Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞ TATMİNİ İLE İŞGÖREN PERFORMANSI İLİŞKİSİ: ÖĞRETİM ÜYELERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 15, 35 - 55, 08.07.2017

Öz

İş tatmini her sektörde iş görenlerin iyi
performans göstermesi için vazgeçilmez bir unsurdur. Literatürde, iş tatmini
ile iş gören performansı ilişkisini inceleyen birçok çalışma bulunmaktadır.
Ancak, literatürde öğretim üyelerinin iş tatmin düzeyleri ile iş gören
performansları arasındaki ilişkiyi inceleyen herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır.  Bu çalışmanın amacı İstanbul’ dakik vakıf
üniversitelerinde çalışan öğretim üyelerinin iş tatmini ile iş gören
performansları arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Öğretim üyelerinin iş tatmin
düzeyi ölçülürken Minnesota İş Tatmin Ölçeği, iş gören performanslarının
ölçülmesinde ise İş Gören Performans Ölçeği’ den yararlanılmıştır. Çalışmanın
sonucuna göre, çalışma şartlarından, ödüllendirilmeden ve iş arkadaşlarıyla
iletişimden tatmin arttıkça, işe devamsızlık ve disiplinsizlikte azalma
görüldüğü için iş tatmininin kısmi olarak düşük iş gören performansını negatif
yönde etkilediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ahmad, H., Ahmad, K. & Shah, I. A. (2010). Relationship between job satisfaction. job performance attitude towards work and organizational commitment, European Journal of Social Sciences, 18 (2), 257-267.
  • Akal, Z. (2002). İşletmelerde performans ölçüm ve denetimi: Çok yönlü performans göstergeleri. Ankara: Milli produktivite merkezi yayınları.
  • Aydemir, P. & Erdoğan, E. (2013). İş görenlerin ücret tatmini, iş tatmini ve performans algısı. Kamu-İş, 13 (2), 127-153.
  • Baytar, Ö., (2010). İş Yaşamında Stresin İş Gören Performansı Üzerindeki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Böckermann, P. & Ilmakunnas, P. (2008). Interaction of working conditions, job satisfaction, and sickness absences: Evidence from a representative sample of employees. Social Science and Medicine. 67(4), 520-528.
  • Çabuk, Z.E. (2007). İşletmelerde uygulanan kariyer planlamasının iş gören performansına etkisi üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Ceylan, A. & Ulutürk, Y.H. (2006). Rol belirsizliği, rol çatışması, iş tatmini ve performans arasındaki ilişkiler. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7(1), 48-58.
  • Chao, M.C., Jou, R.C., Liao, C.C. & Kuo, C.W. (2015). Workplace stress, job satisfaction, job performance, and turnover intention of health care workers in rural Taiwan. Asia-Pacific Journal of Public Health, 27(2), 1827-1836.
  • Chen, Z., Sun, H., Lam, W., Hu, Q., Huo, Y., & An Zhong, J. (2012). Chinese hotel employees in the smiling masks: roles of job satisfaction, burnout, and supervisory support in relationships between emotional labor and performance. The International Journal of Human Resource Management, 23(4), 826-845.
  • Crossmann, A. & Abou-Zaki, B. (2003). Job satisfaction and employee performance of Lebanese banking staff. Journal of Managerial Psychology, 18(4), 368-376.
  • Danish, R.Q. & Usman, A. (2010). Impact of reward and recognition on job satisfaction and motivation: An empirical study from Pakistan. International Journal of Business and Management, 5(2), 159-167.
  • Davis, G.L. & Bordieri, J.E. (1988). Perceived autonomy and job satisfaction in occupational therapists. The American Journal of Occopational Therapy, 42(9), 591-585.
  • De Cuyper, N. & De Witte, H. (2006). Autonomy and workload among temporary workers: Their effects on job satisfaction, organizational commitment, life satisfaction, and self-rated performance. International Journal of Stress Management, 13(4), 441-459.
  • Eğimli, A.T. (2009). Çalışanlarda iş doyumu: Kamu ve özel sektör çalışanlarının iş doyumuna yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), 35-51.
  • Erkmen, T. & Şencan H. (1994). Örgüt kültürünün iş doyumu üzerindeki etkisinin otomotiv sanayide faaliyet gösteren farklı büyüklükteki iki işletmede araştırılması. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Gillet, N., Colombat, P., Michinov, E., Pronost, A. & Fouquerou, E. (2013). Procedural justice, supervisor autonomy support, work satisfaction, organizational identification and job performance: the mediating role of need satisfaction and perceived organizational support. Journal of Advanced Nursing, 69(11), 2560-2571.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tataham, R.L. & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis, 5th. Ed., New York: Prenctice Hall.
