Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Studies Supporting Conscious Internet Use in Avoiding the Risks of Technology in Children

Yıl 2024, , 31 - 58, 31.10.2024
https://doi.org/10.54557/karataysad.1519907

Öz

Today, technology plays an important role in human life. Technology, which provides great convenience in many areas from education to health, fills a large part of our lives, especially with leisure time activities. It is known that children spend a significant part of their daily lives with technology. The purpose of this study is to reveal what the possible risks of excessive technology use are for children, how technology can be used effectively in education, and to examine studies that support children's conscious use of technology in this context. The study is based on a literature review of strategies that have been developed over the last 10 years to guide children's interaction with the digital world. Strategies considered include educational practices, interactive learning platforms, guidance guidelines for digital media use, and interventions by social workers to address addiction issues. Parents and teachers' focus on digital literacy, online safety and screen time management in guiding children towards safe and conscious technology use seems to yield effective results.

Kaynakça

  • Ağırgöl, M., Kara, E., & Akgül, G. D. (2022). Eğitsel dijital oyunlarla işlenen fen bilgisi dersinin öğrencinin bilgilerinin kalıcılığına akademik başarısına ve tutumuna etkisi. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 5(3), 157-176. DOI: 10.47477/ubed.1063920
  • Aksakallı, G. (2018, Aralık). Sosyal medyanın yalnızlık ve depresyon ile ilişkisi. Güvenliweb.org.tr. Erişim adresi: https://www.guvenliweb.org.tr/blog-detay/sosyal-medyanin-yalnizlik-ve-depresyon-ile-iliskisi
  • Ali, S., Haykal, H. A., & Youssef, E. (2023). Child sexual abuse and the internet: A systematic review. Human Arenas, 6, 404-421.
  • Altınöz, M., Tosun, N., Çinkılıç, T., & Çay, E. (2019). Siber güvenlik ve bilinçli sosyal medya kullanımı dersi pilot uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri. Journal of Continuous Vocational Education and Training, 2(1), 1-15.
  • Arıcak, O. T. (2023). Dijital çağda en kırılgan grup: Çocuklar ve gençler. Yeşilay. (T. Maraşoğlu, Röportaj Yapan). Erişim adresi: https://www.yesilay.org.tr/tr/Makaleler/Dijital-Cagda-En-Kirilgan-Grup-Cocuklar-Ve-Gencler
  • Balcı, Ş., & Baloğlu, E. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon arasındaki ilişki: Üniversite gençliği üzerine bir saha araştırması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (29), 209-234. DOI: 10.16878/gsuilet.500860
  • Belli, T. K. (2022). Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığının akademik başarıları üzerindeki etkisi. Türk Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 59-69.
  • Bilge, Y., Baydili, K., & Göktaş, S. (2020). Sosyal medya bağımlılığını yordamada anksiyete, stres ve günlük sosyal medya kullanımı: Meslek yüksekokulu örneği. Bağımlılık Dergisi, 21(3), 223-235.
  • Bilgin, M. (2018). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik bozukluklar arasındaki ilişki. The Journal of International Scientific Researches, 3(3), 237-247.
  • BTK. (2014). Yeşilay internetin bilinçli kullanımı ve teknoloji bağımlılığı çalıştay raporu. Ankara: Detamat Tanıtım Tasarım Matbaacılık.
  • BTK. (2023). Güvenli Web. Güvenli Net. Erişim adresi: https://www.guvenlinet.org.tr/
  • Byrne, J., Day, E., & Raftree, L. (2021). The case for better governance of children’s data: A manifesto. New York: UNICEF.
  • Chaves, B. S., Castro, C. F. S., Azevedo, I. F. S., Negreiros, İ. L. G. R., & Rêgo, M. G. C. (2024). Screen time in childhood and its implications for physical and mental health: Integrative review. Research Society and Development, 13(7). DOI: 10.33448/rsd-v13i7.46333
  • Christina, O., Carducci, B., Vaivada, T., & Bhutta, Z. A. (2022). Interventions to promote physical activity and healthy digital media use in children and adolescents: A systematic review. Pediatrics, 149(6). DOI: 10.1542/peds.2021-053852I
