Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions of Principal Teachers and Parents on the Resolution of Violence in Schools

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 161 - 188, 31.10.2022
https://doi.org/10.57115/karefad.1089186

Öz

In this study; the aim of this study is to evaluate the causes of violence in schools and the solution proposals for the prevention of these violence incidents according to the opinions of administrators, teachers and students' parents. The research was carried out with the qualitative research method. The study group of the research consists of 10 administrators, 10 teachers and 10 parents of students working in official secondary schools affiliated to Karabük Provincial Directorate of National Education. Data collection tool, semi-structured interview form developed by the researcher was used. The obtained data were analyzed by content analysis method. In the research, the current situation regarding the violence in schools was revealed and opinions and suggestions were made on the prevention of violence. In the research, it has been concluded that a new form of intervention should be developed with the joint decision of students, teachers and administrators in order to prevent violence in schools, that teachers should be equipped on how to prevent undesirable student behaviors and that all school members and families should be trained on preventing violence.

Kaynakça

  • Aktaş, E. ve Yurt, S.U.(2015) Türkçe Eğitimi Alanındaki Makale Özetlerine Yönelik Bir İçerik Analizi, Turkish Studies (Elektronik Dergi), 10(7), s.73-96.
  • Aküzüm, C. Ve Oral, B.(2015). Yönetici Ve Öğretmen Görüşleri Açısından Okullarda Görülen En Yaygın Şiddet Olayları, Nedenleri Ve Çözüm Önerileri, Ekev Akademi Dergisi, 19(61), 1-30.
  • Atmaca, T.ve Öntaş, T. (2014). Velilerin Öğretmenlere Uyguladığı Şiddete Yönelik Nitel Bir Araştırma, Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2(1), 47-62.
  • Büyüköztürk, Ş. Kılıç Çakmak, E. Akgün, Ö.E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (17. Baskı), Ankara, Pegem Yayınları.
  • Çifci, S. (2010). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Sanal Zorbalık Düzeyleri İle Empatik Eğilim Düzeyleri Arasındaki İlişki, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Çubukçu, Z. ve Dönmez, A. (2012). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Okuldaki Şiddet Üzerine Görüşleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(40), 89-108.
  • Deveci, H., Karadağ ve Yılmaz, F.(2008). İlköğretim Öğrencilerinin Şiddet Algıları, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24), 351-368.
  • Helvacı, M.A. (2008). Okullarda Şiddet Ve Nedenleri, 17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Sakarya,1-3 Eylül .
  • İldeniz, B. (2015). Okullarda Şiddetin Nedenleri ve Önlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • İnandı, Y. ve Yıldız, S. (2014). Lise Okul Yöneticilerinin Okullarda Şiddeti Önleme Yeterlikleri: Mersin İli Örneği, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 137-147.
  • Hoşgörür, V. ve Orhan, A. (2017). Okulda Zorbalık ve Şiddetin Nedenleri ve Önlenmesinin Yönetimi (Muğla Merkez İlçe Örneği), Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 859-880.
  • Karataş-Baran, G. (2008). Öğretmenlerin ve Öğrencilerin Görüşlerine Dayalı Olarak Okullarda Şiddet ve Okul Güvenliğinin İncelenmesi: Keçiören Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kızmaz, Z. (2006). Okullardaki Şiddet Davranışının Kaynakları Üzerine Kuramsal Bir Yaklaşım, C. Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30 (1), 47- 70.
  • MEB, Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, (2008). Öğrencilerin Şiddet Algısı, Ankara, 13.03.2022 tarihinde http://www.meb.gov.tr/earged/earged/siddet_algisi.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Mutlu, E. (1997). Televizyon, Çocuklar ve Şiddet, İ.Ü. İletişim Fakültesi Dergisi, (4), 41-77.
  • Parladır, S. (2009). Okullarda Şiddetin Kaynaklarına İlişkin Öğretmen, Yönetici ve Öğretmen Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz, Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Pehlivan, M. (2008). İstanbul İli Kadıköy İlçesi Liselerindeki Okul İçi Şiddet Algısı ve Şiddete Karşı Alınan Önlemler İlişkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Pişkin, M. (2002). Okul Zorbalığı Tanımı Türleri İlişkili Olduğu Faktörler ve Alınabilecek Önlemler, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 531-568.
  • Özcebe, H., Üner, S. ve Çetik, H. (2006). Adolesanlarda Şiddet Davranışları, I. Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet ve Alınabilecek Tedbirler Sempozyumu, Ankara.
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G. ve Arabacı, L.B. (2011). Lise Öğrencilerinin Şiddet Algıları, Şiddet Eğilim Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörler, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2 (2): 53-60.
  • Pehlivan, M. (2008). İstanbul İli Kadıköy İlçesi Liselerindeki Okul İçi Şiddet Algısı Ve Şiddete Karşı Alınan Önlemler İlişkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Uzbaş, A. (2009). Okul Psikolojik Danışmanlarının Okulda Saldırganlık Ve Şiddete Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 90-110.
  • Töremen, F., Çankaya, İ. ve Avanoğlu, Y. (2008). Okul Anneliği: Okul Güvenliğine Yönelik Bir Model Önerisi, D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (10),56-69.
  • Usta, A. (2009). Etnik Şiddet Olgusu Üzerine Sosyo-Psikolojik Bir Değerlendirme, Polis Bilimleri Dergisi, 11(2), 87-106.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 9. Genişletilmiş Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık

