BibTex RIS Kaynak Göster

Giresun Müzesindeki Osmanlı Dönemi Sancak Alemleri

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 95 - 118, 01.06.2015

Öz

Tokat Gök Medrese içerisinde bir müze kurmak amacı ile 1926 yılında toplanan eserler arasında yer alan 11 adet sancak alemi, iki bin civarında arkeolojik ve etnografik eserle birlikte sergilenmesi için 1995 yılında Giresun Müzesi’ne gönderilmiştir. Pirinçten dövme tekniği ile yapılmış olan bu alemlerden bir tanesinin sancağında 1118 /1706-1707 tarihi yazılı olduğu envanter fişinde belirtilmiştir. Genellikle sülüs yazı ve bitkisel motiflerin kullanımı ile oluşturulan bir süsleme kompozisyonuna sahip olan bu alemler, yuvarlak, damla, palmet ve lale formlarında yapılmıştır. Sap ve gövde bölümlerinden oluşan bu alemlerin çoğunda palmet ya da damla şeklinde bir tepelik bulunur. Alemlerin gövde bölümlerinde “Allah, Muhammed, kelime-i Tevhit, Allah-Muhammed-Ali” gibi yazılara yer verilmiştir. Günümüzde bir kısmı vitrinde sergilenen bir kısmı da müze deposunda yer alan alemler, yapıldığı dönemin maden sanatı hakkında bilgi edinmemiz bakı- mından da önemli objelerdir.

Kaynakça

  • “Alem” (1965), İslam Ansiklopedisi, 1, içinde (297-298), İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Erginsoy, Ü. (1978), İslam Maden Sanatının Gelişmesi, İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Güleç, H. (2003) “Giresun Gogora Kilisesi Mahzeninin Restorasyon ve Temizleme Çalışmaları”, 13. Müze Çalışmaları ve Kurtarma Kazıları Sempozyumu 22-26 Nisan 2002 Bildiri Kitabı, içinde (111-120), Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Devellioğlu, F. (2000), Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Ankara: Aydın Yayınları.
  • Erdem, S. (1988), “Alemin Tarihçesi ve Monçuk, Hilal, Boynuz Alemlerin Menşeleri Üzerine”, Stad, I (3), 103-117.
  • Koşay, H.Z. & Çetin P., (1959), “Etnografya Müzesindeki Alemler”, Türk Etnografya ve Arkeoloji Dergisi 3, Ankara, 80-86.
  • Köprülü, M. F. (1992), “Bayrak”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, V, içinde (247-254), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Pakalın, M. Z. (1993), Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü I, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Şapolyo, E. B. (1969-1970), “Alemler”, Ön Asya Mecmuası, 54, İstanbul, 30-31.
  • Şentürk A. A. (2015), “Manzum Metinler Işığında Bir Kalender Dervişinin Profili”, Turkish Studies, (International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic), 10(8), Ankara,
  • 141-220.
  • Soysal, M. E., (2010), “Tarihsel Süreçte Bayrak ve Sancaklarımız”, A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (TAED), Erzurum, 209-239.
  • Tanrıokur, B. Ş., (1993), “Konya Mevlana Müzesinde İki Alem Üzerine” (Yay. Haz. Haşim Karpuz ve diğerleri), 6. Milli Mevlana Kongresi Tebliğler, içinde (91-98), Konya: Selçuk Üniversitesi Matbaası.
  • TDK. Sancak ve Alem Maddeleri”, Büyük Türkçe Sözlük, “ttp://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts (11. 11. 2015).
  • Tezcan H. & Tezcan, T. (1991), Türk Sancak Alemleri, Ankara: AKM Yayınları.
  • Tuncer F. R. (1968), “Sancağın Tarihçesi”, Ön Asya Mecmuası, 36, Ankara, 8-11.
  • Yavuz G. (1927), “Türk İnşaat ve Sanat Eserleri Müzesindeki Sancak Alemleri”, Arkitekt, 328, İstanbul, 31-38.
  • Yücel E. (1975), “Türk Sanatında Alem”, Türkiyemiz,16, İstanbul, 34-37.

Banner Marks of Ottoman Perıod at Giresun Museum

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 95 - 118, 01.06.2015

Öz

The eleven banner marks among those that were brought together in 1926 to establish a museum at Tokat Gök Medrese (the Celestial Madrasa) was sent to Giresun Museum in 1995 in order to be displayed together with other two thousand archaeological and ethnographic pieces. On the banner of one of these marks that was produced with brass hammering technique was written the date “1118/1706-1707”, which is indicated on its inventory record. Such marks that were decorated by using thuluth writing and vegetative motifs were made in the forms of round, drop, palmet and tulip. Generally, there exists a hilly part in the forms of palmet and drop on most of these marks which consist a handle and a body part. Additionally, there appear writings as “Allah, Muhammed, the words of Tawheed, Allah-Muhammed-Ali” on these marks. Today, the marks some of which are exhibited on the display cases and some of which are stored in museums are important in the sense of obtaining information about the art of metalworking in the period these marks were produced.

