Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cinsel Sağlık Bilgisi Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Mitleri Üzerine Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 54 - 67, 19.12.2017

Öz

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin cinsel mitlere inanma durumuna “Cinsel Sağlık Bilgisi” dersinin etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.

Yöntem: Tanımlayıcı ve analitik tipteki çalışmanın örneklemini, seçmeli ders olarak “Cinsel Sağlık Bilgisi” dersini alan 118 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Veriler, cinsel mitlrin sorgulandığı bir soru formu ile toplandı. Öğrenciler, cinsel sağlık bilgisi dersinin ilk ve son dersinde soruları cevapladı. Öğrencilerin “yanlış” olarak belirttiği her bir mit için bir puan verildi ve ders öncesi-sonrası puanları karşılaştırıldı. Veriler, bilgisayar ortamında, tanımlayıcı istatistikler, ki kare ve t testi ile analiz edildi.

Bulgular: Öğrencilerin %72.9’u kız, %27.1’i erkekti. Ders öncesinde öğrencilerin yarıdan fazlasının doğru olduğuna inandığı mit sayısı 14 iken (%43.7), ders sonrası bu sayı sekiz (%25.0) oldu. Öğrencilerin yanlış olarak belirttikleri mitler için aldıkları ortalama puanlar ders öncesi 15.07±4.65, sonrası 21.19±6.10 oldu. Bu fark istatistiksel olarak anlamlıydı (p<0.05).

Sonuç: Öğrenciler arasında cinsel mitlere inanışın yaygındır. Eğitim öncesi ve sonrası gençlerin görüşleri arasında değişiklik olmuştur. Cinsel sağlık bilgisi dersi öğrencilerin cinsel mitlerini azaltmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Cinsellik; cinsel mitler; hemşirelik öğrencisi; inanış; eğitim.

Kaynakça

  • [1] T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Üreme Sağlığına Giriş. Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, 2009. [2] B. Civil ve H. Yildiz, “Erkek Öğrencilerin Cinsel Deneyimleri ve Toplumdaki Cinsel Tabulara Yönelik Görüşleri”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektron. Derg., c. 3, sayı 2, ss. 58–64, 2010. [3] A. Bulut vd., Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi. İstanbul: İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, 2006. [4] F. Torun, S. D. Torun, ve A. N. Özaydın, “Erkeklerde cinsel mitlere inanma oranları ve mitlere inanmayı etkileyen faktörler / Men’s belief in sexual myths and factors effecting these myths”, Dusunen Adam J. Psychiatry Neurol. Sci., c. 24, sayı 1, ss. 24–31, 2011. [5] D. L. Mosher, “Sex guilt and sex miths in college men and women”, J. Sex Res., c. 15, sayı 3, ss. 224–234, 1979. 6] P. Ogur, N. Utkualp, ve N. Aydınoğlu, “Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Cinsellikle İlgili İnanışları”, STED, c. 25, sayı 1, ss. 13–21, 2016. [7] S. E. Apay, R. B. Akpinar, ve S. Arslan, “Öğrencilerin cinsel mitlerinin incelenmesi”, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim. Derg., c. 16, sayı 2, ss. 96–102, 2013. [8] Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği, Bilgilendirme Dosyası1: Cinsel Yaşam ve Sorunları, c. 3. 2006. [9] S. Özkardeş, Ö. Özdemir, C. İncesu, ve F. Şimşek, “Sağlık Çalışanı Olarak Hemşirelerde Cinsel Mitler”, Acıbadem Hemşirelik Derg., c. 84, ss. 1–3, 2015. [10] S. Aker ve Ö. Böke, “The Effect of Education on the Sexual Beliefs of Family Physicians”, Int. J. Sex. Heal., c. 28, sayı 1, ss. 111–116, 2016. [11] H. E. Özmen, “Cinsel mitler ve cinsel işlev bozuklukları”, Psikiyatr. Dünyası, c. 2, ss. 49–53, 1999. [12] A. Kayır, “Cinsellik kavramı ve cinsel mitler”, Monogr. Serisi, c. 1, ss. 30–35, 1998. [13] Türk Dil Kurumu, “Güncel Türkçe Sözlük - Mit”, Türk Dil Kurumu. [Çevrimiçi]. Available at: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5775370a3c2ee9.14982514. [Erişim: 30-Haz-2016]. [14] K. Kukulu, E. Gürsoy, ve G. A. Sözer, “Turkish University students’ beliefs in sexual myths”, Sex. Disabil., c. 27, sayı 1, ss. 49–59, 2009. [15] S. Crouch, “Sexual Health 1: Sexuality nurses’ Role In Sexual Health”, Br. J. Nurs., c. 8, sayı 9, ss. 601–606, 1999. [16] D. Kantz, C. Dickey, ve M. Stevens, “Using Research To Identify Why Nurses Do Not Meet Established Sexuality Nursing Care Standards”, J Nurs Qual Ass, c. 43, sayı 3, ss. 69–78, 1990. [17] S. Zorlu-Kocagöz, Cinsel işlev bozukluğu tipleri ve cinsel mitler arasındaki ilişki. Bursa: Uzmanlık Tezi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi, 2008. [18] M. Gunes, O. Dede, A. Okan, M. Bulut, A. Atli, ve A. Sir, “Prematür Ejakülasyon Olgularında Cinsel Mitlere İnanma Düzeyi”, Dicle Tıp Derg., c. 43, sayı 2, ss. 319–328, 2016. [19] S. Kisa, S. Zeyneloglu, D. Yilmaz, ve E. Verim, “Evlilik Hazırlığı Yapan Çiftlerin Cinsellikle İlgili Bilgi ve İnanışları”, TAF Prev. Med. Bull., c. 12, sayı 2, s. 1, 2013. [20] N. Bostancı, S. Buzlu, F. Tufek, D. Kalaycıoğlu, N. Yıldırım, ve S. Yılmaz, “Üniversite öğrencilerinde cinsiyete göre cinsel mitler: Ön değerlendirme sonuçları”, ANDROLOJİ BÜLTENİ, c. 31, ss. 362–364, 2007.
Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 54 - 67, 19.12.2017