  • Daniels, K., Bower, K., Burnett, C., Escott, H., Hatton, A., White, E., & Monkhouse, J. (2020). Early years teachers and digital literacies: Navigating a kaleidoscope of discourses. Education and Information Technologies, 25(2), 2416-2426.
  • Dağlı, Z. (2020). An analysis of the role of intelligence games in policies aimed at fighting gaming addiction. Addicta, 7(2), 129-137. DOI: 10.5152/addicta.2020.19084
  • Dinç, M. (2015). Teknoloji bağımlılığı ve gençlik. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 3(3), 32-54.
  • Dhivvya, J., P. G., Aswini Dath, M. K., Chinta, & Karki, A. (2024). Granular network traffic classification on mobile application service for better parental control. 2024 IEEE Sosyal Yenilik İçin Teknoloji ve Yönetimde Disiplinlerarası Yaklaşımlar Uluslararası Konferansı (IATMSI), 1-6. DOI: 10.1109/IATMSI60426.2024.10503043
  • Durmuş, K., & Övür, A. (2021). Medya etkileri bağlamında okul öncesi dönem çocuklarının yeni medya kullanımının analizi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(2), 136-155.
  • EBA. (2023). Eğitim Bilişim Ağı. EBA. Erişim adresi: https://www.eba.gov.tr/dijital-teknolojiler
  • EU. (2009). Safer social networking principles for the EU. European Union.
  • EU. (2020). Digital education action plan 2021-2027: Resetting education and training for the digital age. European Union.
  • EU. (2024). Digital education action plan – Action 3. European Education Area. Erişim adresi: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan/action-3
  • Gani, S. A. (2017). Parenting digital natives: Cognitive, emotional, and social developmental challenges. International Conference on Education 2016 Universitas Negeri Malang, 870-880.
  • Gottschalk, F. (2019). Impacts of technology use on children: Exploring literature on the brain, cognition, and well-being. OECD Education Working Papers, No. 195. DOI: 10.1787/19939019
  • Gökel, Ö. (2020). Teknoloji bağımlılığının çeşitli yaş gruplarındaki çocuklara etkileri hakkındaki ebeveyn görüşleri. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 2(1), 41-47.
  • Günal, E. (2021). Sosyal hizmet perspektifinden internet bağımlılığı üzerine bir gözden geçirme. Karabük Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi UNIKA Toplum ve Bilim Dergisi, 18-27.
  • Gür, D., & Türel, Y. K. (2022). Parenting in the digital age: Attitudes, controls, and limitations regarding children's use of ICT. Computers and Education, 183.
  • Himanshi, K., Jwala, J., Sharma, R. K., & Ansari, Y. (2023). Behavioral sleep problems in children: A review. International Journal of All Research Education and Scientific Methods (IJARESM), 12(6), 282-292.
  • Kardeş, S. (2020). Erken çocukluk döneminde dijital okuryazarlık. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 827-839. DOI: 10.17679/inuefd.665327
  • Koral, F., & Alptekin, K. (2023). Dijital oyun bağımlılığı: Bir derleme çalışması. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, (11), 283-308. DOI: 10.54557/karataysad.1237807
  • Küçükkaraca, N., & Pak, H. (2023). İnternet bağımlılığı tedavisinde bilişsel davranışçı grup terapileri. Bağımlılık Dergisi, 528-538.
  • Lyngdoh, T., El-Manstrly, D., & Jeesha, K. (2022). Social isolation and social anxiety as drivers of Generation Z's willingness to share personal information on social media. Psychology and Marketing, 40(1), 5-26.
  • MEB. (2020). Dijital okuryazarlık öğretmen kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2023). Dijital okuryazarlık etkinlik kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Olcay, S. (2018). Sosyalleşmenin dijitalleşmesi olarak sosyal medya ve resimler arasında kaybolma bozukluğu: Photolurking. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 90-104.
  • Otilia, I. T., & Mona, V. (2018). The role of social support on internet addiction. Revista de Asistenta Sociala / Social Work Review, 73.
  • Övür, A. (2017). Diseases and the possible effects that the new media brought into the digitalizing world. Communication and Technology Congress, 20-37.
