Migration, which is one of the main issues of Turkey, constitutes one of the most important topics of the country. Migration is a phenomenon that is constantly changing in terms of its effects and dimensions. Combating migration and producing new solutions for it is an important issue that Turkey should address. Undoubtedly, Turkey's regional and global position will continue to keep new migrations and the search for solutions for them on the agenda. This research aims to make an assessment of the immigration policies developed by Turkey on the integration of immigrants and their access to the right to education in the context of their access to rights. At the end of the study; It is noteworthy that long stay periods negatively affect the acceptance of immigrants by the society, and as a result of this, the integration of immigrants does not have a counterpart in the society and the access of immigrant children to the right to education cannot be reached at the desired level. It is expected that the research will contribute to the future studies on the integration and education of immigrants and policy makers and practitioners related to the integration and education of immigrants.
Türkiye’nin temel meselelerinin başında gelen göç konusu ülkenin en önemli konu başlıklarından birini oluşturmaktadır. Göç etkileri ve boyutları bakımından sürekli farklılaşan bir olgudur. Göç ile mücadele etmek ve buna dönük yeni çözümler üretmek Türkiye’nin ele alması gereken önemli bir konudur. Hiç şüphesiz, bölgesel ve küresel açıdan Türkiye’nin konumu, bundan sonra da oluşacak yeni göçlerin ve bunlara dair çözüm arayışlarını gündemde tutmaya devam edecektir. Bu araştırma Türkiye’nin geliştirdiği göç politikalarının, göçmenlerin entegrasyonları ile haklara erişimleri bağlamında eğitim hakkına erişimleri üzerine bir değerlendirme yapmayı amaçlamaktadır. Çalışma sonunda; uzun kalış sürelerinin göçmenlerin toplum tarafından kabulünü olumsuz etkilediği bunun bir sonucu olarak da göçmenlerin entegrasyonunun toplumda bir karşılığının olmadığı ve göçmen çocukların eğitim hakkına erişimlerinin istenilen düzeye ulaşılamadığı dikkat çekmektedir. Araştırmanın, göçmenlerin entegrasyonu ve eğitimi ile ilgili olarak bundan sonra yapılacak çalışmalar ile göçmenlerin entegrasyonu ve eğitimi ile ilgili politika yapıcı ve uygulayıcılara katkı sağlaması beklenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 1 |