There is no denying of the fact that Islam lays a great thrust on education but the duality in the education system has created a huge gulf between the secular and the sacred. Religious educational institutions have been cut off from the scientific knowledge and hence from the world altogether, and the secular educational institutions are cut off from the Wahi (the Divine guidance), hence cut off from the other world. Under the prevailing setup, both systems are inadequate to produce the desired man-the Khalifa. Therefore, Nursi views integration of both streams of knowledge as the only solution not only for the progress and development of the Muslim world but also for curbing and eliminating fundamentalism and religious intolerance. Nursi views Integration of knowledge as the only way forward for reviewing spiritualism and belief. His integrated system of knowledge aims to build a cohesive society based on values, spiritualism and morality. Said Nursi believes that the secular and the sacred should be taught under the same roof. His Medresetu’z-Zehra model presents a workable model for institutions to follow. The study focuses on presenting Said Nursi’s education thought as a solution to educational dualism faced by the entire Muslim world today. Said Nursi, unlike Said Qutub and Sayyed Maudoodiseems more concerned for building a progressive state, indeed Islamic, but did not seem much concerned about political Islam or the creation of Islamic state. Said Nursi’s approach is faith based rather than ideological. The paper begins with a short biographic note of Said Nursi. The second part deals with the educational thought of Said Nursi and its relevance today. In the third part of the study the main arguments are concluded.
Madrasa education Risale-i Nur Medresetu’z-Zehra Integration of education ,Said Nursi and education
None
None
İslam’ın eğitime büyük önem verdiği inkâr edilemezse de ancak eğitim sistemlerindeki ikilik dünyevi ve kutsal olan arasında büyük uçurumlar oluşturmuştur. Dini eğitim kurumları bilimsel bilgiden ve dolayısıyla dünyadan ve dünyevi eğitim kurumları da Vahy’den ve dolayısıyla öteki dünyadan tamamıyla kopmuş durumdalar. Bu mevcut şartlarda her iki sistem de arzu edilen insanı yani Yeryüzünün Halifesini ortaya koymakta yetersiz kalmaktadır. Bu sebeple Nursi her iki bilgi akımını birleştirmeye (entegrasyona) tek çözüm olarak bakmaktadır. Bu sadece Müslüman dünyasının ilerlemesi için değil aynı zamanda fundamentalizmi ve dini müsamahasızlığı törpülemek ve ortadan kaldırmaya da yöneliktir. Nursi bilginin birleştirilmesini maneviyat ve imanın güçlenmesinin de tek yolu olarak görmektedir. Onun birleştirilmiş bilgi sistemi değerlere, maneviyat ve ahlaka dayalı uyumlu bir toplumu inşa etmeyi amaçlamaktadır. Said Nursi Dünyevi ve Kutsal olanın aynı çatı altında çğretilmesinin gereğine inanmaktadır. Onun Medresetu’z-Zehra modeli kurumlara uygulanabilir bir model teşkil etmektedir. Bu çalışma Said Nursi’nin eğitim düşüncesini bugün tüm İslam dünyasının karşı karşıya olduğu eğitim ikiliğine bir çözüm olarak sunmaya odaklanmıştır. Seyid Kutup ve Seyyid Mevdudi’den farklı olarak Said Nursi gerçekte İslami olan ilerici bir devlet inşası ile ilgilenmekte ancak siyasi İslam yada İslami bir devletin meydana getirilmesiyle pek alakalı gözükmemektedir. Onun yaklaşımı ideolojik değil iman esaslıdır. Makale Said Nursi’nin kısa bir özgeçmişi ile başlamakta ve onun eğitim düşüncesi ve günümüzle olan münasebeti ile devam etmektedir. Üçüncü bölümde ise ana fikirler özetlenmektedir.
Medrese Eğitimi Risale-i Nur Medresetü’z-Zehra Eğitimin Birleştirilmesi Said Nursi ve Eğitim
None
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | None |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 28 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 9 |
Katre Uluslararası İnsan Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/katre
E-mail: katre@iikv.org