Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teknoloji Tabanlı Ulusal Yarışmalarda Yaşanılan Sorunlar ve Çözüm Önerilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 1, 49 - 88, 28.04.2024
https://doi.org/10.57115/karefad.1411222

Öz

Günümüzde yenilikçi öğretim yaklaşımlarından biri olan proje tabanlı öğrenmenin önemi gittikçe artmaktadır. Proje tabanlı öğrenme sürecinde özellikle teknoloji odaklı yarışmalara hazırlanırken, proje fikirlerini belirleme, proje tasarımı, materyal temini gibi birçok konuda öğretmen ve öğrencilerin zorluklar yaşadıkları da bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı teknoloji tabanlı ulusal proje yarışmalarına katılan danışman öğretmenlerin görüşlerine göre proje hazırlama süreciyle ilgili sorunları tespit etmek ve ilgili sorunlara çözüm önerilerini sunmaktır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, Teknofest, TÜBİTAK ve MEB Robot yarışmalarına katılan 13 danışman öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerinin eksikliği, bilimsel basamakların uygulanması ve raporlaştırma süreci gibi konularda zorluklar yaşadıkları; öğretmenlerin ise teknoloji tabanlı malzemelerin temini için maddi destek, zaman yönetimi ve raporlama gibi konularda problem yaşadıkları görülmüştür. Çalışmanın sonuçları, benzer projeleri yöneten diğer öğrenci ve danışman öğretmenlere yardımcı olabilir ve proje hazırlama sürecinin daha verimli ve başarılı bir şekilde tamamlanmasına katkıda bulunma potansiyeline sahiptir. Bu nedenle çalışmanın sonuçları, danışman öğretmenlere proje hazırlama sürecindeki zorlukları ve bu zorlukların üstesinden gelmek için çeşitli çözüm önerileri sunmaktadır.

Etik Beyan

Trabzon Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu, Tarih: 19.03.2023, Sayı: E-81614018-000-2300036793

