Bu makalede, sahîh bir hadîs çerçevesinde İslam âlimlerinin hadîslere yaklaşımı
ele alınmaktadır. Hem Buhârî hem de Müslim’de yer alan söz konusu rivâyette
Hz. Mûsa’nın, insan suretinde gelen ölüm meleğine tokat vurduğu ve onun
gözünü çıkardığı anlatılmaktadır. Daha sonra hayatla ölüm arasında muhayyer
bırakılan Hz. Mûsa kendi isteğiyle ölümü seçmiştir. Bir peygamberin ölüm
meleğine vurması, meleğin gözünün kör olması, Allah’ın verdiği görevi yerine
getirmeden geri dönmesi gibi hususlar bu hadîsin inkâr edilmesine yol açmıştır.
Nitekim bunları akıl ile kavramanın zorluğu ortadadır. Gördüğümüz kadarıyla
İslam âlimleri bu hadîs için makul ve başarılı te’viller yapmışlar, özellikle de
akla aykırılık gerekçesiyle inkâr yoluna gitmemişlerdir. Âyetlerde olduğu gibi
bazı hadîslerde de müteşâbih unsurların bulunduğu ve bunların dünya aklıyla
tam olarak kavranamayacağı belirtilmiştir. Bu durum bize, metodolojik olarak
eğer bir hadîsin sahîh olduğu konusunda ittifak varsa her şeyden önce ona
güven ve teslimiyetle yaklaşıldığını göstermektedir. Çalışmada ilgili görüşlerine
yer verilen on iki müellifin de takip ettiği ortak çizgi budur.
This article deals with the approach of Islamic scholars to the hadiths in the
context of one sahih hadith. Both Bukhari and Muslim narrations mention
that Moses slapped the angel of death (who was in human form) and removed
his eye. Then prophet Moses was given freedom of choice between life and
death and chose death in his own accord. Points such as a prophet striking an
the angel of death an angel becoming blind, his return without fulfilling the
duty given by Allah led to the denial of this hadith. Indeed, the difficulty of
conceiving such matters is evident. As far as we can see, Islamic scholars have
made reasonable and succesful explanations for this hadith and they haven’t
gone into denial because of logical contradiction. It is stated that there are figurative
(mutashabih) elements in some hadith just like in some verses (ayat) and
that they can not be fully comprehended with worldly understanding. This
situation shows us methodologically that if there is concensus of scholars that a
hadith is authentic, it is first of all approached with trust and submission. This
is the common path followed by the twelve authors whose views on the subject
are included in this article.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
Katre Uluslararası İnsan Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/katre
E-mail: katre@iikv.org