Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

According to the Chinese Classical Text “Record of Music” Appearance of Music in Ancient China: Its Components, Function and Effect on Human Feelings

Yıl 2020, Sayı: 10, 33 - 61, 26.12.2020
https://doi.org/10.38060/kare.732899

Öz

Record of Music” is the most important work among Chinese Classics that analyzes music and describes its important function in human life. Based on the interaction of music with the human heart, this classic text gives important clues to the creation of the ideal human and ideal society. Because it is one of the main sources that shed light on traditional Chinese thought, so it is an important work that must be examined within the scope of philosophy studies in the field of Sinology.This study, prepared within the frame of “Record of Music”, is basically divided into three sections. In the first part of the study, basic elements that play an active role in the formation of music are defined. In this context; sounds, tones, music, musical instruments and dances are defined and human emotions that affect the emergence of these elements are explained by giving examples from classical text. In the second part of the study; the relation that enables the interaction of human emotions and music is discussed in the context of the purpose and function of the music. Because the music which is created through human emotions, turns into an external factor that shapes human emotions. In the last part of the study; the problem of balance and harmony created by the music in the human heart, which constitutes one of the most important discussions of the “Record of Music”, is analyzed. In this content; the distinction between old-new, good-bad and classical-popular music is made. Also, the theoretical information given in the first two sections was evaluated with concrete examples from classical text. Music, which is the direct expression of the heart, constitutes a kind of inner expression for man; and the dance accompanying the music represents the external expression. According the general point of view, in a musical dance performance, the story that forms the content of dance as an external expression is formed first; music, which is an inner expression accompanies it. However, the situation in the “Record of Music” is opposite. Music does not accompany any performance because music is the main character. This determination, which forms the heart of “Record of Music”, is related to the relationship between human emotions and civilization, which is a human product. Because the direction of the relationship between human and civilization; determines whether human will shape civilization or civilization will shape human beings.

Kaynakça

  • Cai Zhongde, Zhongguo Yinyue Meixue Shi, Beijing Renmin Yinyue Chuban She, Pekin, 2010.
  • Lin Mingzhao, Xian Qin Dao Jia De Li Yue Guan, Wu Nan Tushu Chuban, Tazhong, 2007.
  • Özerdim Muhaddere, Büyük Bilgi ve Müzik Hakkında Notlar, Milli Eğitim Basımevi, Ankara,1963.
  • Shi Zuocheng, Zhongguo ZhexueJingshen Shuoyuan, Li De Chuban She, Taipei, 2006.
  • Xie Bingying, Sishu Duben, Sanmin Shuju Taipe, 2003.
  • Zhang Yinshu, Liji Sıxiang Conglun, Furen Daxue Chuban She, Taipei, 2006.
  • İnternet Kaynakları
  • Liji Yueji禮記‧ 樂記. Academia Sinica Database. https://ctext.org/liji/yue-ji (Web. Erişim: 30 Nisan 2020).
  • Lunyu 論語. Academia Sinica Database.https://ctext.org/analects (Web. Erişim: 30 Nisan 2020).
  • Mengzi孟子. Academia Sinica Database. https://ctext.org/mengzi (Web. Erişim: 30 Nisan 2020).
  • Xunzi 荀子. Academia Sinica Database. https://ctext.org/xunzi (Web. Erişim: 30 Nisan 2020).
  • Zhongyong 中庸. Academia Sinica Database. https://ctext.org/liji/zhong-yong (Web.Erişim: 30 Nisan 2020).

Çin Klasik Metni “Müzik Kayıtları”Na Göre Antik Çin’de Müzik: Ortaya Çıkışı, Bileşenleri, İşlevi Ve Duygular Üzerindeki Etkisi