Kaynakça

  • Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji. T. Baş ve U. Akturan (Ed.), Nitel araştırma yöntemleri içinde (ss.83-98). Seçkin Yayıncılık.
  • Arı, A. (2010). Öğretmenlere göre proje ve performans görevlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34), 32-55.
  • Artvinli, E., Çetintaş, H., ve Terzi, İ. (2020). TÜBİTAK ortaokul öğrencileri araştırma projelerinin bilimsel danışmanlık süreci yönetimi: Fen bilimleri örneği. International Journal of Active Learning, 5(2), 86-126.
  • Avcı, E., Su Özenir, Ö. ve Yücel, E. (2016). TÜBİTAK ortaöğretim öğrencileri araştırma projeleri yarışmasına katılan öğrencilerin yarışma sonrası kazanımlarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27/3), 1-21.
  • Aydın, M. ve Çepni, S. (2011). Effectiveness of a professional support program related to project based instruction (PBI) on science and technology teachers’ needs. Journal of Turkish Science Education, 8(4), ss. 55-68.
  • Aydın, M., Bacanak, A., ve Çepni, S. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin proje tabanlı öğretim yöntemi (PTÖY) ile ilgili ihtiyaçlarının incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7, 1-31. https://doi.org/10.12973/nefmed151
  • Baki, A. ve Bütüner, S. Ö. (2009). Kırsal kesimdeki bir ilköğretim okulunda proje yürütme sürecinden yansımalar. İlköğretim Online, 8(1), 146-158.
  • Baldıran, Ş. (2013, 28-29 Kasım). Avrupa Birliği destekli hibe projeleri yönetiminde karşılaşılan sorunların yararlanıcı kurumlar açısından değerlendirilmesi: Amasya üniversitesi meslek yüksekokulu örneği [Sözlü sunum]. I. Uluslararası İş ve Meslek Danışmanlığı Kongresi, Ankara, Türkiye.
  • Baykara, B. ve Işıklar, G. (2019). Öğretmen ve öğrencilerin teknoloji tabanlı yarışmalara katılımını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 10(1), 25-40.
  • Bulunuz, M. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının geçmiş öğretim kademelerindeki bilimsel araştırma projesi deneyimlerinin değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(4), 74-85.
  • Demiral, Ü. (2015). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. G. Ekici (Ed.), Etkinlik örnekleriyle güncel öğrenme-öğretme yaklaşımları-II içinde (ss. 459-500). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dilşeker, Z. (2008). Fen ve teknoloji dersinde proje tabanlı öğrenme yöntemi kullanımının ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarına, ders başarısına ve kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi. http://hdl.handle.net/20.500.12397/7269
  • Ece, E. ve Kovancı, A. (2004). Proje yönetimi ve insan kaynakları ilişkisi. Journal of Aeronautics and Space Technologies, 1(4), 75-85.
  • Erden, M. K., ve Uslupehlivan, E. (2020). Eğitimde teknoloji kullanımının bugünü ve geleceğine ilişkin öğretmen adaylarının düşüncelerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 109-126.
  • Karaca, Y., Karaca, M., Er, F. Z., ve Kazancı, M. E. (2024). Bilişim teknolojileri içerikli Erasmus projeleri hakkında ülkelerarası öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 14(1), 1271-1287. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1418767
  • Kavak, Z. (2015). Fizik ve fen bilimleri öğretmenlerinin bilimsel proje hazırlama sürecinde karşılaştıkları sorunların tespit edilmesi. [Ankara Üniversitesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=ag_XCPxrwSiwPQ86FEdsuw&no=fu0ER40GlpXcv0PyXO4MdA
  • Kuruçay, M. ve Kılıç, A. (2019). Teknoloji tabanlı yarışmalara katılan öğrencilerin proje hazırlama sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 10(3), 670-686.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. ve Gürdal, A. (2010). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin proje ve proje tabanlı öğrenmeye ilişkin bilgilerine ve proje yapma yeterliklerine etkisi: ÖPYEP örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 137-158.
  • Özdemir, M. ve Tuti, G. (2023). Nitel araştırma desenleri: Metodolojik bir temellendirme. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 11(2), 217-235. https://doi.org/10.57115/karefad.1331759
  • Özel, M. (2013). Proje tabanlı öğrenme yönteminin ilköğretim 2. kademe fen ve teknoloji derslerindeki uygulanmasının incelenmesi. [Trakya Üniversitesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. http://dspace.trakya.edu.tr/xmlui/handle/trakya/1694
  • Öztuna-Kaplan, A. ve Diker-Coşkun, Y. (2012). Proje tabanlı öğretim uygulamalarında karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerilerine yönelik bir eylem araştırması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 137-159.
  • Saçlı, Ö. A. (2004). Proje çalışmalarının eğitimdeki önemi: İlk ve orta öğretimde araştırma teknikleri ve proje. Maltepe Üniversitesi Yayınları.
  • Sözer, Y. (2017). TÜBİTAK ortaöğretim proje yarışmasına hazırlanan öğrencilerin proje geliştirme sürecinin incelenmesi: Bir eylem araştırması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 139-158. https://doi.org/10.17679/inuefd.334887
  • Topal Çakır, P. (2023). TÜBİTAK projelerine ilişkin öğrenci, öğretmen ve yönetici görüşleri [Yayınlanmış Tezsiz Yüksek Lisans Projesi]. Pamukkale Üniversitesi. https://hdl.handle.net/11499/51558
  • Torun, E. ve Akpınar, M. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin TÜBİTAK 4006 proje deneyimlerinden yansımalar: Sorunlar ve çözüm önerileri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 717-741.
  • Tuti, G. ve Çolak Seymen, C. (2023). Öğretmenlerin teknoloji kullanımında temel yeterlilikler ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 13(1), 475-491. https://doi.org/10.24315/tred.1055801
  • Ünsal, Y. (2014, 05-08 Haziran). Proje rehber öğretmenlerinin bilimsel proje hazırlama sürecinde karşılaştıkları temel sorunlar ve çözüm önerileri [Sözlü sunum]. 6. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Ankara, Türkiye.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zengin, S., Akel, E., Çolak, A., Çolak, N., Ay, Z. Ö., ve Metin, E. (2024). Eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(103), 165-173. https://doi.org/10.5281/zenodo.10616592

