İçtihadın konusu olması gereken siyasetin/siyasi
meselelerin itikadi alana taşınmış olması, İslam düşünce tarihindeki en büyük
“eksen kayması”dır. Siyasetin bu şekilde mutlaklaştırılarak aşkınlaştırılması,
bir taraftan tekfir mekanizması üzerinden bir ötekileştirme üretirken, diğer
taraftan istibdadı Müslüman toplumlarda siyasi meşruiyetin zati bir niteliği
haline getirmiştir. Said Nursi’nin siyasetten istiazesi, hem tekfir hem de
istibdat görünümlü aşırılıklardan sakınarak, ifrat ve tefrit uçları arasında
istikameti temsil eden vasat/muktesit bir siyaset anlayışını benimsemeyi ifade
eder. Siyaseti mutlaklaştırma ya da inkar etme yerine onu demokratik bir imkan
alanı olarak nisbileştirirken müsbetleştirerek, farklılıkları veri olarak kabul
eden nazari alana taşımak suretiyle İslam ile otokrasi arasına bir tecrit
duvarı koyar; böylece demokratik İslami bir anlayışı ahlaki bir zemin üzerinde
vazeder.
Siyasetin mutlaklaştırılması siyasetin inkarı siyasetin şeytanileştirilmesi Vasat/Muktesid Siyaset
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe, Din Araştırmaları |
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 23 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 7 |
Katre Uluslararası İnsan Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/katre
E-mail: katre@iikv.org