Bu çalışmada, Ömer Seyfettin'in Türk hikayeciliği içindeki konumu, hikayelerindeki amacı, mefkure ve dava adamı kimliği, ayrıca neden hikayelerinde Kızılelma ruhuna vurgu yaptığı analiz edilmiştir. Ayrıca Kızılelma kelimesinin Türkler arasındaki anlamı, İslamiyet'ten bugüne kadar nasıl kullanıldığı, "kızıl" ve "elma" kelimelerinin hangi bağlamlarda kullanıldığı da ele alınmıştır. Ardından Kızılelma'nın Türk kültüründeki yeri, Türklerin cihan hakimiyeti anlayışıyla Kızılelma arasındaki ilişki, ilk eserlerdeki cihan hakimiyeti ve Kızılelma'nın kaynakları maddi ve manevi boyutlarıyla incelenmiştir.
Daha sonra Anthony D. Smith'in "Milli Kimlik" eserindeki "Harita" kavramından yola çıkarak Osmanlı Devleti'nin haritasını temsil eden "Kızılelma" ve Ömer Seyfettin'in hikayelerindeki Kızılelma düşüncesi arasındaki benzerlikleri tespit etmeye çalıştık. Hikayelerinde sıkça karşımıza çıkan “Kızılelma” kavramı ile Anthony D. Smith'in “Harita Kavramı” arasında dikkat çekici benzerlikler bulunmaktadır. Her iki kavram da insanların hayallerini, hedeflerini ve arzularını temsil eden sembolik anlamlar taşımaktadır.
Ömer Seyfettin’in “Başını Vermeyen Şehit”, “Ferman”, “Büyücü”, “Teke Tek”, “Kütük”, “Vire”, “Hürriyet Bayrakları”, “Mehdi”, “Beyaz Lale”, Çanakkale’den Sonra”, “Kaç Yerinden?”, “Boykotaj Düşmanı” adlı öykülerinde Kızılelma ruhunun nasıl ifade edildiği ve hangi noktalarda vurgulandığı tespit edilmiş ve analiz edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Edebi Teori |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1 |