BibTex RIS Kaynak Göster

Ethical Leadership Approach in School Leadership

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 1, 25 - 0, 01.06.2018

Öz

The purpose of this study is to handle the approach of ethical leadership under the skin of the basic concept and theory, and also to analyze within the frame of existing information. The sub-goal is to reflect the conclusions reached on ethical leadership to the school management and to form a holistic view to the school management. In this study the information on ethical leadership has been obtained by means of literature survey. In terms of theories and notions determined on ethical leadership, the issue has been examined in various database and information gathered has been subjected to sorting. Multiple reference method is preferred in representation of information. Conceptual analysis results put down the fact that ethical leadership gains importance in the field of school leadership. In this study; the adoption of ethical leadership approach is suggested in the school leadership.

Kaynakça

  • Arslan, M. ve Berkman Ü. (2009), Dünyada ve Türkiye’de İş Etiği ve Etik Yönetimi, Tüsiad/T-2009-06-492.
  • Aydın, İ. P. (2001), Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik, Pegem A Yayınevi, İkinci Baskı, Ankara.
  • Aydın, İ. P. (2012), Eğitim ve Öğretimde Etik, Pegem A Yayınevi, Üçüncü Baskı, Ankara.
  • Balcı, A. (2005), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Barlı, Ö. (2008), Davranış Bilimleri ve Örgütlerde Davranış, 3. Baskı, Aktif Yayınevi, Erzurum.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012), Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, On Yedinci Baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Cevizci, A. (2008), Etiğe Giriş, Paradigma Yayıncılık, İkinci Baskı, İstanbul.
  • Çeçen, A. (1975), Hukukta Norm ve Adalet, AÜ Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:32.
  • Çelik, V. (2000), Eğitimsel Liderlik, Pegem A Yayıncılık, İkinci Baskı, Ankara.
  • Chui, H.S., Sharpe, F.G. ve Mc Cormick, J. (1996), “Vision and leadership of principals in Hong Kong", Journal of Educational Administration, Vol. 34, No: 3:30.
  • Doğan, S. (2007), Vizyona Dayalı Liderlik, Kare Yayınları, İkinci Baskı, İstanbul.
  • Drake, T.L., Roe, W.H. (1994), „‟The Principalship‟‟, New York: Mc Millan Collage Publishing Comp.
  • Erdem, O. ve Dikici, M. (2009), “Liderlik ve Kurum Kültürü Etkileşimi”,Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:8, Sayı:29, s. 198-213.
  • Erdoğan, İ. (2002), Eğitimde Değişim Yönetimi, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Fındıkçı, İ. (2009), Bir Gönül Yolculuğu Hizmetkâr Liderlik, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Fink, A. (2005), Conducting Research Literature Reviews: From Paper to the Internet, 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Freeman, R. Edward and Lisa Steward, (2006), “Developing Ethical Leadership”, Business Roundtable Institute for Corporate Ethics, 2- 15.
  • Gök, S. (2009), “İş Etiği”, Pınar Tınaz (Ed.), Çalışma Yaşamında Örnek Olaylar içinde, s. 127-140, 2. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Gül, H. (2006), “Etik Dışı Davranışlar ve Ussallaştırılması: Devlet Hastanelerinde Bir Uygulama”, Selçuk Üniversitesi Karaman İİBF Dergisi, Yıl:9, Sayı:10, s. 65-79.