Okullarda Yaşanan Şiddet Olaylarının Çözümüne Yönelik Yönetici Öğretmen Ve Veli Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 161 - 188, 31.10.2022
https://doi.org/10.57115/karefad.1089186

Öz

Bu araştırmada; okullarda yaşanan şiddet olaylarının nedenlerini ve bu şiddet olaylarının önlenmesine yönelik çözüm önerilerini yönetici, öğretmen ve öğrenci velilerinin görüşlerine okullarda yaşanan şiddet olaylarının önlenebilmesi ve çözüm önerilerini ortaya koymak amaçlanmaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, Karabük İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi ortaokullarda görev yapan 10 yönetici, 10 öğretmen ve 10 öğrenci velisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmada okullarda yaşanan şiddet olayları ile ilgili mevcut durum ortaya konulmuş, ardından genel bir değerlendirme yapılarak, şiddetin önlenmesine ilişkin görüş ve önerilerde bulunulmuştur. Araştırma sonucunda, okullardaki şiddeti önlemek için öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin ortak kararıyla yeni bir müdahale biçimi geliştirilmesi gerektiği, öğretmenlere yönelik, istenmeyen öğrenci davranışlarının nasıl önlenebileceğine ilişkin donanım kazandırılması gerektiği ve tüm okul üyeleri ve ailelere şiddeti önleme ile ilgili eğitim verilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, E. ve Yurt, S.U.(2015) Türkçe Eğitimi Alanındaki Makale Özetlerine Yönelik Bir İçerik Analizi, Turkish Studies (Elektronik Dergi), 10(7), s.73-96.
  • Aküzüm, C. Ve Oral, B.(2015). Yönetici Ve Öğretmen Görüşleri Açısından Okullarda Görülen En Yaygın Şiddet Olayları, Nedenleri Ve Çözüm Önerileri, Ekev Akademi Dergisi, 19(61), 1-30.
  • Atmaca, T.ve Öntaş, T. (2014). Velilerin Öğretmenlere Uyguladığı Şiddete Yönelik Nitel Bir Araştırma, Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2(1), 47-62.
  • Büyüköztürk, Ş. Kılıç Çakmak, E. Akgün, Ö.E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (17. Baskı), Ankara, Pegem Yayınları.
  • Çifci, S. (2010). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Sanal Zorbalık Düzeyleri İle Empatik Eğilim Düzeyleri Arasındaki İlişki, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Çubukçu, Z. ve Dönmez, A. (2012). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Okuldaki Şiddet Üzerine Görüşleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(40), 89-108.
  • Deveci, H., Karadağ ve Yılmaz, F.(2008). İlköğretim Öğrencilerinin Şiddet Algıları, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24), 351-368.
  • Helvacı, M.A. (2008). Okullarda Şiddet Ve Nedenleri, 17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Sakarya,1-3 Eylül .
  • İldeniz, B. (2015). Okullarda Şiddetin Nedenleri ve Önlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • İnandı, Y. ve Yıldız, S. (2014). Lise Okul Yöneticilerinin Okullarda Şiddeti Önleme Yeterlikleri: Mersin İli Örneği, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 137-147.
