Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Looking At Intrafamilial Relations Through The Theory Of Evil

Yıl 2022, , 377 - 395, 31.10.2022
https://doi.org/10.57115/karefad.1171971

Öz

Evil occurs outside of good; It emerges as all of the behaviors that harm people, nature and other living and non-living beings. In this direction, the concept of evil is divided into three in itself according to its reflection forms. The first includes elements such as moral evil, namely injustice, wars and genocide. The second is natural evil; It includes the evils arising from the physical structure such as floods and earthquakes. The third is the metaphysical evil that stems from the nature of imperfect beings and the universe; The concept of evil was first discussed within the scope of philosophy. In this direction, Epicurus makes an inquiry by associating evil with God. While Plato and Socrates talk about the evil caused by ignorance and vice, Spinoza argues that the formation of evil is mental. Ghazali, one of the Islamic philosophers, mentions that there may be goodness that masks evil. In addition to this, Maimonides mentions that evil comes from non-existence with factors such as being mortal and being sick. The concept of evil has also been a subject that has been emphasized in terms of religion. In this direction, the act of murder due to the feelings of jealousy, grudge and hatred experienced between the first created Adam (as) and his wife Eve's children, named "Habil and Qabil", constituted the first example of the concept of evil in human terms. The concept of evil, from a sociological point of view, has been widely discussed over family structure and relationships, as well as having multifaceted reflections. At this point, the aim of this study is to problematize the appearance of the phenomenon of "Evil" in intra-family relations through various discussions and researches on this subject. In this direction, in the study, the developments and the effective factors in the "formation of the phenomenon" of evil in the historical process are discussed through the literature.