  • Harvey, E. (2004), “Liderlik ve Etik”, Executive Excellence. Yıl:8, Sayı:87, s. 23.
  • Hermond, D. (2005-2006), “Ethical Leadership Is Not Optional: How Lpps
  • Can Help”, International Journal Of Scholarly Academic Intellectual Diversity- Electronic, Vol:8, No:1, s. 1-5.
  • Işıktaç, M. (2000), Makale, “Hukuk Etik İlişkisinde Yeni Gelişmeler”, İÜHF Mecmuası, Cilt: LVIII, Sayı 1-2.
  • Karagöz, S. (2000), “Cerrahi Hemşireliği ve Etik”, CÜ Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, Cilt:4, Sayı:1, s. 1-8.
  • Karslı, M. D. (2004), Yönetsel Etkililik, Pegem A Yayınevi, İkinci Baskı, Ankara
  • Kornblau, R.B., ve Starling, P. (1999), “Ethics in Rehabilitation”, Copyrighted Materiel, s.11-12.
  • Mahmutoğlu, A. (2009), Etik ve Ahlak, Benzerlikler, Farklılıklar ve İlişkiler”, Türk İdare Dergisi, Yıl 81, Sayı 463-464, s. 225-249.
  • Mason, R. (2004), “Lessons in Organizational Ethics From The Columbia Disaster: Can a Culture be Lethal?”, Organizational Dynamics, Vol:33, No:2, pp. 128–142.
  • Özdemir, M. (2008), “Kamu Yönetiminde Etik” ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 4, Sayı, 7, sf. 177-193.
  • Pıckett, M.C. (2005), “Understanding Ethical Leadership”, ASBBS E- Journal, Vol:1, No:1, s. 44-54.
  • Pieper, A. (1999). Etiğe Giriş, Çeviren: V. Ataymen-G. Sezer. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Sayımer, İ. (2006), “Halkla İlişkiler Etiğinde Öne Çıkan Modellerin Etik Sistemler Açısından Değerlendirilmesi”, Küresel İletişim Dergisi, Sayı: 2, s. 1-19.
  • Stroll, A., Long, A., Bourke, V. ve Campbell, R. (2008), Etik Kuramları, (Çev. Mehmet TÜRKERİ), Lotus Yayınevi, Ankara.
  • Şen, M.L. (2010), Kamu Yönetiminde Etiğin Önemi, Sakarya Ü. Yayınları.
  • Şimşek, B. (1999). “Yöneticilerin Çalışanlara Karşı Etik Sorumlulukları”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3,6986.
  • Turhan, M. (2007), Genel ve Mesleki Lise Yöneticilerinin Etik Liderlik Davranışlarının Okullardaki Sosyal Adalet Üzerindeki Etkisi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Elazığ.
  • Uğurlu, C.T. (2009), İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılık Düzeylerine Yöneticilerin Etik Liderlik ve Örgütsel Adalet Davranışlarının Etkisi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Malatya.
  • Uzkesici, N. (2009), “İşletmelerde Etik Yönetimi-İşletmelerde Etik Kalitesinin Yönetimine Geçiş‟‟, Erişim Tarihi: 25.01.2013, http://www.igiad.com/isahlaki/makaleler/nurayuzeskici.htm.
  • Yalçın, A. (2000), “Pazarlama Araştırmasında Etik ve Etik İlkeler”, MÜ Muhasebe ve Finansman Dergisi, Yıl:9, Sayı:12, s. 41-50.
  • Yatkın, A. (2008), “Etik Düşünce ve Davranışın Yerel Yönetimlerde Hizmet Verimliliğinin Artırılmasında Rolü ve Önemi” (Elazığ Belediyesi Örnek Alan Araştırması)”, FÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:18, Sayı:1, s. 211-231.
  • Yaylacı, A. F. (2009), İlköğretim Okulları İçin Etik Program Önerisi, www.google .com, Erşim tarihi: 31.01.2013
  • Yılmaz, E. (2006), Yöneticilerin Etik Davranış Özellikleri, Selçuk Üniversitesi, Doktora Tezi.
  • Zel, U. (2006), Kişilik ve Liderlik, Nobel Yayın Dağıtım, İkinci Baskı, Ankara.