  • Polanco-Levicán, K., & Salvo-Garrido, S. (2022). Understanding social media literacy: A systematic review of the concept and its competences. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(14). DOI: 10.3390/ijerph19148807
  • Potter, W. J. (2013). Review of literature on media literacy. Sociology Compass, 7(6), 417-435. DOI: 10.1111/soc4.12041
  • Primark, B., Shensa, A., Escobar-Viera, C., Barett, E., Sidani, J., Colditz, J., & James, A. (2017). Use of multiple social media platforms and symptoms of depression and anxiety: A nationally-representative study among U.S. young adults. Computers in Human Behavior, 69, 1-9.
  • Razak, A., İzani, M., & Connolly, T. (2019). Transitioning to digital games-based learning: The case of Scottish universities. Management and Administration of Higher Education Institutions in Times of Change, 151-165. DOI: 10.1108/978-1-78973-627-420191009
  • Rodideal, A. A. (2018). Emerging needs for minimizing negative effects of technology overuse among children. Moldavian Journal for Education and Social Psychology, 2(1), 1-16.
  • Sağlık Bakanlığı. (2021). Davranışsal bağımlılıklarda danışmanlık rehber kitabı. Ankara: Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü Ruh Sağlığı Daire Başkanlığı.
  • Soyoof, A., Reynolds, B. L., Neumann, M., Scull, J., Tour, E., & Mclay, K. (2024). The impact of parent mediation on young children's home digital literacy practices and learning: A narrative review. Journal of Computer Assisted Learning, 40(1), 65-88.
  • SİBERAY. (2023). Siberay. Erişim adresi: https://www.siberay.com/
  • Silawati, E., & Rahman, M. (2024). Character building of young children in digital era through media literacy education. Procedia of Social Sciences and Humanities, 6, 364-382. DOI: 10.21070/pssh.v6i.578
  • Smieszek, M. (2018). Relation between the internet and social and school functioning of children and adolescents: A review. International Research Journal for Quality in Education, 5(1), 22-26.
  • Şentürk, D. E. (2017). Sosyal medya bağımlılığının depresyon, anksiyete bozukluğu, karışık anksiyete ve depresif bozukluk hastaları ile kontrol grubu arasında karşılaştırılması ve kullanıcıların kişilik özellikleri ilişkisinin araştırılması. Uzmanlık Tezi, Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Taylan, H. H. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinde problemli internet kullanımı ve sosyal hizmet müdahalesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 3(67), 339-359.
  • TBMM. (2012). Oyunların eğitimde kullanılması (İskoçya The Consolarium örneği). T.B. Meclisi içinde Bilgi Toplumu Olma Yolunda Bilişim Sektöründeki Gelişmeler ile İnternet Kullanımının Başta Çocuklar Gençler ve Aile Yapısı Üzerinde Olmak Üzere Sosyal Etkilerinin Araştırılması Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Raporu, 542. Ankara: TBMM.
  • Toraman, Ç., Çelik, Ö., & Çakmak, M. (2018). Oyun-tabanlı öğrenme ortamlarının akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 1804-1811.
  • UNICEF. (2021). The case for better governance of children’s data: A manifesto. UNICEF Global Insight. Erişim adresi: https://www.unicef.org/globalinsight/media/1741/File/UNICEF%20Global%20Insight%20Data%20Governance%20Manifesto.pdf
  • Yağız, E. (2007). Oyun tabanlı öğrenme ortamlarının ilköğretim öğrencilerinin bilgisayar dersindeki başarıları ve öz-yeterlik algıları üzerine etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yanardağ, R., & Lale, S. (2022). Lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Tıbbi Sosyal Hizmet Dergisi, 50-66.
  • YEDAM. (2023). Yeşilay Danışmanlık Merkezi. Yeşilay Danışmanlık Merkezi. Erişim adresi: https://www.yedam.org.tr/teknoloji-bagimliligi
  • Yeşilay. (2023). TBM. Türkiye Bağımlılıkla Mücadele. Erişim adresi: https://tbm.org.tr/
  • Żerebecki, B. G., & Opree, S. J. (2022). The direct and indirect effects of social technology use on children’s life satisfaction. International Journal of Child-Computer Interaction, 34.
  • Zheng, S., Guan, W., Li, B., & De-Ze, Q. (2015). Social work in teen addiction correction services: Research under the new situation. National Conference on Electrical Electronics and Computer Engineering, 252-255.