Kaynakça

  • “Alem” (1965), İslam Ansiklopedisi, 1, içinde (297-298), İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Erginsoy, Ü. (1978), İslam Maden Sanatının Gelişmesi, İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Güleç, H. (2003) “Giresun Gogora Kilisesi Mahzeninin Restorasyon ve Temizleme Çalışmaları”, 13. Müze Çalışmaları ve Kurtarma Kazıları Sempozyumu 22-26 Nisan 2002 Bildiri Kitabı, içinde (111-120), Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Devellioğlu, F. (2000), Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Ankara: Aydın Yayınları.
  • Erdem, S. (1988), “Alemin Tarihçesi ve Monçuk, Hilal, Boynuz Alemlerin Menşeleri Üzerine”, Stad, I (3), 103-117.
  • Koşay, H.Z. & Çetin P., (1959), “Etnografya Müzesindeki Alemler”, Türk Etnografya ve Arkeoloji Dergisi 3, Ankara, 80-86.
  • Köprülü, M. F. (1992), “Bayrak”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, V, içinde (247-254), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Pakalın, M. Z. (1993), Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü I, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Şapolyo, E. B. (1969-1970), “Alemler”, Ön Asya Mecmuası, 54, İstanbul, 30-31.
  • Şentürk A. A. (2015), “Manzum Metinler Işığında Bir Kalender Dervişinin Profili”, Turkish Studies, (International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic), 10(8), Ankara,
  • 141-220.
  • Soysal, M. E., (2010), “Tarihsel Süreçte Bayrak ve Sancaklarımız”, A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (TAED), Erzurum, 209-239.
  • Tanrıokur, B. Ş., (1993), “Konya Mevlana Müzesinde İki Alem Üzerine” (Yay. Haz. Haşim Karpuz ve diğerleri), 6. Milli Mevlana Kongresi Tebliğler, içinde (91-98), Konya: Selçuk Üniversitesi Matbaası.
  • TDK. Sancak ve Alem Maddeleri”, Büyük Türkçe Sözlük, “ttp://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts (11. 11. 2015).
  • Tezcan H. & Tezcan, T. (1991), Türk Sancak Alemleri, Ankara: AKM Yayınları.
  • Tuncer F. R. (1968), “Sancağın Tarihçesi”, Ön Asya Mecmuası, 36, Ankara, 8-11.
  • Yavuz G. (1927), “Türk İnşaat ve Sanat Eserleri Müzesindeki Sancak Alemleri”, Arkitekt, 328, İstanbul, 31-38.
  • Yücel E. (1975), “Türk Sanatında Alem”, Türkiyemiz,16, İstanbul, 34-37.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA22SK67NS
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gazanfer İltar

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İltar, G. (2015). Giresun Müzesindeki Osmanlı Dönemi Sancak Alemleri. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 1(1), 95-118.
AMA İltar G. Giresun Müzesindeki Osmanlı Dönemi Sancak Alemleri. KAREN. Aralık 2015;1(1):95-118.
Chicago İltar, Gazanfer. “Giresun Müzesindeki Osmanlı Dönemi Sancak Alemleri”. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 1, sy. 1 (Aralık 2015): 95-118.
EndNote İltar G (01 Aralık 2015) Giresun Müzesindeki Osmanlı Dönemi Sancak Alemleri. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 1 1 95–118.
IEEE G. İltar, “Giresun Müzesindeki Osmanlı Dönemi Sancak Alemleri”, KAREN, c. 1, sy. 1, ss. 95–118, 2015.
ISNAD İltar, Gazanfer. “Giresun Müzesindeki Osmanlı Dönemi Sancak Alemleri”. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 1/1 (Aralık 2015), 95-118.
JAMA İltar G. Giresun Müzesindeki Osmanlı Dönemi Sancak Alemleri. KAREN. 2015;1:95–118.
MLA İltar, Gazanfer. “Giresun Müzesindeki Osmanlı Dönemi Sancak Alemleri”. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, c. 1, sy. 1, 2015, ss. 95-118.
Vancouver İltar G. Giresun Müzesindeki Osmanlı Dönemi Sancak Alemleri. KAREN. 2015;1(1):95-118.

The Journal of Institute of Black Sea Studies is an Open Access journal and provides immediate open access to its contents. The Journal aims to promote the development of global Open Access to scientific information and research. The Publisher provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, except change of contents and for commercial use), under the terms oCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). License, provided the original work is cited. Written permission is required from the publisher for use of its contents for commercial purposes.

 

Creative Commons Lisansı
The Journal of Institute of Black Sea Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).