Okul Liderliğinde Etik Liderlik Yaklaşımı

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 1, 25 - 0, 01.06.2018

Öz

Bu çalışmanın temel amacı etik liderlik yaklaşımını, bu yaklaşımla ilgili temel kavramlar ve kuramlar temelinde ele almak, var olan bilgiler çerçevesinde analiz etmektir. Çalışmanın alt amacı, etik liderliğe ilişkin ulaşılan sonuçları okul yönetimine yansıtmak ve okul yönetimine bütüncül bir bakış açısı oluşturmaktır. Çalışmada etik liderliğe ilişkin bilgiler kaynaklara dayalı olarak literatür taraması yöntemiyle toplanmıştır. Etik liderlik hakkında belirlenen kavramlar ve kuramlar üzerinden, konunun çeşitli veri tabanlarında taraması yapılmış ve toplanan bilgiler ayıklamaya tabi tutulmuştur. Bilgilerin sunumunda çoklu referans yolu tercih edilmiştir. Kavramsal analiz sonuçları etik liderliğin okul yönetimi alanında hızla önem kazandığını ortaya koymaktadır. Çalışmada etik liderlik yaklaşımının, okul liderliğinde benimsenmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Arslan, M. ve Berkman Ü. (2009), Dünyada ve Türkiye’de İş Etiği ve Etik Yönetimi, Tüsiad/T-2009-06-492.
  • Aydın, İ. P. (2001), Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik, Pegem A Yayınevi, İkinci Baskı, Ankara.
  • Aydın, İ. P. (2012), Eğitim ve Öğretimde Etik, Pegem A Yayınevi, Üçüncü Baskı, Ankara.
  • Balcı, A. (2005), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Barlı, Ö. (2008), Davranış Bilimleri ve Örgütlerde Davranış, 3. Baskı, Aktif Yayınevi, Erzurum.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012), Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, On Yedinci Baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Cevizci, A. (2008), Etiğe Giriş, Paradigma Yayıncılık, İkinci Baskı, İstanbul.
  • Çeçen, A. (1975), Hukukta Norm ve Adalet, AÜ Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:32.
  • Çelik, V. (2000), Eğitimsel Liderlik, Pegem A Yayıncılık, İkinci Baskı, Ankara.
  • Chui, H.S., Sharpe, F.G. ve Mc Cormick, J. (1996), “Vision and leadership of principals in Hong Kong", Journal of Educational Administration, Vol. 34, No: 3:30.
  • Doğan, S. (2007), Vizyona Dayalı Liderlik, Kare Yayınları, İkinci Baskı, İstanbul.
  • Drake, T.L., Roe, W.H. (1994), „‟The Principalship‟‟, New York: Mc Millan Collage Publishing Comp.
  • Erdem, O. ve Dikici, M. (2009), “Liderlik ve Kurum Kültürü Etkileşimi”,Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:8, Sayı:29, s. 198-213.
  • Erdoğan, İ. (2002), Eğitimde Değişim Yönetimi, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Fındıkçı, İ. (2009), Bir Gönül Yolculuğu Hizmetkâr Liderlik, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Fink, A. (2005), Conducting Research Literature Reviews: From Paper to the Internet, 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Freeman, R. Edward and Lisa Steward, (2006), “Developing Ethical Leadership”, Business Roundtable Institute for Corporate Ethics, 2- 15.
  • Gök, S. (2009), “İş Etiği”, Pınar Tınaz (Ed.), Çalışma Yaşamında Örnek Olaylar içinde, s. 127-140, 2. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Gül, H. (2006), “Etik Dışı Davranışlar ve Ussallaştırılması: Devlet Hastanelerinde Bir Uygulama”, Selçuk Üniversitesi Karaman İİBF Dergisi, Yıl:9, Sayı:10, s. 65-79.
  • Harvey, E. (2004), “Liderlik ve Etik”, Executive Excellence. Yıl:8, Sayı:87, s. 23.