  • Hunter, J.E. (1986). Cognitive ability, cognitive aptitudes, job knowledge and job performance. Journal of Vocational Behavior, 29(3), 340-362.
  • Iaffaldano, M.R. & Muchinsky, P.M. (1985). Job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 97(2), 251–273.
  • Ilies, R. & Judge, T.A. (2002). Understanding the dynamic relationships among personality, mood and job satisfaction: A field experience sampling study. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 89(2), 1119-1139.
  • İmamoğlu, S.Z., Keskin, H. & Erat, S. (2014). Ücret, kariyer ve yaratıcılık ile iş tatmini arasındaki ilişkiler: Tekstil sektöründe bir uygulama. Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 11(1), 169-176.
  • Judge, A.T., Heller, D. & Mount, M.K. (2002). Five- factor model of personality and job satisfaction: A meta- analysis. Journal of Applied Psychology, 87(3), 530-541.
  • Judge, A.T., Piccolo, R.F., Podsakoff, N.P., Shaw, J.C. & Rich, B.L. (2010). The relationship between pay and job satisfaction: A meta-analysis of the literature. Journal of Vocational Behavior, 77(2), 157-167.
  • Kaşlı, M. (2007). İş özellikleri modelinin otel işletmelerinde uygulanabilirliğine yönelik bir araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8(2), 159-174.
  • Kaynak, T. (1990). Organizasyonel davranış ve yönlendirilmesi. İstanbul: Alfa Basım Yayın.
  • Kim, S. (2002). Participative management and job satisfaction: Lessons for management leadership. Public Administration Review, 62(2), 231-241.
  • Koç, H., Yazıcıoğlu, İ. & Hatipoğlu, H. (2009). Öğretmenlerin iş doyum algıları ile performansları arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 13-22.
  • Kök, S.B. (2006). İş tatmini ve örgütsel bağlılığın incelenmesine yönelik bir araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 291-310.
  • Lam, S.S.K. (1995). Quality management and job satisfaction: An empirical study. International Journal of Quality and Reliability Management, 12(4), 72-78.
  • Nawab, S. & Bhatti, K.K. (2011). Influence of employee compensation on organizational commitment and job satisfaction: A case study of educational sector of Pakistan. International Journal of Business and Social Science, 2(8), 25-32.
  • Organ, D.W. (1988). A restatement of the satisfaction-performance hypothesis. Journal of Management, 14(4), 547–557.
  • Özgör, B. (2008). Toplam kalite yönetiminin işgören performansı üzerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Platis, C.H., Reklitis, P. & Zimeras, S. (2015). Relation between job satisfaction and job performance in healthcare services. Social and Behavioral Sciences, 175, 480-487.
  • Qureshi, J.A., Hayat K., Ali, M. & Sarwat, N. (2011). Impact of job satisfaction on organizational commitment on employee performance, evidence from Pakistan. Journal of Contemporary Research in Business, 3(4), 642-657.
  • Rodwell, J.J., Kienzle, R. & Shadur, M.A. (1998). The relationship among work-related perceptions, employee attitudes, and employee performance: The integral role of communications, Human Resource Management, 37(3), 277-293.
  • Riccucci, N.M & Wheeler, G.R. (1987). Positive employee performance: An innovative approach to employee discipline. Review of Public Personnel Administration, 8(1), 49-63.
  • Saal, F.A. & Knight, P.A. (1988). Industrial and organisational psychology, science and practica New York: Brooks/Cole Publishers.
  • Shore, L.M. & Martin, H.J. (1989). Job satisfaction and organizational commitment in relation to work performance and turnover intentions. Human Relations, 42(7), 625-638.
  • Sheridan, J.E. (1985). A catastrophe model of employee withdrawal leading to low job performance, high absenteeism and job turnover during the first year of employment. Academy of Management Journal, 28(2), 88-109.
  • Tekingündüz, S., Top, M. & Seçkin, M. (2015). İş tatmini, performans, iş stresi ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Hastane örneği. Verimlilik Dergisi, 4, 39-64.
  • Trahant, B.B. & Koonce, R. (1997). 12 principles of organizational transformating, Management Review, 86(8), 299-301.
  • Tunçer, P. (2013). Örgütlerde performans değerlendirme ve motivasyon. Sayıştay Dergisi, 88, 87-108.
  • Wright, B.E. & Kim, S. (2004). Participation’s influence on job satisfaction. Review of Public Personnel Administration, 24(1), 18-40.
Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 15, 35 - 55, 08.07.2017