Öz

Kaynakça

  • [1] T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Üreme Sağlığına Giriş. Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, 2009. [2] B. Civil ve H. Yildiz, “Erkek Öğrencilerin Cinsel Deneyimleri ve Toplumdaki Cinsel Tabulara Yönelik Görüşleri”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektron. Derg., c. 3, sayı 2, ss. 58–64, 2010. [3] A. Bulut vd., Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi. İstanbul: İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, 2006. [4] F. Torun, S. D. Torun, ve A. N. Özaydın, “Erkeklerde cinsel mitlere inanma oranları ve mitlere inanmayı etkileyen faktörler / Men’s belief in sexual myths and factors effecting these myths”, Dusunen Adam J. Psychiatry Neurol. Sci., c. 24, sayı 1, ss. 24–31, 2011. [5] D. L. Mosher, “Sex guilt and sex miths in college men and women”, J. Sex Res., c. 15, sayı 3, ss. 224–234, 1979. 6] P. Ogur, N. Utkualp, ve N. Aydınoğlu, “Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Cinsellikle İlgili İnanışları”, STED, c. 25, sayı 1, ss. 13–21, 2016. [7] S. E. Apay, R. B. Akpinar, ve S. Arslan, “Öğrencilerin cinsel mitlerinin incelenmesi”, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim. Derg., c. 16, sayı 2, ss. 96–102, 2013. [8] Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği, Bilgilendirme Dosyası1: Cinsel Yaşam ve Sorunları, c. 3. 2006. [9] S. Özkardeş, Ö. Özdemir, C. İncesu, ve F. Şimşek, “Sağlık Çalışanı Olarak Hemşirelerde Cinsel Mitler”, Acıbadem Hemşirelik Derg., c. 84, ss. 1–3, 2015. [10] S. Aker ve Ö. Böke, “The Effect of Education on the Sexual Beliefs of Family Physicians”, Int. J. Sex. Heal., c. 28, sayı 1, ss. 111–116, 2016. [11] H. E. Özmen, “Cinsel mitler ve cinsel işlev bozuklukları”, Psikiyatr. Dünyası, c. 2, ss. 49–53, 1999. [12] A. Kayır, “Cinsellik kavramı ve cinsel mitler”, Monogr. Serisi, c. 1, ss. 30–35, 1998. [13] Türk Dil Kurumu, “Güncel Türkçe Sözlük - Mit”, Türk Dil Kurumu. [Çevrimiçi]. Available at: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5775370a3c2ee9.14982514. [Erişim: 30-Haz-2016]. [14] K. Kukulu, E. Gürsoy, ve G. A. Sözer, “Turkish University students’ beliefs in sexual myths”, Sex. Disabil., c. 27, sayı 1, ss. 49–59, 2009. [15] S. Crouch, “Sexual Health 1: Sexuality nurses’ Role In Sexual Health”, Br. J. Nurs., c. 8, sayı 9, ss. 601–606, 1999. [16] D. Kantz, C. Dickey, ve M. Stevens, “Using Research To Identify Why Nurses Do Not Meet Established Sexuality Nursing Care Standards”, J Nurs Qual Ass, c. 43, sayı 3, ss. 69–78, 1990. [17] S. Zorlu-Kocagöz, Cinsel