Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UNIONIZATION TENDENCIES IN PUBLIC EMPLOOYES: AN APPLICATION ON THE EDUCATORS

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 25, 369 - 392, 29.06.2022
https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2022.016

Öz

This research was conducted to measure the unionization tendencies of teachers and school administrators working in state high schools in the city center of Erzurum and to determine the factors affecting whether they are unionized or not. The sample group of the study, which was carried out with the survey application, consisted of 171 education employees who are union members and 128 education employees who are not members of any union, working in the 2019-2020 academic year. Findings from the research; It shows that the expectations of union member teachers are focused on "change and develop the institutional structures of public unions" and "increase their union activities". The main reasons why non-union educators did not become members of the union were the "limited strike and collective bargaining activities of the unions" and "the fact that their democratic structure was not at the desired level".

Kaynakça

  • Addison, J. T., & Schnabel, C. (2005). International handbook of trade unions. Industrial & Labor Relations Review, 58(4), 653.
  • Alabaşoğlu, B. (2019). Sendikalı kadın olmak: İş ve aile yaşamına yönelik Kırklareli’ndeki öğretmenler üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Kırklareli Üniversitesi, Kırklareli.
  • Altuğ, G. (2014). Okullarda örgüt kültürü ile öğretmenlerin sendikalara ilişkin görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Arslan C. (2015). Öğretmenlerin sendikal örgütlenmeye ilişkin tutumları ve sendikal örgütlenme nedenleri. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Atıcı, M. (2017). Öğretmenlerin öğretmen örgütlerine (sendikalara) üye olmama nedenleri (Artvin ili örneği). Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Cerev, G. (2013). Geçmişten günümüze öğretmenlerin sendikal örgütlenme mücadelesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 203-216.
  • Cerev, G. (2013). Türkiye’de kamu sektöründe öğretmenlerin örgütlenmesi: Öğretmenlerin sendikalaşma ve sendikal gelecek algılarına yönelik bir alan araştırması (Kocaeli ili örneği). Yayımlanmış doktora tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Çınar, O. (2010). Okul müdürlerinin iletişim sürecindeki etkililiği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 267-276.
  • Daud, Z., & Tumin, S. (2013). The relationship between employees’ need and the formation of trade union: the Malaysian manufacturing company’s experience. International Journal of Business and Social Science, 4(13), 124.
  • Durmuş, G. Y. (2018). Öğretmenlerin sendikal örgütlenmelerinin okulda karar verme ve iletişim süreçleriyle ilişkisinin analizi. Yayımlanmış doktora tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Eraslan, L. (2012). Günümüz öğretmen sendikacılığının değerlendirilmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 59-72.
  • Genç, E. (2020). Kamu çalışanlarında sendikalaşma eğilimleri: Öğretmenler üzerine bir uygulama. Basılmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Gülmez, M. (2002). Kamu görevlileri sendika ve toplu görüşme hukuku. Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Güneş, H. (2013). Sendikal haklar ve ülkemizde kamu görevlileri sendikacılığının gelişimi. ÇSGB Çalışma Dünyası Dergisi, 1(1), 63-64.
  • Kara, M. (2016). Öğretmenlerin sendikalara üye olmama nedenleri ve sendikalardan beklentileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22, 423-440.
  • Karaman, H. G. & Erdoğan, Ç. (2016). Türkiye’deki eğitim sendikalarına yönelik bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 123-140.
  • Köybaşı, F., Uğurlu, C. T., & Arslan, C. (2016). Öğretmenlerin sendikal örgütlenmeye ilişkin görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27/3), 101-123
  • Mahiroğulları, A. (2016). Dünyada ve Türkiye’de sendikacılık. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Önsal, N. (2010). Endüstri ilişkileri notları. Ankara: Yorum Basın Yayınevi.
  • Özmen, Ö. (2014). Türk sendikacılığında işçi ve memur ayrımı; Uluslararası belgeler ve ülke uygulamaları çerçevesinde değerlendirme. Yayımlanmış uzmanlık tezi, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Ankara.
  • Sayan, İ. Ö. (2017). Türkiye’de toplu sözleşmenin kamu personel rejimine etkisi. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 30-39.
  • Tokol, A., & Alper, Y. (2017). Sosyal politika. Bursa: Dora Basım Yayınevi.
  • Tuncay, A. C. (2010). Toplu iş hukuku. İstanbul: Beta Basım Yayınevi.
  • Ün, B. Ç. (2018). Sendika içi demokrasi: Kamu sendikaları ile işçi sendikalarının karşılaştırılması Tekirdağ ili örneği. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Kırklareli Üniversitesi, Kırklareli.
  • Yenihan, B., & As, İ. (2017). Türkiye’de kamu sendikacılığının gelişimi ve toplu pazarlık sorunları. The International Journal of Innovative Approaches in Social Sciences, 1(1), 71-89.
  • Yıldırım, İ. S. (2007). Türkiye’de sendikalaşma sürecinde öğretmen sendikaları ve siyasetle ilişkisi: Adapazarı örneği. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Adapazarı.
  • Yıldız, E. (2015). Sendikalı öğretmenlerin sendikal faaliyetlere katılımları (Kocaeli örneği). Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi, İstanbul.
  • Anayasa (2001). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=4688&MevzuatTur= 1&MevzuatTertip=5, Erişim tarihi, 25.02.2020
  • https://www.csgb.gov.tr/sss/calisma-genel-mudurlugu/sendikalar-ve-toplu-is-sozlesmesi-kanunu/ Erişim tarihi, 25.12.2020.