ÇOCUKLARDA TEKNOLOJİNİN GETİRDİĞİ RİSKLERDEN KAÇINMA VE BİLİNÇLİ İNTERNET KULLANIMINI DESTEKLEYEN ÇALIŞMALAR

Yıl 2024, , 31 - 58, 31.10.2024
https://doi.org/10.54557/karataysad.1519907

Öz

Günümüzde teknoloji, insan hayatında önemli bir rol oynamaktadır. Eğitimden sağlığa kadar birçok alanda büyük kolaylık sağlayan teknoloji, özellikle boş zaman etkinlikleriyle hayatımızın büyük bir kısmını doldurmaktadır. Çocukların günlük yaşamlarının önemli bir kısmını teknolojiyle geçirdikleri bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı, aşırı teknoloji kullanımının çocuklar için olası risklerinin neler olduğunu, eğitimde teknolojinin etkili bir şekilde nasıl kullanılabileceğini ortaya koymak ve bu kapsamda çocukların teknolojiyi bilinçli kullanmalarını destekleyen çalışmaları incelemektir. Araştırma, son 10 yıl içinde çocukların dijital dünyayla etkileşimini yönlendirmeye yönelik geliştirilen stratejileri inceleyen literatür taraması yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Ele alınan stratejiler arasında eğitim uygulamaları, interaktif öğrenme platformları, dijital medya kullanımına yönelik rehberlik yönergeleri ve sosyal hizmet uzmanlarının bağımlılık sorunlarına dair müdahaleleri yer almaktadır. Ebeveynler ve öğretmenlerin çocukları güvenli ve bilinçli teknoloji kullanımına yönlendirmede dijital okuryazarlık, çevrimiçi güvenlik ve ekran süresi yönetimi gibi konulara odaklanmasının etkili sonuçlar verdiği görülmektedir.

