Aim of study: Non-timber forest products have diverse benefits to man and the environment. Hence, this study was carried out to provide information on the types of NWFPs sold, marketing channel, structure, performance and challenges faced by marketing of selected NWFPs.
Area of study: This study was conducted in Asaba, Delta State.
Material and methods: Simple random sampling was used to select 105 respondents from five major markets in Asaba using structured questionnaire. Descriptive statistics (frequency count, percentage, means, charts), costs and return, likert scale and chi square analysis were the analytical tools used.
Main results: Females were the major participants in the markets for NWFPs. Varieties of species were sold with various marketing participants and routes. These routes ensure the delivery of the NWFPs to the end users. An imperfect market structure exists for most of the selected NWFPs except for Aldabrachelys gigantean with a good profit margin. Of the selected NWFPs, Aldabrachelys gigantean and Chrysophyllum albidum were the most profitable with an index of 0.97 kobo (US$0.00027) and 0.89 kobo (US$0.00029) respectively for every ₦1 ($0.003) investment.
Highlights: The markets for NWFPs were faced with numerous constraints amongst them were high price fluctuation and perishability of the products. The implication is that most of these NWFPs when not quickly sold out are subjected to degradation which leads to their eventual disposal and wastage of natural resources. To combat these constraints, good storage and processing facility should be made available for storing NWFPs to ensure their availability in all seasons and to limit wastage.
Çalışmanın amacı: Ahşap olmayan orman ürünlerinin insana ve çevreye çeşitli faydaları vardır. Bu nedenle, bu çalışma, satılan NWFP türleri, pazarlama kanalı, yapısı, performansı ve seçilen NWFP'lerin pazarlanmasının karşılaştığı zorluklar hakkında bilgi sağlamak için yapılmıştır.
Çalışma alanı: Bu çalışma Delta Eyaleti, Asaba'da yapılmıştır.
Materyal ve yöntem: Basit rastgele örnekleme, yapılandırılmış anket kullanılarak Asaba'daki beş büyük pazardan 105 katılımcıyı seçmek için kullanıldı. Tanımlayıcı istatistikler (sıklık sayısı, yüzde, ortalamalar, grafikler), maliyetler ve getiri, likert ölçeği ve ki kare analizi kullanılan analitik araçlardı.
Temel sonuçlar: Kadınlar, NWFP'ler için pazarlarda ana katılımcılardı. Çeşitli pazarlama katılımcıları ve rotaları ile tür çeşitleri satıldı. Bu yollar, NWFP'lerin son kullanıcılara teslim edilmesini sağlar. İyi bir kar marjına sahip Aldabrachelys devi haricinde, seçilen NWFP'lerin çoğu için kusurlu bir piyasa yapısı mevcuttur. Seçilen NWFP'lerden Aldabrachelys gigantean ve Chrysophyllum albidum, her ₦ 1 (0,003 $) yatırım için sırasıyla 0,97 kobo (US $ 0,00027) ve 0,89 kobo (US $ 0,00029) endeksiyle en karlı olanlardı.
Araştırma vurguları: NWFP pazarları, aralarında yüksek fiyat dalgalanmaları ve ürünlerin bozulabilirliği gibi çok sayıda kısıtlamayla karşı karşıya kaldı. Bunun anlamı, bu NWFP'lerin hızlı bir şekilde satılmadıklarında bozulmaya maruz kalmaları ve bu da onların nihai olarak elden çıkarılmasına ve doğal kaynakların israfına yol açmasıdır. Bu kısıtlamalarla mücadele etmek için, NWFP'lerin her mevsim kullanılabilirliğini sağlamak ve israfı sınırlamak için iyi bir depolama ve işleme tesisi sağlanmalıdır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 21 Sayı: 1 |