Games have important effects on children's social and emotional development. Today, the rapid development of technology makes digital games stand out. The effect of digital games replacing outdoor games on social and emotional development is a matter of curiosity. In this study, it was aimed to examine the effect of digital games on social-emotional development in preschool children. Although 250 students from 12 different teachers' classes attending 2 state and 2 private kindergartens in Konya's central districts were reached in the 2021-2022 academic year, 190 students were reached because it was based on volunteerism. Since the data of 50 students were not included because the parents and teachers did not fill in the survey questions completely, 140 students constitute the study group. Of the 140 people participating in the study, 71 of them (50.7%) were male and 69 (49.3%) of them were female students When their ages were analysed, 50 (35.7%) were 5 years old and 90 (64.3%) were 6 years old. When the type of school is analysed, 70 (50.0%) of them receive education in private institutions and 70 of them (50.0%) are in public institutions. While selecting the schools, attention was paid to ensure that the socioeconomic status was equivalent. In the study, two data collection tools were used, namely the “Effects of Digital Games in Early Years Scale” and the “Preschool Social-Emotional Skills and Resilience Scale”. In the study, relational screening model was used as one of the research methods. The Mann Whitney U test was performed using the SPSS 26 package program. As a result of the research, no significant difference was found in the sub-dimensions of "The Scale of Effects of Digital Games in Early Ages" according to the variables of gender, institution, and age. While no significant difference was found in the sub-dimensions of "Pre-School Social-Emotional Skills and Resilience Scale" according to gender, a significant difference was found in institution and age variables. When analysed in terms of institutions, it is seen that the average of the private school is higher in all sub-dimensions.
Digital Game Preschool Social-Emotional Development Public School-Private School
Oyunlar, çocukların sosyal duygusal gelişimleri üzerinde önemli etkilere sahiptir. Günümüzde teknolojinin hızla gelişmesi dijital oyunları öne çıkarmaktadır. Sokak oyunlarının yerini alan dijital oyunlarında sosyal duygusal gelişime etkisi merak konusudur. Bu araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarında dijital oyunların sosyal-duygusal gelişime etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Konya’nın merkez ilçelerinden 2 devlet ve 2 özel anaokuluna devam eden 12 farklı öğretmenin sınıfından 250 öğrenciye ulaşılmasına rağmen gönüllülük esasına dayandığından 190 öğrenciye ulaşılmıştır. Bunlardan 50 öğrencinin verileri, ebeveyn ve öğretmenlerin anket sorularını tam doldurmaması nedeniyle dahil edilmediğinden, 140 öğrenci çalışma grubunu oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan 140 kişinin 71’ini (%50,7) erkek, 69’unu (%49,3) kız öğrenci oluşturmaktadır. Yaşları incelendiğinde 50’sinin (%35,7) 5 yaşında, 90’ının (%64,3) 6 yaşında olduğu görülmektedir. Okul türü incelendiğinde, 70’i (%50,0) özel, 70’i (%50,0) devlet kurumunda eğitim almaktadır. Okullar seçilirken, sosyoekonomik durumunun denk olan kurumlar olmasına dikkat edilmiştir. Çalışmada, “Erken Yaşlarda Dijital Oyunların Etkileri Ölçeği”, “Okul Öncesi Sosyal-Duygusal Beceriler ve Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği” olmak üzere iki veri toplama aracı kullanılmıştır. Çalışmada araştırma yöntemlerinden, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler SPSS 26 paket programı kullanılarak Mann Whitney U testi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, “Erken Yaşlarda Dijital Oyunların Etkileri Ölçeği” alt boyutlarında cinsiyet, kurum ve yaş değişkenlerine göre anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. “Okul Öncesi Sosyal-Duygusal Beceriler ve Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği” alt boyutlarında cinsiyete göre anlamlı farklılık tespit edilmezken, kurum ve yaş değişkenlerinde anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Kurumlar açısından incelendiğinde, tüm alt boyutlarda özel okul ortalamasının fazla olduğu görülmektedir.
Dijital Oyun Okul Öncesi Sosyal-Duygusal Gelişim Devlet Okul-Özel Okul
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Duygusal gelişim, Çocuk ve Ergen Gelişimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 11 |