Kaynakça

  • Ağırgöl, M., Kara, E., & Akgül, G. D. (2022). Eğitsel dijital oyunlarla işlenen fen bilgisi dersinin öğrencinin bilgilerinin kalıcılığına akademik başarısına ve tutumuna etkisi. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 5(3), 157-176. DOI: 10.47477/ubed.1063920
  • Aksakallı, G. (2018, Aralık). Sosyal medyanın yalnızlık ve depresyon ile ilişkisi. Güvenliweb.org.tr. Erişim adresi: https://www.guvenliweb.org.tr/blog-detay/sosyal-medyanin-yalnizlik-ve-depresyon-ile-iliskisi
  • Ali, S., Haykal, H. A., & Youssef, E. (2023). Child sexual abuse and the internet: A systematic review. Human Arenas, 6, 404-421.
  • Altınöz, M., Tosun, N., Çinkılıç, T., & Çay, E. (2019). Siber güvenlik ve bilinçli sosyal medya kullanımı dersi pilot uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri. Journal of Continuous Vocational Education and Training, 2(1), 1-15.
  • Arıcak, O. T. (2023). Dijital çağda en kırılgan grup: Çocuklar ve gençler. Yeşilay. (T. Maraşoğlu, Röportaj Yapan). Erişim adresi: https://www.yesilay.org.tr/tr/Makaleler/Dijital-Cagda-En-Kirilgan-Grup-Cocuklar-Ve-Gencler
  • Balcı, Ş., & Baloğlu, E. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon arasındaki ilişki: Üniversite gençliği üzerine bir saha araştırması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (29), 209-234. DOI: 10.16878/gsuilet.500860
  • Belli, T. K. (2022). Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığının akademik başarıları üzerindeki etkisi. Türk Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 59-69.
  • Bilge, Y., Baydili, K., & Göktaş, S. (2020). Sosyal medya bağımlılığını yordamada anksiyete, stres ve günlük sosyal medya kullanımı: Meslek yüksekokulu örneği. Bağımlılık Dergisi, 21(3), 223-235.
  • Bilgin, M. (2018). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik bozukluklar arasındaki ilişki. The Journal of International Scientific Researches, 3(3), 237-247.
  • BTK. (2014). Yeşilay internetin bilinçli kullanımı ve teknoloji bağımlılığı çalıştay raporu. Ankara: Detamat Tanıtım Tasarım Matbaacılık.
  • BTK. (2023). Güvenli Web. Güvenli Net. Erişim adresi: https://www.guvenlinet.org.tr/
  • Byrne, J., Day, E., & Raftree, L. (2021). The case for better governance of children’s data: A manifesto. New York: UNICEF.
  • Chaves, B. S., Castro, C. F. S., Azevedo, I. F. S., Negreiros, İ. L. G. R., & Rêgo, M. G. C. (2024). Screen time in childhood and its implications for physical and mental health: Integrative review. Research Society and Development, 13(7). DOI: 10.33448/rsd-v13i7.46333
  • Christina, O., Carducci, B., Vaivada, T., & Bhutta, Z. A. (2022). Interventions to promote physical activity and healthy digital media use in children and adolescents: A systematic review. Pediatrics, 149(6). DOI: 10.1542/peds.2021-053852I
  • Daniels, K., Bower, K., Burnett, C., Escott, H., Hatton, A., White, E., & Monkhouse, J. (2020). Early years teachers and digital literacies: Navigating a kaleidoscope of discourses. Education and Information Technologies, 25(2), 2416-2426.
  • Dağlı, Z. (2020). An analysis of the role of intelligence games in policies aimed at fighting gaming addiction. Addicta, 7(2), 129-137. DOI: 10.5152/addicta.2020.19084
  • Dinç, M. (2015). Teknoloji bağımlılığı ve gençlik. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 3(3), 32-54.
  • Dhivvya, J., P. G., Aswini Dath, M. K., Chinta, & Karki, A. (2024). Granular network traffic classification on mobile application service for better parental control. 2024 IEEE Sosyal Yenilik İçin Teknoloji ve Yönetimde Disiplinlerarası Yaklaşımlar Uluslararası Konferansı (IATMSI), 1-6. DOI: 10.1109/IATMSI60426.2024.10503043
  • Durmuş, K., & Övür, A. (2021). Medya etkileri bağlamında okul öncesi dönem çocuklarının yeni medya kullanımının analizi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(2), 136-155.
  • EBA. (2023). Eğitim Bilişim Ağı. EBA. Erişim adresi: https://www.eba.gov.tr/dijital-teknolojiler
  • EU. (2009). Safer social networking principles for the EU. European Union.
  • EU. (2020). Digital education action plan 2021-2027: Resetting education and training for the digital age. European Union.
  • EU. (2024). Digital education action plan – Action 3. European Education Area. Erişim adresi: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan/action-3
  • Gani, S. A. (2017). Parenting digital natives: Cognitive, emotional, and social developmental challenges. International Conference on Education 2016 Universitas Negeri Malang, 870-880.
  • Gottschalk, F. (2019). Impacts of technology use on children: Exploring literature on the brain, cognition, and well-being. OECD Education Working Papers, No. 195. DOI: 10.1787/19939019
  • Gökel, Ö. (2020). Teknoloji bağımlılığının çeşitli yaş gruplarındaki çocuklara etkileri hakkındaki ebeveyn görüşleri. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 2(1), 41-47.
  • Günal, E. (2021). Sosyal hizmet perspektifinden internet bağımlılığı üzerine bir gözden geçirme. Karabük Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi UNIKA Toplum ve Bilim Dergisi, 18-27.
  • Gür, D., & Türel, Y. K. (2022). Parenting in the digital age: Attitudes, controls, and limitations regarding children's use of ICT. Computers and Education, 183.
  • Himanshi, K., Jwala, J., Sharma, R. K., & Ansari, Y. (2023). Behavioral sleep problems in children: A review. International Journal of All Research Education and Scientific Methods (IJARESM), 12(6), 282-292.
  • Kardeş, S. (2020). Erken çocukluk döneminde dijital okuryazarlık. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 827-839. DOI: 10.17679/inuefd.665327
  • Koral, F., & Alptekin, K. (2023). Dijital oyun bağımlılığı: Bir derleme çalışması. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, (11), 283-308. DOI: 10.54557/karataysad.1237807
