RASINSKI, T. (2012). “Why Reading Fluency Should Be Hot”. The Reading Teacher. LXV/8: 516-522.
  • RASINSKI, T. - T. HOFFMAN (2003). “Theory end Research into Practice: Oral Reading in The School Literacy Curriculum”. Reading Research Quarterly. XXXVIII/4: 510-522.
  • SALLABAŞ, M. E. (2008). “İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumları ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. IX/16: 141-155.
  • SUSAR KIRMIZI, F. - İ. H. YURDAKAL (2021). “Öğretmen Görüşlerine Göre Covid-19 Salgınının Türkçe Eğitiminde Temel Dil Becerilerini Edinim Sürecine Etkisi”. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi. XII/2: 593-610.
  • TÜRKBEN, T. (2020). “Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kaygıları, Motivasyon Düzeyleri ve Anlama Becerileri Arasındaki İlişkiler”. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi. VI/2: 657-677.
  • ÜNAL, M. (2012). 6. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Tutumlarının Okuduğunu Anlamaya Olan Etkisi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • ÜNAL, M. - N. BULUNUZ (2020). “Covid-19 Salgını Döneminde Yürütülen Uzaktan Eğitim Çalışmalarının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi ve Sonraki Sürece İlişkin Öneriler”. Milli Eğitim Dergisi. XLIX/1: 343-369.
  • YAMAÇ, A. - Z. ÇELİKTÜRK SEZGİN (2018). “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuma Kaygıları, Akıcılıkları, Motivasyonları ve Okuduğunu Anlamaları Arasındaki İlişkiler”. Eğitim ve Bilim. XLIII/194: 225-243.
  • YILDIRIM, K. (2010). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Okumaya İlişkin Bazı Değişkenler Üzerindeki Etkisi ve Yönteme İlişkin Öğrenci-Veli Görüşleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • YILDIRIM, K. vd. (2010). “İlköğretim Beşinci Sınıf Türk Öğrencilerin Metin Türlerine Göre Okuduğunu ve Dinlediğini Anlama Düzeyleri”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. X/3: 1855-1891.
  • YILDIZ, M. vd. (2009). “An Evaluation of The Oral Reading Fluency of 4th Graders with Respect to Prosodic Characteristic”. International Journal of Human Sciences. VI/1: 353-360.
  • ZUTELL, J. - T. V. RASINSKI (1991). “Training Teachers to Attend to Their Students’ Oral Reading Fluency”. Theory into Practice. XXX/3: 211-217.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Deniz Melanlıoğlu

Zeynep Bıyık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Melanlıoğlu, D., & Bıyık, Z. (2022). KOVİD-19 SÜRECİNDE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKICI OKUMA BECERİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA, OKUMA TUTUM VE KAYGISIYLA İLİŞKİSİ. Karadeniz Araştırmaları, 19(76), 1311-1330. https://doi.org/10.56694/karadearas.1220659
AMA Melanlıoğlu D, Bıyık Z. KOVİD-19 SÜRECİNDE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKICI OKUMA BECERİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA, OKUMA TUTUM VE KAYGISIYLA İLİŞKİSİ. Karadeniz Araştırmaları. Aralık 2022;19(76):1311-1330. doi:10.56694/karadearas.1220659
Chicago Melanlıoğlu, Deniz, ve Zeynep Bıyık. “KOVİD-19 SÜRECİNDE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKICI OKUMA BECERİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA, OKUMA TUTUM VE KAYGISIYLA İLİŞKİSİ”. Karadeniz Araştırmaları 19, sy. 76 (Aralık 2022): 1311-30. https://doi.org/10.56694/karadearas.1220659.
EndNote Melanlıoğlu D, Bıyık Z (01 Aralık 2022) KOVİD-19 SÜRECİNDE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKICI OKUMA BECERİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA, OKUMA TUTUM VE KAYGISIYLA İLİŞKİSİ. Karadeniz Araştırmaları 19 76 1311–1330.
IEEE D. Melanlıoğlu ve Z. Bıyık, “KOVİD-19 SÜRECİNDE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKICI OKUMA BECERİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA, OKUMA TUTUM VE KAYGISIYLA İLİŞKİSİ”, Karadeniz Araştırmaları, c. 19, sy. 76, ss. 1311–1330, 2022, doi: 10.56694/karadearas.1220659.
ISNAD Melanlıoğlu, Deniz - Bıyık, Zeynep. “KOVİD-19 SÜRECİNDE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKICI OKUMA BECERİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA, OKUMA TUTUM VE KAYGISIYLA İLİŞKİSİ”. Karadeniz Araştırmaları 19/76 (Aralık 2022), 1311-1330. https://doi.org/10.56694/karadearas.1220659.
JAMA Melanlıoğlu D, Bıyık Z. KOVİD-19 SÜRECİNDE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKICI OKUMA BECERİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA, OKUMA TUTUM VE KAYGISIYLA İLİŞKİSİ. Karadeniz Araştırmaları. 2022;19:1311–1330.
MLA Melanlıoğlu, Deniz ve Zeynep Bıyık. “KOVİD-19 SÜRECİNDE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKICI OKUMA BECERİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA, OKUMA TUTUM VE KAYGISIYLA İLİŞKİSİ”. Karadeniz Araştırmaları, c. 19, sy. 76, 2022, ss. 1311-30, doi:10.56694/karadearas.1220659.
Vancouver Melanlıoğlu D, Bıyık Z. KOVİD-19 SÜRECİNDE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKICI OKUMA BECERİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA, OKUMA TUTUM VE KAYGISIYLA İLİŞKİSİ. Karadeniz Araştırmaları. 2022;19(76):1311-30.