Öz

Kaynakça

  • Ahmad, H., Ahmad, K. & Shah, I. A. (2010). Relationship between job satisfaction. job performance attitude towards work and organizational commitment, European Journal of Social Sciences, 18 (2), 257-267.
  • Akal, Z. (2002). İşletmelerde performans ölçüm ve denetimi: Çok yönlü performans göstergeleri. Ankara: Milli produktivite merkezi yayınları.
  • Aydemir, P. & Erdoğan, E. (2013). İş görenlerin ücret tatmini, iş tatmini ve performans algısı. Kamu-İş, 13 (2), 127-153.
  • Baytar, Ö., (2010). İş Yaşamında Stresin İş Gören Performansı Üzerindeki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Böckermann, P. & Ilmakunnas, P. (2008). Interaction of working conditions, job satisfaction, and sickness absences: Evidence from a representative sample of employees. Social Science and Medicine. 67(4), 520-528.
  • Çabuk, Z.E. (2007). İşletmelerde uygulanan kariyer planlamasının iş gören performansına etkisi üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Ceylan, A. & Ulutürk, Y.H. (2006). Rol belirsizliği, rol çatışması, iş tatmini ve performans arasındaki ilişkiler. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7(1), 48-58.
  • Chao, M.C., Jou, R.C., Liao, C.C. & Kuo, C.W. (2015). Workplace stress, job satisfaction, job performance, and turnover intention of health care workers in rural Taiwan. Asia-Pacific Journal of Public Health, 27(2), 1827-1836.
  • Chen, Z., Sun, H., Lam, W., Hu, Q., Huo, Y., & An Zhong, J. (2012). Chinese hotel employees in the smiling masks: roles of job satisfaction, burnout, and supervisory support in relationships between emotional labor and performance. The International Journal of Human Resource Management, 23(4), 826-845.
  • Crossmann, A. & Abou-Zaki, B. (2003). Job satisfaction and employee performance of Lebanese banking staff. Journal of Managerial Psychology, 18(4), 368-376.
  • Danish, R.Q. & Usman, A. (2010). Impact of reward and recognition on job satisfaction and motivation: An empirical study from Pakistan. International Journal of Business and Management, 5(2), 159-167.
  • Davis, G.L. & Bordieri, J.E. (1988). Perceived autonomy and job satisfaction in occupational therapists. The American Journal of Occopational Therapy, 42(9), 591-585.
  • De Cuyper, N. & De Witte, H. (2006). Autonomy and workload among temporary workers: Their effects on job satisfaction, organizational commitment, life satisfaction, and self-rated performance. International Journal of Stress Management, 13(4), 441-459.
  • Eğimli, A.T. (2009). Çalışanlarda iş doyumu: Kamu ve özel sektör çalışanlarının iş doyumuna yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), 35-51.
  • Erkmen, T. & Şencan H. (1994). Örgüt kültürünün iş doyumu üzerindeki etkisinin otomotiv sanayide faaliyet gösteren farklı büyüklükteki iki işletmede araştırılması. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Gillet, N., Colombat, P., Michinov, E., Pronost, A. & Fouquerou, E. (2013). Procedural justice, supervisor autonomy support, work satisfaction, organizational identification and job performance: the mediating role of need satisfaction and perceived organizational support. Journal of Advanced Nursing, 69(11), 2560-2571.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tataham, R.L. & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis, 5th. Ed., New York: Prenctice Hall.
  • Hunter, J.E. (1986). Cognitive ability, cognitive aptitudes, job knowledge and job performance. Journal of Vocational Behavior, 29(3), 340-362.
  • Iaffaldano, M.R. & Muchinsky, P.M. (1985). Job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 97(2), 251–273.
  • Ilies, R. & Judge, T.A. (2002). Understanding the dynamic relationships among personality, mood and job satisfaction: A field experience sampling study. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 89(2), 1119-1139.
  • İmamoğlu, S.Z., Keskin, H. & Erat, S. (2014). Ücret, kariyer ve yaratıcılık ile iş tatmini arasındaki ilişkiler: Tekstil sektöründe bir uygulama. Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 11(1), 169-176.
  • Judge, A.T., Heller, D. & Mount, M.K. (2002). Five- factor model of personality and job satisfaction: A meta- analysis. Journal of Applied Psychology, 87(3), 530-541.