Yıl 2020, Sayı: 10, 33 - 61, 26.12.2020
https://doi.org/10.38060/kare.732899

Öz

Çin Klasikleri arasında müziği analiz ederek insan hayatında üstlendiği önemli fonksiyonu vurgulayan en önemli belge “Müzik Kayıtları”dır. Bu belge, kalp ve müzik arasındaki derin ilişki gerçeğinden yola çıkarak, ideal insan ve ideal toplum tahayyülünü gerçekleştirmekle ilgili önemli ipuçları içermektedir. Ayrıca bu belge; geleneksel Çin düşüncesine ışık tutan temel kaynaklardan biri olması nedeniyle, Sinoloji alanında felsefi açıdan da yeniden incelenmesi gereken belgelerden biridir. “Müzik Kayıtları” metni çerçevesinde hazırlanan bu çalışma üç bölüme ayrılmıştır. Çalışmanın ilk bölümünde; insan duyguları aracılığıyla oluşan müzik ve müziğin oluşumunda etkin rol oynayan temel unsurlar tanımlanmıştır. Bu bağlamda sırasıyla; klasik metinlerden yapılan alıntılarla sesler, tonlar, müzik, müzik aletleri ve müziğe eşlik eden danslar ile bu unsurların ortaya çıkmasına etki eden insan duyguları arasındaki etkileşim açıklanmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde; insan duyguları ile müziğin karşılıklı etkileşimini sağlayan çift yönlü ilişki, müziğin amacı ve fonksiyonu bağlamında ele alınmıştır. Buna göre; ilk aşamada insan duyguları aracılığıyla oluşan müziğin, ikinci aşamada insan duygularını şekillendiren bir dış etkene dönüşmesi süreci değerlendirilmiştir. Çalışmanın son bölümünde ise; “Müzik Kayıtları” metninin en önemli tartışmalarından birini oluşturan, müziğin insan kalbinde yarattığı denge ve uyum problemi; eski-yeni, iyi-kötü ve klasik-popüler müzik ayrımı üzerinden tartışılmış ve ilk iki bölümde verilen teorik bilgiler, klasik metinden verilen somut örnekler üzerinden değerlendirilmiştir. Kalbin direkt ifadesi olan müzik, insan için bir çeşit içsel ifadeyi oluştururken; müziğe eşlik ederek ifadenin görsel olarak gerçekleşmesini sağlayan dans ise dışsal ifadeyi temsil etmektedir. Genel bakış açısına göre, bir müzikli dans performansında, dışsal ifade olarak dans ve dansa zemin oluşturan hikâye önce oluşmakta; içsel ifade olan müzik ise ona eşlik etmektedir. Oysa “Müzik Kayıtları” metninde bu durum terse döner. Müzik hiçbir performansın eşlik edeni değildir; aksine müzik her zaman başroldedir. “Müzik Kayıtları” metninin kalbini oluşturan bu tespit, insanın içsel ifadesini oluşturan duyguları ile dışsal ifadesinin sonuçları olarak ortaya çıkan medeniyet arasındaki ilişkiyle doğrudan bağlantılıdır. Çünkü insan ile medeniyet arasındaki ilişkinin yönü; insanın mı medeniyeti şekillendireceği, yoksa medeniyetin mi insanı şekillendireceği konusunun asıl belirleyenidir.

Kaynakça

  • Cai Zhongde, Zhongguo Yinyue Meixue Shi, Beijing Renmin Yinyue Chuban She, Pekin, 2010.
  • Lin Mingzhao, Xian Qin Dao Jia De Li Yue Guan, Wu Nan Tushu Chuban, Tazhong, 2007.
  • Özerdim Muhaddere, Büyük Bilgi ve Müzik Hakkında Notlar, Milli Eğitim Basımevi, Ankara,1963.
  • Shi Zuocheng, Zhongguo ZhexueJingshen Shuoyuan, Li De Chuban She, Taipei, 2006.
  • Xie Bingying, Sishu Duben, Sanmin Shuju Taipe, 2003.
  • Zhang Yinshu, Liji Sıxiang Conglun, Furen Daxue Chuban She, Taipei, 2006.
  • İnternet Kaynakları
  • Liji Yueji禮記‧ 樂記. Academia Sinica Database. https://ctext.org/liji/yue-ji (Web. Erişim: 30 Nisan 2020).
  • Lunyu 論語. Academia Sinica Database.https://ctext.org/analects (Web. Erişim: 30 Nisan 2020).
  • Mengzi孟子. Academia Sinica Database. https://ctext.org/mengzi (Web. Erişim: 30 Nisan 2020).
  • Xunzi 荀子. Academia Sinica Database. https://ctext.org/xunzi (Web. Erişim: 30 Nisan 2020).
  • Zhongyong 中庸. Academia Sinica Database. https://ctext.org/liji/zhong-yong (Web.Erişim: 30 Nisan 2020).
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gonca Unal Chiang 0000-0003-2577-4638

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 10

Kaynak Göster

Chicago Unal Chiang, Gonca. “Çin Klasik Metni ‘Müzik Kayıtları’Na Göre Antik Çin’de Müzik: Ortaya Çıkışı, Bileşenleri, İşlevi Ve Duygular Üzerindeki Etkisi”. KARE, sy. 10 (Aralık 2020): 33-61. https://doi.org/10.38060/kare.732899.

30137 Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

16509   16510  16511  16512


NOT: DİZİN BİLGİLERİ İÇİN LOGOLARA TIKLAYINIZ.