Kaynakça

  • Akdemir, F. (2013). Marılyn McCord Adams'ın Din Felsefesinde Korkunç Kötülükler ve Cehennem Sorunu. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi , 2 (38), 111-128.
  • Bayer, A. (2018). Ailede Yaşanan Anlaşmazlıklar ve Çözüm Önerileri. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi , 1 (2), 215-234.
  • Bilgili, N., ve Vural, G. (2011). Kadına Yönelik Şiddetin En Ağır Biçimi: Namus Cinayetleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi , 14 (1), 66-72.
  • Canatan, K., ve Yıldırım, E. (2011). Aile Sosyolojisi. İstanbul: Açılımkitap Bir Pınar Yayın Grubu.
  • Cömert, Ö., ve Sevim, Y. (2017). Çocuk ve Suç İlişkisinin Sosyolojik Suç Kuramları ile İncelenmesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Endüstitüsü Dergisi , 6 (1), 29-40. https://dergipark.org.tr/en/pub/bitlissos/issue/28858/295970 adresinden erişildi.
  • Çakar, A. S. (2015). Kadının İnsan Haklarından Bir Sapma Örneği: Hindistan'da Sati Geleneği. TBB Dergisi (120), 73-86.
  • Çelik, H. (2020). Aile İçi Şiddet. İnsani ve Sosyal Araştırmalar Merkezi , s. 1-11.
  • Çüçen, K. (2000). Orta Çağ Felsefesi Tarihi. İstanbul: İnklap Yayınları.
  • Dikbıyık, Ç. (2018). Günah Eyleminin Kökenine Dair Sosyolojik Bir Deneme Âdem Kıssası Örneği. Tekirdağ İlahiyat Dergisi , 4 (2), 506-538.
  • Donovan, J. (1997). Feminist Teori. (A. Bora, M. Ağduk Gevrek, & F. Sayılan, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ekşi, R. (2021). Türk Masallarında Kötülük Olgusu (1-35). (Lisans Bitirme Tezi). İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, İstanbul.
  • Emre, İ. (2020, Eylül). Kötülük. Türk Dili , 69 (825), s. 20-24.
  • Ercan, R. (2014). Anne Babaların Günümüzde Sahip Olduğu Çocuk İmgeleri. International Journal of Social Science , 377-396.
  • Golding, W. (2018). Sineklerin Tanrısı. (M. Urgan, Çev.) İstanbul: Türkiye İşbankası Kültür Yayınları.
  • Görgün Baran, A., & Paksoy Erbaydar, N. (tarih yok). Yasak Cinsel İlişki: Ensest,1-5. https://www.researchgate.net/publication/266874757_Yasak_Cınsel_Ilıskı_Ensest adresinden erişildi.
  • Haklı, Ş. (2021). Kötülük Problemi, Yaklaşımlar ve Eleştiriler. Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi , 2, 195-211.
  • K. Begüm, Ö. Z. Dündar, S. Güçlü, G. Demez, E. Kart, C. Akkaya, et al. (2016). Değişen Toplumda Değişen Aile . Ankara: Siyasal Kitabevi Yayınları.
  • Onur, B. (2005). Türkiye'de Çocukluğun Tarihi. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Örk, E. K. (2021). Bağlanma Kuramı Çerçevesinde Aldatma ve Boşanma. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi , 10, 248-263. doi:10.21733/ibad.850705
  • Özdemir, H. (2019). Toplumsal Cinsiyet Perspektifinde Erkeklik Ve Kadınlık Algısı: Bir Alan Araştırması. Asya Studies, 4 (10) , 90-107. doi: 10.31455/asya.612384
  • Öztürk, M. (tarih yok). Taş Kesilen Şehir Pompei: Yok olan Bir Medeniyet ve Helak Olan İnsanlar. Erişim adresi: https://www.bilgiustam.com./tas-kesilen-sehir-pompei/
  • Polat, K. (2005). Lut Kıssasına Kitab-ı Mukaddes ve Kur'ân Perspektifinden Karşılaştırılmalı Bir Yaklaşım. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (24), 147-165.
  • Sakallı, N., ve Türkoğlu, B. (2019). “Erkek” Olmak ya da Olmamak: Sosyal Psikolojik Açıdan. Türk Psikoloji Yazıları , 44, s. 52-76.
  • Slattery, M. (2014). Sosyolojide Temel Fikirler. (Ö. Balkız, G. Demiriz, H. Harlak, C. Özdemir, Ş. Özkan, ve Ü. Tatlıcan, Çev.) İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • Taşabat, M. (2021). Kötülük ve Kötülük Sorunu Üzerine Kısa Bir Bakış. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 6 (1), 41-55. doi:10.33905/bseusbed.897190
  • Ülgen, P. (2019). Kadınlar ve Cadılar. İstanbul: Yeditepe Yayınları.
  • Yaşın, F., ve Başbuğ, S. (2016). Prf. Dr. Philip Zimbardo ile Kötülük Psikolojisi Üzerine. Nesne Psikoloji Dergisi , 4 (7), 131-146. https://www.reseaechgate.net/publication/311363473 adresinden erişildi.
  • Yücetürk, A. Y. (2019). Kötülük Problemi (2-19). (Yükseklisans Ödevi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Zahidov, O. (tarih yok). Ermenilerin Yaptıkları Mezalimin Vahşet Boyutu (Mehmet Said Ordubadi ve Mir Möhsün Nevvab'ın Eserleri Üzerine Notlar, 1905-1906). Journal of Social Sciences and Humanities , 25-37.
  • Zimbardo, P. (2015). Şeytan Etkisi. (C. Coşkan, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.

