This study was performed to evaluate effects of driving torques on direct screw withdrawal resistance (DSWR) in wood-based composites. Pilot hole diameters (1.6, 2, 2.4 mm), embedded screw orientations (edge-, end- and face-) and torque levels, that were obtained from the typical driving torque curve among two main driving torques, were selected to test on screw withdrawal resistance. The results of the study showed that the pilot hole diameters were needed to be chosen carefully related to the grain orientation. The screw withdrawal resistance in face-grain orientation had the highest DSWR than the ones in edge- and end- grain orientations. Based on the torque levels selected that the DSWR was lower at the torque level closer to the stripping torque levels in OSB.
Withdrawal resistance Driving torque Pilot hole diameter Grain orientation OSB
Bu çalışmada vidalama torklarının vida çekme direnci üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Bu amaçla, dikey yönde vida çekme direnci testinde kullanılacak test numuneleri kılavuz deliğinin çapına (1.6, 2, 2.4 mm), vida çekme yönüne (kenar, son, ve yüzey) ve torklama seviyelerine göre hazırlanmıştır. Deney sonuçlarına göre, yüzey yönünde dikey çekme direnci diğer iki yöne göre daha yüksek dirence sahiptir. Vidalama tork seviyleri kıyaslandığında ise, vidanın boşta döndüğü torklama seviyelerinde, çekme direnci diğer seviyelere nazaran daha düşük seviyede olduğu bulunmuştur. Bu yüzden, vidalama yaparken özellikle kılavuz delik çalpları, vida çekme yönüne ve vidalama torkları seviyelerine göre dikkatli bir şekilde seçilmelidir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 2 |