  • Hoşgörür, V. ve Orhan, A. (2017). Okulda Zorbalık ve Şiddetin Nedenleri ve Önlenmesinin Yönetimi (Muğla Merkez İlçe Örneği), Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 859-880.
  • Karataş-Baran, G. (2008). Öğretmenlerin ve Öğrencilerin Görüşlerine Dayalı Olarak Okullarda Şiddet ve Okul Güvenliğinin İncelenmesi: Keçiören Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kızmaz, Z. (2006). Okullardaki Şiddet Davranışının Kaynakları Üzerine Kuramsal Bir Yaklaşım, C. Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30 (1), 47- 70.
  • MEB, Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, (2008). Öğrencilerin Şiddet Algısı, Ankara, 13.03.2022 tarihinde http://www.meb.gov.tr/earged/earged/siddet_algisi.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Mutlu, E. (1997). Televizyon, Çocuklar ve Şiddet, İ.Ü. İletişim Fakültesi Dergisi, (4), 41-77.
  • Parladır, S. (2009). Okullarda Şiddetin Kaynaklarına İlişkin Öğretmen, Yönetici ve Öğretmen Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz, Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Pehlivan, M. (2008). İstanbul İli Kadıköy İlçesi Liselerindeki Okul İçi Şiddet Algısı ve Şiddete Karşı Alınan Önlemler İlişkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Pişkin, M. (2002). Okul Zorbalığı Tanımı Türleri İlişkili Olduğu Faktörler ve Alınabilecek Önlemler, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 531-568.
  • Özcebe, H., Üner, S. ve Çetik, H. (2006). Adolesanlarda Şiddet Davranışları, I. Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet ve Alınabilecek Tedbirler Sempozyumu, Ankara.
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G. ve Arabacı, L.B. (2011). Lise Öğrencilerinin Şiddet Algıları, Şiddet Eğilim Düzeyleri Ve Etkileyen Faktörler, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2 (2): 53-60.
  • Pehlivan, M. (2008). İstanbul İli Kadıköy İlçesi Liselerindeki Okul İçi Şiddet Algısı Ve Şiddete Karşı Alınan Önlemler İlişkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Uzbaş, A. (2009). Okul Psikolojik Danışmanlarının Okulda Saldırganlık Ve Şiddete Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 90-110.
  • Töremen, F., Çankaya, İ. ve Avanoğlu, Y. (2008). Okul Anneliği: Okul Güvenliğine Yönelik Bir Model Önerisi, D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (10),56-69.
  • Usta, A. (2009). Etnik Şiddet Olgusu Üzerine Sosyo-Psikolojik Bir Değerlendirme, Polis Bilimleri Dergisi, 11(2), 87-106.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 9. Genişletilmiş Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysel Çaylı

Ümit Çaylı 0000-0003-4619-8713

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 17 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çaylı, A., & Çaylı, Ü. (2022). Okullarda Yaşanan Şiddet Olaylarının Çözümüne Yönelik Yönetici Öğretmen Ve Veli Görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 10(2), 161-188. https://doi.org/10.57115/karefad.1089186