Günah kelimesi Arapça ‘cünah’ kelimesinden gelmekte olup suç, hata, olumsuz
durum anlamlarını içermektedir. Genel olarak da geçerliliğini/meşruiyetini ilahi
otoriteden alan yasaklardır. Günahkârlık, psikolojik bir terim olan suçluluk
duygusu bağlamında ele alınmakla beraber esas itibariyle dini bir kavramdır.
Batılı düşünürlerce ‘tanrısal yasanın çiğnenmesi’ olarak ifade edilirken İslam
âlimlerince bütünden ayrılış, genel düzene aykırı olmak ve nizama başkaldırı,
bağlamında değerlendirilmiştir. Kur’an’a göre ise; hayatın genelini oluşturan
iyilik, hayır ve güzellikler sevap, doğadaki istisnaî ve arızi bir durum olan kötülükler
ise günahtır. Hadislerde ise günahlar ve haramlar, insan kalbine rahatsızlık
veren yanlış/gayr-ı meşru fiillerdir. O nedenle Elmalılı Hamdi günahları
insan için arızî bir durum, Gazali ve Nursi ise zehirli bir gıda olarak ele almıştır.
Aynı zamanda Nursi’ye göre kalbî ve ruhî yaralar olan günahların insana sıkıntı
verme nedeni yokluk (adem) türünden fiiller oldukları içindir. Zira O’na göre
her sıkıntı, elem ve problemin kaynağı yokluk (adem) veya yokluğu netice veren
şer (kötülük) fiilleridir.
Suçluluk Kötülük Yokluk (adem) Günah İnsan Ayrılık Sıkıntı ve acı
The Turkish word “gunah” (sin) originates from Arabic “junah” and means
crime, fault or negative state. Generally, sins are prohibitions validated/regulated
by divine authority. Sinning is mainly a religious term although it is usually
handled with the psychological concept of guilt. It is defined as the “violation
of divine law” by western philosophers, while Islamic thinkers evaluated it as parting from the whole, to be against public order, and uprising. According to
Quran, goodness and beauties that make up the majority of life are good deeds
whereas bad deeds which are exceptional and non-essential are sin. Moreover,
in the hadith sins and haram are illicit/wrong actions which disturb one’s heart.
Therefore, sin was considered as a non-esssential state by Elmali Hamdi,
whereas it was regarded as poisonous food by Nursi and Gazali. Also, according
to Nursi, the reason why sins (described as wounds of the heart and spirit)
disturb people is because they are nonexistence. According to him the sources
of troubles, sorrows and problems are nonexistence or evil acts that result in
nonexistence.
Guilt Evil Nonexistence Sin Human Separation Trouble and Pain
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 4 |
Katre Uluslararası İnsan Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/katre
E-mail: katre@iikv.org