  • Küçükkaraca, N., & Pak, H. (2023). İnternet bağımlılığı tedavisinde bilişsel davranışçı grup terapileri. Bağımlılık Dergisi, 528-538.
  • Lyngdoh, T., El-Manstrly, D., & Jeesha, K. (2022). Social isolation and social anxiety as drivers of Generation Z's willingness to share personal information on social media. Psychology and Marketing, 40(1), 5-26.
  • MEB. (2020). Dijital okuryazarlık öğretmen kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2023). Dijital okuryazarlık etkinlik kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Olcay, S. (2018). Sosyalleşmenin dijitalleşmesi olarak sosyal medya ve resimler arasında kaybolma bozukluğu: Photolurking. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 90-104.
  • Otilia, I. T., & Mona, V. (2018). The role of social support on internet addiction. Revista de Asistenta Sociala / Social Work Review, 73.
  • Övür, A. (2017). Diseases and the possible effects that the new media brought into the digitalizing world. Communication and Technology Congress, 20-37.
  • Polanco-Levicán, K., & Salvo-Garrido, S. (2022). Understanding social media literacy: A systematic review of the concept and its competences. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(14). DOI: 10.3390/ijerph19148807
  • Potter, W. J. (2013). Review of literature on media literacy. Sociology Compass, 7(6), 417-435. DOI: 10.1111/soc4.12041
  • Primark, B., Shensa, A., Escobar-Viera, C., Barett, E., Sidani, J., Colditz, J., & James, A. (2017). Use of multiple social media platforms and symptoms of depression and anxiety: A nationally-representative study among U.S. young adults. Computers in Human Behavior, 69, 1-9.
  • Razak, A., İzani, M., & Connolly, T. (2019). Transitioning to digital games-based learning: The case of Scottish universities. Management and Administration of Higher Education Institutions in Times of Change, 151-165. DOI: 10.1108/978-1-78973-627-420191009
  • Rodideal, A. A. (2018). Emerging needs for minimizing negative effects of technology overuse among children. Moldavian Journal for Education and Social Psychology, 2(1), 1-16.
  • Sağlık Bakanlığı. (2021). Davranışsal bağımlılıklarda danışmanlık rehber kitabı. Ankara: Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü Ruh Sağlığı Daire Başkanlığı.
  • Soyoof, A., Reynolds, B. L., Neumann, M., Scull, J., Tour, E., & Mclay, K. (2024). The impact of parent mediation on young children's home digital literacy practices and learning: A narrative review. Journal of Computer Assisted Learning, 40(1), 65-88.
  • SİBERAY. (2023). Siberay. Erişim adresi: https://www.siberay.com/
  • Silawati, E., & Rahman, M. (2024). Character building of young children in digital era through media literacy education. Procedia of Social Sciences and Humanities, 6, 364-382. DOI: 10.21070/pssh.v6i.578
  • Smieszek, M. (2018). Relation between the internet and social and school functioning of children and adolescents: A review. International Research Journal for Quality in Education, 5(1), 22-26.
  • Şentürk, D. E. (2017). Sosyal medya bağımlılığının depresyon, anksiyete bozukluğu, karışık anksiyete ve depresif bozukluk hastaları ile kontrol grubu arasında karşılaştırılması ve kullanıcıların kişilik özellikleri ilişkisinin araştırılması. Uzmanlık Tezi, Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Taylan, H. H. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinde problemli internet kullanımı ve sosyal hizmet müdahalesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 3(67), 339-359.
  • TBMM. (2012). Oyunların eğitimde kullanılması (İskoçya The Consolarium örneği). T.B. Meclisi içinde Bilgi Toplumu Olma Yolunda Bilişim Sektöründeki Gelişmeler ile İnternet Kullanımının Başta Çocuklar Gençler ve Aile Yapısı Üzerinde Olmak Üzere Sosyal Etkilerinin Araştırılması Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Raporu, 542. Ankara: TBMM.
  • Toraman, Ç., Çelik, Ö., & Çakmak, M. (2018). Oyun-tabanlı öğrenme ortamlarının akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 1804-1811.
  • UNICEF. (2021). The case for better governance of children’s data: A manifesto. UNICEF Global Insight. Erişim adresi: https://www.unicef.org/globalinsight/media/1741/File/UNICEF%20Global%20Insight%20Data%20Governance%20Manifesto.pdf
  • Yağız, E. (2007). Oyun tabanlı öğrenme ortamlarının ilköğretim öğrencilerinin bilgisayar dersindeki başarıları ve öz-yeterlik algıları üzerine etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yanardağ, R., & Lale, S. (2022). Lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Tıbbi Sosyal Hizmet Dergisi, 50-66.
  • YEDAM. (2023). Yeşilay Danışmanlık Merkezi. Yeşilay Danışmanlık Merkezi. Erişim adresi: https://www.yedam.org.tr/teknoloji-bagimliligi
  • Yeşilay. (2023). TBM. Türkiye Bağımlılıkla Mücadele. Erişim adresi: https://tbm.org.tr/
  • Żerebecki, B. G., & Opree, S. J. (2022). The direct and indirect effects of social technology use on children’s life satisfaction. International Journal of Child-Computer Interaction, 34.
  • Zheng, S., Guan, W., Li, B., & De-Ze, Q. (2015). Social work in teen addiction correction services: Research under the new situation. National Conference on Electrical Electronics and Computer Engineering, 252-255.
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Danışmanlık, Refah ve Toplum Hizmetleri
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Veli Furkan Çamalan 0009-0005-2132-7189

Elif Demirbaş 0000-0001-6178-1312

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 26 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 22 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çamalan, V. F., & Demirbaş, E. (2024). ÇOCUKLARDA TEKNOLOJİNİN GETİRDİĞİ RİSKLERDEN KAÇINMA VE BİLİNÇLİ İNTERNET KULLANIMINI DESTEKLEYEN ÇALIŞMALAR. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi(13), 31-58. https://doi.org/10.54557/karataysad.1519907