Üretim toplumundan tüketim toplumuna geçiş dünya ekosisteminin tahribatını da artırmıştır. Buna karşın satın alma ve tüketim davranışında çevresel kaygılarla hareket eden ve çevreye negatif etkisi olan ürünleri satın almaktan uzak duran tüketicilerin sayısı da gün geçtikçe artmaktadır. Kişilik özellikleri bireyleri çevreci davranışa yönelten en önemli faktörden biri olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmada sorumluluk bilinci ile hareket etme kişilik özelliğinin çevre bilinçli tüketime etkisinde hedonik tüketim ve materyalizmin aracı rolü incelenmiştir. Nicel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilen çalışmanın verileri anket tekniği ile 562 denekten toplanmıştır. Araştırmada hedonizm ve çevre bilinçli tüketim tek boyut üzerinden; sorumlu kişilik özelliği, planlı ve dikkatli olma boyutları üzerinden; materyalizm ise lüks eğilimi ve yoksunluk hissiyatı boyutları üzerinden ele alınmıştır. Araştırma sonucunda sorumluluk kişilik özelliği alt boyutlarının (dikkatli olma, planlı olma) çevre bilinçli tüketim davranışı üzerindeki etkisinde materyalizmin alt boyutlarından lüks tüketim eğiliminin aracı etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bu çalışmada "Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi" kapsamında belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin "Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler" başlıklı ikinci bölümünde belirtilen eylemlerin hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Etik değerlendirme İnönü Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu tarafından yapılmış olup 12.01.2024 tarih ve 25 sayılı kararla etik onayı verilmiştir.
The transition from a production society to a consumption society has increased the destruction of the world's ecosystem. However, a growing number of customers are making efforts to lessen the impact of their purchases on the environment. To identify the determinants of influence on purchasing behavior, the mediating role of materialism and hedonic consumption in the relationship between conscientiousness and environmentally conscious consumption was investigated in this study. Quantitative research was used to collect data from 562 people through a survey technique. While environmentally conscious consumption and hedonism were investigated in one dimension, materialism was investigated in the dimensions of luxury tendency and feeling of deprivation, and the personality trait of conscientiousness was investigated in the dimensions of being planned and careful. Results of the study reveal that the luxury consumption tendency has a mediating impact on the relationship between sub-dimensions of conscientiousness personality traits (being careful, being planned) and environmentally conscious consumption behavior.
Environmental conscious consumption conscientiousness hedonic consumption materialism
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Tüketici Davranışı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
KAÜİİBFD, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergi Yayıncılığı'nın kurumsal dergisidir.
KAÜİİBFD 2022 yılından itibaren Web of Science'a dahil edilerek, Clarivate ürünü olan Emerging Sources Citation Index (ESCI) uluslararası alan endeksinde taranmaya başlamıştır.
2025 Haziran ve Aralık sayısı İşletme alanı kotası dolmuştur. Bir sonraki duyuruya kadar İşletme alanındaki gönderiler değerlendirmeye alınmayacaktır. Dergimizin kapsamındaki diğer alanların makale kabul ve değerlendirmeleri devam etmektedir.