Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI PİYASASININ TEORİK ANALİZİ

Yıl 2016, Cilt: 7 Sayı: 14, 727 - 748, 07.07.2017

Öz

Küreselleşme
ile birlikte en çok gelişme gösteren sektörlerden biri olan havayolu
taşımacılığı sektörü, diğer ulaşım yöntemlerine oranla daha hızlı ve güvenli
olması nedeniyle daha çok tercih edilir hale gelmiştir. Sektör, piyasa yapısı
ve işleyişi bakımından da çoğu sektörle kıyaslandığında oldukça farklılık
göstermektedir. Havayolu taşımacılığı talebinin türev talep olması, havayolu
arzının talepteki yüksek hareketliliğe oranla sabit olması, piyasanın
yarışılabilirlik koşullarını önemli ölçüde sağlaması havayolu taşımacılığı
sektörünü diğer çoğu sektörden farklı kılmaktadır. Çalışmada havayolu
taşımacılığı piyasası maliyetler, talep, arz, yarışılabilirlik gibi mikro
iktisadi değişkenler çerçevesinde teorik olarak analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • BAUMOL, W. J. (1982). “Contestable Markets: An Uprising in The Theory of Industry Structure”. The American Economic Review, 72(1), 1-15. [Erişim Tarihi: 10.11.2010, http://www.jstor.org].
  • BAUMOL, W. J., PANZAR, J. C., WILLIG, R. D. (1982). Contestable Markets and The Theory of Industry Structure. New York: Harcourt Brace Jovanovich, Inc.
  • BRATLAND, J. (2004). “Contestable Market Theory As a Regulatory Framework: An Austrian Postmortem”, The Quarterly of Austrian Economics, 7(3), 3-28. [Erişim Tarihi: 21.08.2013, http://link.springer.com].
  • CAIRNS, R. D. ve MAHABIR, D. (1988). “Contestability: A Revisionist View” Economica, New Series, 55(218), 269-276. [Erişim Tarihi: 14.06.2012, http://www.jstor.org].
  • CERASANI, R. A. A. (2002). Market Structure and Pricing Relationship in The US Airline Industry, Nevada Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, [Erişim Tarihi: 03.01.2011, http://www.proquest.com].
  • ÇERMİKLİ, A. H. (1997). Yarışılabilir Piyasalar Teorisi ve Uluslararası Havayolu Taşımacılığına Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • DAVUT, L. (2002). Sanayi İktisadı Piyasa Yapısı Unsurları. Ankara: İmaj Yayıncılık.
  • DOGANIS, R. (1991). Flying Off Course The Economics of International Airlines, 2nd Editions, [Elektronik Sürüm]. New York: HarperCollins Academic.
  • DRESNER, M. ve WINDLE, R. (2001). “Resource Availability and New Entry in the U.S. Airline Industry”, Journal of Air Transport Management, Vol. 7, 2001, 231-239. [Erişim Tarihi: 24.08.2013, http://www.sciencedirect.com].
  • GIL-MOLTO, M. J. ve PIGA, C. A. (2006). “Entry and Exit in a Liberalised Market” , Erişim Tarihi: 16.02.2016, https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/bitstream/2134/2233/3/entryexitWP. pdf.
  • GUDMUNDSSON, S. V. (1998). “New-Entrant Airlines Life-Cycle Analysis: Growth, Decline and Collapse”, Journal of Air Transport Management, [Erişim Tarihi: 04.05.2012, http://www.sciencedirect.com].
  • ICAO (International Civil Aviation Organization), “Economic Conribution of Civil Aviation Ripless of Prosperitty”, Erişim Tarihi: 11.02.2016, http://www.icao.int/sustainability/Documents/EconContribution. pdf.
  • ICAO (International Civil Aviation Organization), (2004) Manual on The Regulation of International Air Transport, Second Edition, Erişim Tarihi: 04.04.2016, http://www.icao.int/sustainability/Documents/Doc9626_en.pdf.
  • MARTIN, S. (2000). “The Theory of Contestable Markets”. Erişim Tarihi: 02.12.2010, http://www.krannert.purdue.edu/faculty/smartin/aie2/contestbk.pdf.
  • O’CONNOR, W. E. (2001). An Introduction to Airline Economics, Sixth Edition, [Elektronik Sürüm]. Santa Barbara: Greenwood Publishing Group, Inc.
  • OYMAN, K. (1998). Havaalanı Yönetim Modeli ve İşleyiş Sistemleri, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • SHGM (Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü), (2015). Havayolu Taşımacılığı ve Ekonomik Düzenlemeler Teori ve Türkiye Uygulaması, Ankara: Yayın No: HUD/T-01.
  • SLOMAN, J. (2003). Mikroiktisat. (Çev.: Ahmet Çakmak). İstanbul: Bilim Teknik Yayınevi.
  • TRETHEWAY, M. V. ve OUM, T. H. (1992). Airline Economics: Foundations for Strategy and Policy, [Elektronik Sürüm]. Vancouver: University of British Columbia.
  • VASIGH, B., FLEMING, K., TACKER, T. (2013). Introduction to Air Transport Economics From Theory to Applications, Second Editions, [Elektronik Sürüm]. Victoria Square: MPG Books Group.
  • VAUGHN, M. D. (1968). Application Economic Theory in Decision-Making in The Airline Industry, Oklahama State Üniversitesi Doktora Tezi, [Erişim Tarihi: 03.01.2011, http://www.proquest.com].
  • YAYLALI ve DİLEK, (2009). “Erzurum’da Yolcuların Havayolu Ulaşım Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Tespiti”, Marmara Üniversitesi İ. İ. B. F. Dergisi, Cilt: XXVI, Sayı: 1, 1-21.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ülker Çam

Yayımlanma Tarihi 7 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Çam, Ü. (2017). HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI PİYASASININ TEORİK ANALİZİ. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 727-748.

KAÜİİBFD, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergi Yayıncılığı'nın kurumsal dergisidir.

KAÜİİBFD 2022 yılından itibaren Web of Science'a dahil edilerek, Clarivate ürünü olan Emerging Sources Citation Index (ESCI) uluslararası alan endeksinde taranmaya başlamıştır. 

2025 Haziran sayısı makale kabul ve değerlendirmeleri devam etmektedir.