Teacher Opinions on Problems Encountered in Technology-Based National Competitions and Solution Suggestions

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 1, 49 - 88, 28.04.2024
https://doi.org/10.57115/karefad.1411222

Öz

Today, the importance of project-based learning, which is one of the innovative teaching approaches, is increasing. It is also known that teachers and students experience difficulties in many issues such as determining project ideas, project design, and material supply, especially when preparing for technology-oriented competitions in the project-based learning process. This study aims to contribute to the literature from the perspective of counsellor teachers by understanding the problems experienced in national level competitions and the views of counsellor teachers on this issue and offering solutions in a period when the use of technology is increasing. At the same time, it is a resource for relevant stakeholders to take part in projects more effectively and to develop solution-oriented approaches to problems. Phenomenology design (phenomenology), one of the qualitative research methods, was used in the study. The study group consists of 13 mentor teachers who participated in Teknofest, TÜBİTAK and MEB Robot competitions. The data were collected through a semi-structured interview form and analysed using content analysis method. According to the findings of the study, it was observed that students had difficulties in issues such as lack of readiness levels, application of scientific steps and reporting process, while teachers had problems in issues such as financial support for the supply of technology-based materials, time management and reporting. The results of the study can help other students and counsellor teachers who manage similar projects and potentially contribute to a more efficient and successful completion of the project preparation process.