Aile İçi İlişkilere “Kötülük Kuramı” Üzerinden Bakmak

Yıl 2022, , 377 - 395, 31.10.2022
https://doi.org/10.57115/karefad.1171971

Öz

Kötülük, iyiliğin dışında gerçekleşen; insanlara, doğaya ve canlı-cansız diğer varlıklara zarar veren davranışların tümü olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu doğrultuda yansıma biçimlerine göre kötülük kavramı, kendi içinde üçe ayrılmaktadır. Birincisi ahlaki kötülük yani adaletsizlik, savaşlar ve soykırım gibi unsurları içermektedir. İkincisi ise doğal kötülüktür; seller ve depremler gibi fiziki yapıdan kaynaklanan kötülükleri içerir. Üçüncüsü ise, eksik ve kusurlu olan varlıkların ve evrenin doğasından kaynaklanan metafiziksel kötülüktür; Kötülük kavramına öncelikle felsefe kapsamında ele alınmıştır. Bu doğrultuda Epikuros, kötülük ile Tanrı’yı ilişkilendirerek bir sorgulama yapmaktadır. Platon ve Sokrates, bilgisizliğin ve erdemsizliğin oluşturduğu kötülükten söz ederken Spinoza ise kötülüğün oluşumunun zihinsel olduğunu ileri sürmektedir. İslam filozoflarından Gazali ise, kötülüğü maskeleyen iyiliklerin olabileceğinden söz etmektedir. Buna ek olarak İbni Meymun ise ölümlü olma ve hastalıklı olma gibi etkenler ile kötülüğün yokluktan meydana geldiğine değinir. Kötülük kavramı dini açıdan da üzerinde durulan bir konu olmuştur. Bu doğrultuda, yeryüzünde, ilk yaratılan Âdem(a.s.) ile eşi Havva’nın “Hâbil ile Kâbil” adlarındaki çocukları arasında yaşanan kıskançlık, kin ve nefret duygularına bağlı yaşanan cinayet eylemi, kötülük kavramının insana dair ilk örneğini oluşturmuştur. Sosyolojik açıdan kötülük kavramı, çok yönlü yansımaları olmasının yanında, aile yapısı ve ilişkileri üzerinden çok tartışılmıştır. Tam da bu noktada, bu çalışmanın amacı, “Kötülük” olgusunun aile-içi ilişkilerdeki görünümünü bu konuda yapılmış çeşitli tartışmalar ve araştırmalar üzerinden sorunsallaştırmaktır. Bu doğrultuda, çalışmada, tarihi süreç içinde kötülük “olgusunun oluşmasında” yaşanan gelişmelerin ve etkili olan faktörlerin neler olduğu literatür üzerinden ele alınmıştır