  • Hermond, D. (2005-2006), “Ethical Leadership Is Not Optional: How Lpps
  • Can Help”, International Journal Of Scholarly Academic Intellectual Diversity- Electronic, Vol:8, No:1, s. 1-5.
  • Işıktaç, M. (2000), Makale, “Hukuk Etik İlişkisinde Yeni Gelişmeler”, İÜHF Mecmuası, Cilt: LVIII, Sayı 1-2.
  • Karagöz, S. (2000), “Cerrahi Hemşireliği ve Etik”, CÜ Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, Cilt:4, Sayı:1, s. 1-8.
  • Karslı, M. D. (2004), Yönetsel Etkililik, Pegem A Yayınevi, İkinci Baskı, Ankara
  • Kornblau, R.B., ve Starling, P. (1999), “Ethics in Rehabilitation”, Copyrighted Materiel, s.11-12.
  • Mahmutoğlu, A. (2009), Etik ve Ahlak, Benzerlikler, Farklılıklar ve İlişkiler”, Türk İdare Dergisi, Yıl 81, Sayı 463-464, s. 225-249.
  • Mason, R. (2004), “Lessons in Organizational Ethics From The Columbia Disaster: Can a Culture be Lethal?”, Organizational Dynamics, Vol:33, No:2, pp. 128–142.
  • Özdemir, M. (2008), “Kamu Yönetiminde Etik” ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 4, Sayı, 7, sf. 177-193.
  • Pıckett, M.C. (2005), “Understanding Ethical Leadership”, ASBBS E- Journal, Vol:1, No:1, s. 44-54.
  • Pieper, A. (1999). Etiğe Giriş, Çeviren: V. Ataymen-G. Sezer. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Sayımer, İ. (2006), “Halkla İlişkiler Etiğinde Öne Çıkan Modellerin Etik Sistemler Açısından Değerlendirilmesi”, Küresel İletişim Dergisi, Sayı: 2, s. 1-19.
  • Stroll, A., Long, A., Bourke, V. ve Campbell, R. (2008), Etik Kuramları, (Çev. Mehmet TÜRKERİ), Lotus Yayınevi, Ankara.
  • Şen, M.L. (2010), Kamu Yönetiminde Etiğin Önemi, Sakarya Ü. Yayınları.
  • Şimşek, B. (1999). “Yöneticilerin Çalışanlara Karşı Etik Sorumlulukları”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3,6986.
  • Turhan, M. (2007), Genel ve Mesleki Lise Yöneticilerinin Etik Liderlik Davranışlarının Okullardaki Sosyal Adalet Üzerindeki Etkisi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Elazığ.
  • Uğurlu, C.T. (2009), İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılık Düzeylerine Yöneticilerin Etik Liderlik ve Örgütsel Adalet Davranışlarının Etkisi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Malatya.
  • Uzkesici, N. (2009), “İşletmelerde Etik Yönetimi-İşletmelerde Etik Kalitesinin Yönetimine Geçiş‟‟, Erişim Tarihi: 25.01.2013, http://www.igiad.com/isahlaki/makaleler/nurayuzeskici.htm.
  • Yalçın, A. (2000), “Pazarlama Araştırmasında Etik ve Etik İlkeler”, MÜ Muhasebe ve Finansman Dergisi, Yıl:9, Sayı:12, s. 41-50.
  • Yatkın, A. (2008), “Etik Düşünce ve Davranışın Yerel Yönetimlerde Hizmet Verimliliğinin Artırılmasında Rolü ve Önemi” (Elazığ Belediyesi Örnek Alan Araştırması)”, FÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:18, Sayı:1, s. 211-231.
  • Yaylacı, A. F. (2009), İlköğretim Okulları İçin Etik Program Önerisi, www.google .com, Erşim tarihi: 31.01.2013
  • Yılmaz, E. (2006), Yöneticilerin Etik Davranış Özellikleri, Selçuk Üniversitesi, Doktora Tezi.
  • Zel, U. (2006), Kişilik ve Liderlik, Nobel Yayın Dağıtım, İkinci Baskı, Ankara.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ersoy Özkeskin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 13 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özkeskin, E. (2018). Okul Liderliğinde Etik Liderlik Yaklaşımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 25.