People’s House were established in 14 cities on February 19th, 1932 with the aim of making the Republic and its integral parts, the revolutions and innovations, clear in the minds of the people and putting them into practice. People’s House aimed to develop a modern and conscious individual in the light of these criteria by strengthening national identity and promoting the adoption of new values, especially the revolutions. The main idea in all these efforts can be considered as the transformation from traditional society to modern society, in other words, from the ummah to the nation. In this period, it is a very serious matter for the people to meet on a common ground and to form a national consciousness. With this consciousness, a cultural interaction between the people was ensured and the people were tried to work, educate and develop for a common goal. Individuals, who are the main element of the state, were educated through various courses and conferences and managed to realize themselves and a period of social renewal began. Many works of art and cultural heritage were protected and new works were created. Turkish women developed the skills they had learned through the courses and found a wider range of action in society than in the past. The People’s House were organized through the Language and Literature, Fine Arts, Representation, Sports, Social Assistance, Public Classroom and Courses, Library and Publication, Peasantry, History and Museum Branches. In addition to conducting important research in various fields such as language, history, social life, revolutions and daily life, these branches also contributed to public education. In this study, People’s House and these nine branches, which are considered to be the key organs of People’s House, are analyzed in detail with information compiled from different sources. According to the results of the research, People’s House have made significant contributions to the country in the fields of education, social integration and democratization.
Republic Cultural Construction Revolution Turkish Hearths People’s House
Halkevleri, Cumhuriyet ve bunun bütünleyici parçaları olan devrim ve yeniliklerin halk zihninde belirginleşmesi ve pratiğe dökülmesi amacıyla 19 Şubat 1932’de 14 şehirde faaliyete geçirilmiştir. Halkevleri, yaptıkları çalışmalarda millî kimliğin güçlendirilmesini ve inkılaplar başta olmak üzere yeni değerlerin benimsetilmesini sağlayıp bu kıstaslar ışığında modern ve bilinçli bir birey yetiştirmeyi hedeflemiştir. Tüm bu çalışmalardaki ana fikir geleneksel toplumdan modern topluma, başka bir deyişle ümmetten millete dönüşümün sağlanması olarak ele alınabilir. Bu dönemde halkın ortak bir paydada buluşması ve millet bilincinin oluşması çok ciddi bir husustur. Bu bilinç ile halk arasında kültürel bir etkileşim sağlanmış ve ortak bir gaye için halk çalışmaya, eğitilmeye ve geliştirilmeye çalışılmıştır. Devletin ana ögesi olan bireyler, çeşitli kurslar ve konferanslarla eğitilerek kendilerini gerçekleştirmeyi başarmış ve toplumsal bir yenilenme dönemi başlamıştır. Birçok sanat eseri ve kültürel miras koruma altına alınmış ve yeni eserler oluşturulmuştur. Türk kadını, kurslar sayesinde öğrendiği kazandığı becerileri geliştirerek toplumda geçmişe göre kendisine daha geniş hareket alanı bulmuştur. Halkevleri, bu faaliyetlerini Dil ve Edebiyat, Güzel Sanatlar, Temsil, Spor, Sosyal Yardım, Halk Dershanesi ve Kurslar, Kütüphane ve Yayın, Köycülük, Tarih ve Müze Şubeleri aracılığıyla gerçekleştirmiştir. Bu şubeler, dil, tarih, toplumsal hayat, devrimler ve günlük yaşam gibi çeşitli alanlarda önemli araştırmalar yapmanın yanı sıra halkın eğitimine de katkıda bulunmuşlardır. Bu çalışmada, Halkevleri ve Halkevlerinin kilit organları olarak kabul edilen bu dokuz şube, farklı kaynaklardan derlenen bilgilerle detaylı bir şekilde incelenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, Halkevleri, eğitim ve toplumsal bütünleşme ile demokratikleşme alanlarında ülkeye önemli katkılarda bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Yeniçağ Tarihi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 5 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 12 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 14 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1 |