Bu çalışmada, XVI. yüzyılda Osmanlı sarayında ortaya çıkan, saz yolu üslubuna ait bazı eserlerdeki mitolojik doğaüstü yaratık motifleri incelenmiştir. Mitoloji, tarihin başlangıcından beri sanat yaşamının ve beraberinde gelen tasarım sürecinin üzerinde derin bir etkiye sahip olmuştur ve sanatçılar için zengin bir ilham kaynağı olarak varlığını devam ettirmektedir. Mitlerin algılanışlarında insanlığın geçirdiği dönemlerle ilgili olarak farklılıklar olsa da mitler bir yandan mistik ve ruhani olmaya diğer yandan bilinmeyeni somutlaştırmaya devam ederek çağdaş yaşamda da varlığını sürdürmektedir. Geçmişi çağlar öncesine dayanan Türk mitolojisi, çok derin ve zengin semboller ve arketipler içermektedir. Orta Asya’daki anayurtlarından çok uzakta Anadolu’da devlet kuran Türkler, birçok kültürle etkileşime girmelerine rağmen dışardan gelen unsurları bir şekilde kendi bünyelerinde sentezleyerek köklerine bağlı bir sanat anlayışı oluşturmuşlardır. Saz yolu üslubuna ait motifler, kendi döneminde kitap sanatlarından, mimariye, dokumadan çini ve maden işlerine kadar hemen her alanda kullanılmıştır. Ortaya çıktığı devirde son derece ilgiyle ve takdirle karşılanan bu süsleme tarzındaki eserler, bugün de büyüleyici bir şekilde ilgi ve hayranlık uyandırmaya devam etmektedir. Zengin kültürel mirasımızın ürünleri olan bu sanat eserlerinin araştırılması ve incelenmesi, kültürel birikimimiz hakkında daha fazla bilgi sahibi olmamızı sağlayacaktır. Bu araştırmada, motiflerin incelenmesinde Erwin Panofsky’nin ikonografik analiz yönteminden yararlanılmıştır. Sonuç olarak Türk mitolojisine ait mitler, sanatçılar için önemli bir ilham kaynağıdır. Sanatçıların yaratıcılıklarını zenginleştirmeye, sanat aracılığıyla kültürel değerleri korumaya ve aktarmaya yardımcı olabilecek unsurlardır.
In this study, the mythological supernatural creature motifs in some works belonging to the Saz Style, which emerged in the Ottoman palace during the 16th century, have been examined. Mythology has had a profound impact on the artistic life and the accompanying design process since the dawn of history, continuing to serve as a rich source of inspiration for artists. Although there are variations in the perception of myths depending on different periods of humanity, myths persist in contemporary life by remaining both mystical and spiritual while also embodying the unknown. Turkish mythology, which has roots going back to ancient times, contains deep and rich symbols and archetypes. Despite establishing a state in Anatolia, far from their ancestral homeland in Central Asia, the Turks, while interacting with many cultures, synthesized external elements into their own traditions, creating an art understanding that remains true to their roots. The motifs of the Saz Style were used across various fields during their time, from book arts to architecture, textiles, ceramics, and metalwork. This decorative style, which was highly appreciated and admired in its own era, continues to evoke fascination and admiration today. Researching and examining these artistic works, which are products of our rich cultural heritage, will provide more insight into our cultural accumulation. In this study, Erwin Panofsky's iconographic analysis method was used to examine the motifs. As a result, the myths of Turkish mythology are a significant source of inspiration for artists. They are elements that can enrich artists' creativity and help preserve and transmit cultural values through art.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kitle İletişimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 13 |