Bu çalışma, Michel Foucault'nun, temel olarak Öznenin Yorumbilgisi derslerinden hareketle, öznellik, hakikat ve 'kendilik kaygısı' (epimeleia heautou) pratiği arasındaki karmaşık ilişkiye dair soruşturmasını analiz etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın kapsamı, Foucault'nun epimeleia heautou'nun geleneksel olarak vurgulanan 'kendini tanı' (gnôthi seauton) ilkesine karşı tarihsel ve felsefi önceliğine dair argümanını içermektedir. Foucault'nun Sokratik felsefeyi, özellikle Platon'un Alkibiades diyaloğunu bu pratiğin örneği olarak yorumlaması incelenmekte ve etik oluşum için kullanılan ilişkili 'kendilik teknolojileri' (askēsis) ele alınmaktadır. Analiz, kavramın Greko-Romen ve erken Hristiyan düşüncesindeki evrimini takip etmekte ve bilişsel bilgi erişimini önceliklendirip kendilik kaygısının dönüştürücü yönünü marjinalleştiren 'Kartezyen an'ın neden olduğu önemli kopuşu vurgulamaktadır. Çalışma, Foucault'nun epimeleia heautou'yu hakikatle özsel olarak bağlantılı, tarihsel olarak göz ardı edilmiş kritik bir etik kendilik-yaratımı biçimi olarak yeniden değerlendirdiği sonucuna varmaktadır. Ayrıca, bu antik tekniklerin, normalleştirici iktidara karşı çağdaş özgürlük ve direniş pratikleri için geçerli perspektifler sunduğu öne sürülmektedir.
Foucault Kendilik Kaygısı Öznellik Kendilik Teknolojileri Hakikat
This study aims to analyze Michel Foucault's investigation into the intricate relationship between subjectivity, truth, and the practice of 'care of the self' (epimeleia heautou), primarily drawing from The Hermeneutics of the Subject. The scope encompasses Foucault's argument for the historical and philosophical primacy of epimeleia heautou over the traditionally emphasized 'know thyself' (gnôthi seauton). It examines Foucault's interpretation of Socratic philosophy, particularly Plato's Alcibiades, as exemplifying this practice, and explores the associated 'technologies of the self' (askēsis) used for ethical formation. The analysis traces the concept's evolution through Greco-Roman and early Christian thought, highlighting the significant rupture caused by the 'Cartesian moment,' which prioritized cognitive knowledge access and marginalized the transformative aspect of self-care. The study concludes that Foucault revalorizes epimeleia heautou as a crucial, historically overlooked mode of ethical self-creation intrinsically linked to truth. Furthermore, it suggests these ancient techniques offer relevant perspectives for contemporary practices of freedom and resistance against normalizing power.
Foucault Care of the Self Subjectivity Technologies of the Self Truth
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültür Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 87 |