işlev bozukluğu tipleri ve cinsel mitler arasındaki ilişki. Bursa: Uzmanlık Tezi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi, 2008. [18] M. Gunes, O. Dede, A. Okan, M. Bulut, A. Atli, ve A. Sir, “Prematür Ejakülasyon Olgularında Cinsel Mitlere İnanma Düzeyi”, Dicle Tıp Derg., c. 43, sayı 2, ss. 319–328, 2016. [19] S. Kisa, S. Zeyneloglu, D. Yilmaz, ve E. Verim, “Evlilik Hazırlığı Yapan Çiftlerin Cinsellikle İlgili Bilgi ve İnanışları”, TAF Prev. Med. Bull., c. 12, sayı 2, s. 1, 2013. [20] N. Bostancı, S. Buzlu, F. Tufek, D. Kalaycıoğlu, N. Yıldırım, ve S. Yılmaz, “Üniversite öğrencilerinde cinsiyete göre cinsel mitler: Ön değerlendirme sonuçları”, ANDROLOJİ BÜLTENİ, c. 31, ss. 362–364, 2007.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Hemşirelik
Bölüm cilt 3 sayı 2
Yazarlar

Sevgi Özsoy

Süreyya Bulut

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özsoy, S., & Bulut, S. (2017). Cinsel Sağlık Bilgisi Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Mitleri Üzerine Etkisi. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 3(2), 54-67.
AMA Özsoy S, Bulut S. Cinsel Sağlık Bilgisi Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Mitleri Üzerine Etkisi. KASHED. Aralık 2017;3(2):54-67.
Chicago Özsoy, Sevgi, ve Süreyya Bulut. “Cinsel Sağlık Bilgisi Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Mitleri Üzerine Etkisi”. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 3, sy. 2 (Aralık 2017): 54-67.
EndNote Özsoy S, Bulut S (01 Aralık 2017) Cinsel Sağlık Bilgisi Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Mitleri Üzerine Etkisi. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 3 2 54–67.
IEEE S. Özsoy ve S. Bulut, “Cinsel Sağlık Bilgisi Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Mitleri Üzerine Etkisi”, KASHED, c. 3, sy. 2, ss. 54–67, 2017.
ISNAD Özsoy, Sevgi - Bulut, Süreyya. “Cinsel Sağlık Bilgisi Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Mitleri Üzerine Etkisi”. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 3/2 (Aralık 2017), 54-67.
JAMA Özsoy S, Bulut S. Cinsel Sağlık Bilgisi Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Mitleri Üzerine Etkisi. KASHED. 2017;3:54–67.
MLA Özsoy, Sevgi ve Süreyya Bulut. “Cinsel Sağlık Bilgisi Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Mitleri Üzerine Etkisi”. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, c. 3, sy. 2, 2017, ss. 54-67.
Vancouver Özsoy S, Bulut S. Cinsel Sağlık Bilgisi Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Mitleri Üzerine Etkisi. KASHED. 2017;3(2):54-67.