Kaynakça

  • Akdemir, F. (2013). Marılyn McCord Adams'ın Din Felsefesinde Korkunç Kötülükler ve Cehennem Sorunu. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi , 2 (38), 111-128.
  • Bayer, A. (2018). Ailede Yaşanan Anlaşmazlıklar ve Çözüm Önerileri. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi , 1 (2), 215-234.
  • Bilgili, N., ve Vural, G. (2011). Kadına Yönelik Şiddetin En Ağır Biçimi: Namus Cinayetleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi , 14 (1), 66-72.
  • Canatan, K., ve Yıldırım, E. (2011). Aile Sosyolojisi. İstanbul: Açılımkitap Bir Pınar Yayın Grubu.
  • Cömert, Ö., ve Sevim, Y. (2017). Çocuk ve Suç İlişkisinin Sosyolojik Suç Kuramları ile İncelenmesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Endüstitüsü Dergisi , 6 (1), 29-40. https://dergipark.org.tr/en/pub/bitlissos/issue/28858/295970 adresinden erişildi.
  • Çakar, A. S. (2015). Kadının İnsan Haklarından Bir Sapma Örneği: Hindistan'da Sati Geleneği. TBB Dergisi (120), 73-86.
  • Çelik, H. (2020). Aile İçi Şiddet. İnsani ve Sosyal Araştırmalar Merkezi , s. 1-11.
  • Çüçen, K. (2000). Orta Çağ Felsefesi Tarihi. İstanbul: İnklap Yayınları.
  • Dikbıyık, Ç. (2018). Günah Eyleminin Kökenine Dair Sosyolojik Bir Deneme Âdem Kıssası Örneği. Tekirdağ İlahiyat Dergisi , 4 (2), 506-538.
  • Donovan, J. (1997). Feminist Teori. (A. Bora, M. Ağduk Gevrek, & F. Sayılan, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ekşi, R. (2021). Türk Masallarında Kötülük Olgusu (1-35). (Lisans Bitirme Tezi). İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, İstanbul.
  • Emre, İ. (2020, Eylül). Kötülük. Türk Dili , 69 (825), s. 20-24.
  • Ercan, R. (2014). Anne Babaların Günümüzde Sahip Olduğu Çocuk İmgeleri. International Journal of Social Science , 377-396.
  • Golding, W. (2018). Sineklerin Tanrısı. (M. Urgan, Çev.) İstanbul: Türkiye İşbankası Kültür Yayınları.
  • Görgün Baran, A., & Paksoy Erbaydar, N. (tarih yok). Yasak Cinsel İlişki: Ensest,1-5. https://www.researchgate.net/publication/266874757_Yasak_Cınsel_Ilıskı_Ensest adresinden erişildi.
  • Haklı, Ş. (2021). Kötülük Problemi, Yaklaşımlar ve Eleştiriler. Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi , 2, 195-211.
  • K. Begüm, Ö. Z. Dündar, S. Güçlü, G. Demez, E. Kart, C. Akkaya, et al. (2016). Değişen Toplumda Değişen Aile . Ankara: Siyasal Kitabevi Yayınları.
  • Onur, B. (2005). Türkiye'de Çocukluğun Tarihi. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Örk, E. K. (2021). Bağlanma Kuramı Çerçevesinde Aldatma ve Boşanma. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi , 10, 248-263. doi:10.21733/ibad.850705
  • Özdemir, H. (2019). Toplumsal Cinsiyet Perspektifinde Erkeklik Ve Kadınlık Algısı: Bir Alan Araştırması. Asya Studies, 4 (10) , 90-107. doi: 10.31455/asya.612384
  • Öztürk, M. (tarih yok). Taş Kesilen Şehir Pompei: Yok olan Bir Medeniyet ve Helak Olan İnsanlar. Erişim adresi: https://www.bilgiustam.com./tas-kesilen-sehir-pompei/
  • Polat, K. (2005). Lut Kıssasına Kitab-ı Mukaddes ve Kur'ân Perspektifinden Karşılaştırılmalı Bir Yaklaşım. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (24), 147-165.
  • Sakallı, N., ve Türkoğlu, B. (2019). “Erkek” Olmak ya da Olmamak: Sosyal Psikolojik Açıdan. Türk Psikoloji Yazıları , 44, s. 52-76.
  • Slattery, M. (2014). Sosyolojide Temel Fikirler. (Ö. Balkız, G. Demiriz, H. Harlak, C. Özdemir, Ş. Özkan, ve Ü. Tatlıcan, Çev.) İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • Taşabat, M. (2021). Kötülük ve Kötülük Sorunu Üzerine Kısa Bir Bakış. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 6 (1), 41-55. doi:10.33905/bseusbed.897190
  • Ülgen, P. (2019). Kadınlar ve Cadılar. İstanbul: Yeditepe Yayınları.
  • Yaşın, F., ve Başbuğ, S. (2016). Prf. Dr. Philip Zimbardo ile Kötülük Psikolojisi Üzerine. Nesne Psikoloji Dergisi , 4 (7), 131-146. https://www.reseaechgate.net/publication/311363473 adresinden erişildi.
  • Yücetürk, A. Y. (2019). Kötülük Problemi (2-19). (Yükseklisans Ödevi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Zahidov, O. (tarih yok). Ermenilerin Yaptıkları Mezalimin Vahşet Boyutu (Mehmet Said Ordubadi ve Mir Möhsün Nevvab'ın Eserleri Üzerine Notlar, 1905-1906). Journal of Social Sciences and Humanities , 25-37.
  • Zimbardo, P. (2015). Şeytan Etkisi. (C. Coşkan, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kemal Dil

Nisanur Sevim Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 7 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Dil, K., & Sevim, N. (2022). Aile İçi İlişkilere “Kötülük Kuramı” Üzerinden Bakmak. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 10(2), 377-395. https://doi.org/10.57115/karefad.1171971