Kaynakça

  • Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji. T. Baş ve U. Akturan (Ed.), Nitel araştırma yöntemleri içinde (ss.83-98). Seçkin Yayıncılık.
  • Arı, A. (2010). Öğretmenlere göre proje ve performans görevlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34), 32-55.
  • Artvinli, E., Çetintaş, H., ve Terzi, İ. (2020). TÜBİTAK ortaokul öğrencileri araştırma projelerinin bilimsel danışmanlık süreci yönetimi: Fen bilimleri örneği. International Journal of Active Learning, 5(2), 86-126.
  • Avcı, E., Su Özenir, Ö. ve Yücel, E. (2016). TÜBİTAK ortaöğretim öğrencileri araştırma projeleri yarışmasına katılan öğrencilerin yarışma sonrası kazanımlarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27/3), 1-21.
  • Aydın, M. ve Çepni, S. (2011). Effectiveness of a professional support program related to project based instruction (PBI) on science and technology teachers’ needs. Journal of Turkish Science Education, 8(4), ss. 55-68.
  • Aydın, M., Bacanak, A., ve Çepni, S. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin proje tabanlı öğretim yöntemi (PTÖY) ile ilgili ihtiyaçlarının incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7, 1-31. https://doi.org/10.12973/nefmed151
  • Baki, A. ve Bütüner, S. Ö. (2009). Kırsal kesimdeki bir ilköğretim okulunda proje yürütme sürecinden yansımalar. İlköğretim Online, 8(1), 146-158.
  • Baldıran, Ş. (2013, 28-29 Kasım). Avrupa Birliği destekli hibe projeleri yönetiminde karşılaşılan sorunların yararlanıcı kurumlar açısından değerlendirilmesi: Amasya üniversitesi meslek yüksekokulu örneği [Sözlü sunum]. I. Uluslararası İş ve Meslek Danışmanlığı Kongresi, Ankara, Türkiye.
  • Baykara, B. ve Işıklar, G. (2019). Öğretmen ve öğrencilerin teknoloji tabanlı yarışmalara katılımını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 10(1), 25-40.
  • Bulunuz, M. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının geçmiş öğretim kademelerindeki bilimsel araştırma projesi deneyimlerinin değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(4), 74-85.
  • Demiral, Ü. (2015). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. G. Ekici (Ed.), Etkinlik örnekleriyle güncel öğrenme-öğretme yaklaşımları-II içinde (ss. 459-500). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dilşeker, Z. (2008). Fen ve teknoloji dersinde proje tabanlı öğrenme yöntemi kullanımının ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarına, ders başarısına ve kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi. http://hdl.handle.net/20.500.12397/7269
  • Ece, E. ve Kovancı, A. (2004). Proje yönetimi ve insan kaynakları ilişkisi. Journal of Aeronautics and Space Technologies, 1(4), 75-85.
  • Erden, M. K., ve Uslupehlivan, E. (2020). Eğitimde teknoloji kullanımının bugünü ve geleceğine ilişkin öğretmen adaylarının düşüncelerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 109-126.
  • Karaca, Y., Karaca, M., Er, F. Z., ve Kazancı, M. E. (2024). Bilişim teknolojileri içerikli Erasmus projeleri hakkında ülkelerarası öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 14(1), 1271-1287. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1418767
  • Kavak, Z. (2015). Fizik ve fen bilimleri öğretmenlerinin bilimsel proje hazırlama sürecinde karşılaştıkları sorunların tespit edilmesi. [Ankara Üniversitesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=ag_XCPxrwSiwPQ86FEdsuw&no=fu0ER40GlpXcv0PyXO4MdA
  • Kuruçay, M. ve Kılıç, A. (2019). Teknoloji tabanlı yarışmalara katılan öğrencilerin proje hazırlama sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 10(3), 670-686.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. ve Gürdal, A. (2010). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin proje ve proje tabanlı öğrenmeye ilişkin bilgilerine ve proje yapma yeterliklerine etkisi: ÖPYEP örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 137-158.
  • Özdemir, M. ve Tuti, G. (2023). Nitel araştırma desenleri: Metodolojik bir temellendirme. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 11(2), 217-235. https://doi.org/10.57115/karefad.1331759
  • Özel, M. (2013). Proje tabanlı öğrenme yönteminin ilköğretim 2. kademe fen ve teknoloji derslerindeki uygulanmasının incelenmesi. [Trakya Üniversitesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. http://dspace.trakya.edu.tr/xmlui/handle/trakya/1694
  • Öztuna-Kaplan, A. ve Diker-Coşkun, Y. (2012). Proje tabanlı öğretim uygulamalarında karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerilerine yönelik bir eylem araştırması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 137-159.
  • Saçlı, Ö. A. (2004). Proje çalışmalarının eğitimdeki önemi: İlk ve orta öğretimde araştırma teknikleri ve proje. Maltepe Üniversitesi Yayınları.
  • Sözer, Y. (2017). TÜBİTAK ortaöğretim proje yarışmasına hazırlanan öğrencilerin proje geliştirme sürecinin incelenmesi: Bir eylem araştırması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 139-158. https://doi.org/10.17679/inuefd.334887
  • Topal Çakır, P. (2023). TÜBİTAK projelerine ilişkin öğrenci, öğretmen ve yönetici görüşleri [Yayınlanmış Tezsiz Yüksek Lisans Projesi]. Pamukkale Üniversitesi. https://hdl.handle.net/11499/51558
  • Torun, E. ve Akpınar, M. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin TÜBİTAK 4006 proje deneyimlerinden yansımalar: Sorunlar ve çözüm önerileri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 717-741.
  • Tuti, G. ve Çolak Seymen, C. (2023). Öğretmenlerin teknoloji kullanımında temel yeterlilikler ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 13(1), 475-491. https://doi.org/10.24315/tred.1055801
  • Ünsal, Y. (2014, 05-08 Haziran). Proje rehber öğretmenlerinin bilimsel proje hazırlama sürecinde karşılaştıkları temel sorunlar ve çözüm önerileri [Sözlü sunum]. 6. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Ankara, Türkiye.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zengin, S., Akel, E., Çolak, A., Çolak, N., Ay, Z. Ö., ve Metin, E. (2024). Eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(103), 165-173. https://doi.org/10.5281/zenodo.10616592
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilim ve Teknoloji Sosyolojisi ve Sosyal Bilimler
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah Pişgin 0009-0005-5897-4849

Emel Akçay Pişgin 0009-0001-0019-6731

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2023
Kabul Tarihi 25 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Pişgin, E., & Akçay Pişgin, E. (2024). Teknoloji Tabanlı Ulusal Yarışmalarda Yaşanılan Sorunlar ve Çözüm Önerilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 12(1), 49-88. https://doi.org/10.57115/karefad.1411222