Müşteri analitiği, hızlı değişen pazarlarda ve kar marjlarının
küçüldüğü alanlarda istatistiksel analiz yöntemleri ile kârlı
müşterilerin elde tutulması için firmaya daha hızlı, dinamik ve isabetli kararlar almalarına yardımcı olan bir
araştırma alanıdır. Karayolu taşımacılığı sektörü büyüyen, gelişen ve önemini
arttıran bir alan konumundadır. Bu yüzden lojistik firmaları anlık ve hızlı bir
şekilde veriyi kullanarak doğru kararları almak istemektedirler. Lojistik
firması müşterilerine, kamyoncudan elde ettiği fiyatın üstüne bir kar marjı
koyarak sunmaktadır. Bu kapsamda müşteri bazlı bir kar marjı öneri ve
tahminleme sistemi geliştirilmiştir. Uygulama Türkiye’de karayolu taşımacılığı
yapan bir firma üzerinden gerçekleştirilmiştir. Tasarlanan bu metodoloji kestirimsel
analitik (predictive analytics) yöntemlerini içermektedir. Öncelikle ilk
aşamada müşteri segmentasyonu gerçekleştirilmiştir. İkinci aşamada kar marjı
tahminlemede, CHAID, CART ve doğrusal regresyon yöntemleri kullanılmıştır. Elde
edilen en iyi küme senaryosu, değişken olarak bu modellere eklenip senaryolar
oluşturulmuştur. Bu sayede tahmin performansları karşılaştırılmıştır. CHAID
yönteminin kar marjı tahminlemede en iyi sonucu verdiği belirlenmiştir.
TUBİTAK
1059B141600618
Bu çalışmanın bir kısmı TUBİTAK tarafından 1059B141600618 kodu ile desteklenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1059B141600618 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 10 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 21 |
KAÜİİBFD, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergi Yayıncılığı'nın kurumsal dergisidir.
KAÜİİBFD 2022 yılından itibaren Web of Science'a dahil edilerek, Clarivate ürünü olan Emerging Sources Citation Index (ESCI) uluslararası alan endeksinde taranmaya başlamıştır.
2025 Haziran sayısı makale kabul ve değerlendirmeleri devam etmektedir.