Batılılaşmaya tarihsel bir süreç içinde
bakıldığında kültürel alanlara pozitivist bilimsel bilgi birikimini yansıttığı
görülür. Batılılaşmanın özünde yer alan pozitivist düşünce, Osmanlı’nın son ve
Cumhuriyet’in ilk dönemlerinde nesnel olarak uygulamaya konmuştur. Türkiye’de
Batılılaşama, bilimsellik paradigmasından yeni toplumsal bir kültür oluşturma
hedefi içinde gerçekleştirilmek istenmiştir. Başlangıçta bir medeniyet projesinin
nesnel bir sunumu olan Batılılaşma ve bunun temelinde yer alan pozitivizm,
siyasal ve kültürel sistem haline getirilmiştir. Akıl ve bilimi ön plana
çıkaran Cumhuriyet döneminin yöneticileri, pozitivist bir yaklaşımla kültürel
reformları radikal olarak uygulamaya çalışmıştır. Bu durum pozitivist
düşüncenin toplum üzerinde kültürel olarak hükümranlık kurma çabasın
göstermektedir. Buna karşın Nursi, çağa uygun bir anlayış ve metotla farklı bir
bakış açısı getirerek kültürel Batılılaşmayı eleştirmektedir. Bu çalışmada,
Nursi’nin yeni kavrayış şekli ile İslam terminolojisini modern söylemler
üzerinden bağdaştırarak pozitivist düşünce karşısında yeni bir bilimsellik anlayışı
üretmesi üzerinde durulmuştur. Nursi’nin pozitivist akla dayalı zihniyetin
reddi ile inancı bilimsellikle yorumlaması ele alınarak, kültürel reformların
dayanağı olan pozitivizm ve Batı medeniyetine yönelik eleştirilerine yer
verilmiştir.
Looking at Westernization in a historical process,
it is seen that it reflects positivist scientific knowledge in cultural fields.
The positivist thought, which is
at the core of Westernization, was objectively applied during the last and the
first periods of the Ottoman Empire. Westernization in Turkey, the paradigm of
science has been aimed at creating a new social culture. In the beginning,
Westernization, an objective presentation of a civilization project, and
positivism, which is based on it, have been transformed into a political and
cultural system. The managers of the Republican period, who put the mind and
science to the fore, tried to radically apply cultural reforms with a
positivist approach. This situation shows that positivist thought is trying to
establish a cultural rule over society. On the other hand, Nursi criticizes
cultural Westernization by introducing a different perspective with a
contemporary approach and method. In this study, Nursi’s new way of
understanding and reconciling Islam terminology through modern discourse
focused on producing a new understanding of science in the face of positivist
thought. Nursi’s critique of positivism and Western civilization, which
is the basis of cultural reforms, is taken into consideration the rejection of
positivist mindset and the interpretation of faith in science.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 7 |
Katre Uluslararası İnsan Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/katre
E-mail: katre@iikv.org