  • Judge, A.T., Piccolo, R.F., Podsakoff, N.P., Shaw, J.C. & Rich, B.L. (2010). The relationship between pay and job satisfaction: A meta-analysis of the literature. Journal of Vocational Behavior, 77(2), 157-167.
  • Kaşlı, M. (2007). İş özellikleri modelinin otel işletmelerinde uygulanabilirliğine yönelik bir araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8(2), 159-174.
  • Kaynak, T. (1990). Organizasyonel davranış ve yönlendirilmesi. İstanbul: Alfa Basım Yayın.
  • Kim, S. (2002). Participative management and job satisfaction: Lessons for management leadership. Public Administration Review, 62(2), 231-241.
  • Koç, H., Yazıcıoğlu, İ. & Hatipoğlu, H. (2009). Öğretmenlerin iş doyum algıları ile performansları arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 13-22.
  • Kök, S.B. (2006). İş tatmini ve örgütsel bağlılığın incelenmesine yönelik bir araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 291-310.
  • Lam, S.S.K. (1995). Quality management and job satisfaction: An empirical study. International Journal of Quality and Reliability Management, 12(4), 72-78.
  • Nawab, S. & Bhatti, K.K. (2011). Influence of employee compensation on organizational commitment and job satisfaction: A case study of educational sector of Pakistan. International Journal of Business and Social Science, 2(8), 25-32.
  • Organ, D.W. (1988). A restatement of the satisfaction-performance hypothesis. Journal of Management, 14(4), 547–557.
  • Özgör, B. (2008). Toplam kalite yönetiminin işgören performansı üzerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Platis, C.H., Reklitis, P. & Zimeras, S. (2015). Relation between job satisfaction and job performance in healthcare services. Social and Behavioral Sciences, 175, 480-487.
  • Qureshi, J.A., Hayat K., Ali, M. & Sarwat, N. (2011). Impact of job satisfaction on organizational commitment on employee performance, evidence from Pakistan. Journal of Contemporary Research in Business, 3(4), 642-657.
  • Rodwell, J.J., Kienzle, R. & Shadur, M.A. (1998). The relationship among work-related perceptions, employee attitudes, and employee performance: The integral role of communications, Human Resource Management, 37(3), 277-293.
  • Riccucci, N.M & Wheeler, G.R. (1987). Positive employee performance: An innovative approach to employee discipline. Review of Public Personnel Administration, 8(1), 49-63.
  • Saal, F.A. & Knight, P.A. (1988). Industrial and organisational psychology, science and practica New York: Brooks/Cole Publishers.
  • Shore, L.M. & Martin, H.J. (1989). Job satisfaction and organizational commitment in relation to work performance and turnover intentions. Human Relations, 42(7), 625-638.
  • Sheridan, J.E. (1985). A catastrophe model of employee withdrawal leading to low job performance, high absenteeism and job turnover during the first year of employment. Academy of Management Journal, 28(2), 88-109.
  • Tekingündüz, S., Top, M. & Seçkin, M. (2015). İş tatmini, performans, iş stresi ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Hastane örneği. Verimlilik Dergisi, 4, 39-64.
  • Trahant, B.B. & Koonce, R. (1997). 12 principles of organizational transformating, Management Review, 86(8), 299-301.
  • Tunçer, P. (2013). Örgütlerde performans değerlendirme ve motivasyon. Sayıştay Dergisi, 88, 87-108.
  • Wright, B.E. & Kim, S. (2004). Participation’s influence on job satisfaction. Review of Public Personnel Administration, 24(1), 18-40.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgür Atılgan

Yayımlanma Tarihi 8 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Atılgan, Ö. (2017). İŞ TATMİNİ İLE İŞGÖREN PERFORMANSI İLİŞKİSİ: ÖĞRETİM ÜYELERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(15), 35-55.

KAÜİİBFD, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergi Yayıncılığı'nın kurumsal dergisidir.

KAÜİİBFD 2022 yılından itibaren Web of Science'a dahil edilerek, Clarivate ürünü olan Emerging Sources Citation Index (ESCI) uluslararası alan endeksinde taranmaya başlamıştır. 

2025 Haziran sayısı makale kabul ve değerlendirmeleri devam etmektedir.