UNIONIZATION TENDENCIES IN PUBLIC EMPLOOYES: AN APPLICATION ON THE EDUCATORS

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 25, 369 - 392, 29.06.2022
https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2022.016

Öz

Bu araştırma, Erzurum ili merkezinde devlet liselerinde görev yapmakta olan öğretmen ve okul yöneticilerinin, sendikalaşma eğilimlerini ölçmek ve sendikalı olup-olmamalarına etki eden faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Anket uygulaması ile gerçekleştirilen çalışmanın örneklem grubunu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında görev yapmakta olan sendika üyesi 171 eğitim çalışanı ile herhangi bir sendikaya üye olmayan 128 eğitim çalışanı oluşturmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular; sendika üyesi öğretmenlerin beklentilerinin “kamu sendikalarının kurumsal yapılarını değiştirip geliştirmeleri” ve “sendikal faaliyetlerini artırmaları” konularında yoğunlaştığını göstermektedir. Sendika üyesi olmayan eğitimcilerin sendikaya üye olmama nedenlerinin başında ise “sendikaların grev ve toplu sözleşme etkinliklerinin kısıtlı oluşu” ile “demokratik yapılarının istenilen düzeyde olmamaları” rol oynamıştır.

Kaynakça

  • Addison, J. T., & Schnabel, C. (2005). International handbook of trade unions. Industrial & Labor Relations Review, 58(4), 653.
  • Alabaşoğlu, B. (2019). Sendikalı kadın olmak: İş ve aile yaşamına yönelik Kırklareli’ndeki öğretmenler üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Kırklareli Üniversitesi, Kırklareli.
  • Altuğ, G. (2014). Okullarda örgüt kültürü ile öğretmenlerin sendikalara ilişkin görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Arslan C. (2015). Öğretmenlerin sendikal örgütlenmeye ilişkin tutumları ve sendikal örgütlenme nedenleri. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Atıcı, M. (2017). Öğretmenlerin öğretmen örgütlerine (sendikalara) üye olmama nedenleri (Artvin ili örneği). Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Cerev, G. (2013). Geçmişten günümüze öğretmenlerin sendikal örgütlenme mücadelesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 203-216.
  • Cerev, G. (2013). Türkiye’de kamu sektöründe öğretmenlerin örgütlenmesi: Öğretmenlerin sendikalaşma ve sendikal gelecek algılarına yönelik bir alan araştırması (Kocaeli ili örneği). Yayımlanmış doktora tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Çınar, O. (2010). Okul müdürlerinin iletişim sürecindeki etkililiği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 267-276.
  • Daud, Z., & Tumin, S. (2013). The relationship between employees’ need and the formation of trade union: the Malaysian manufacturing company’s experience. International Journal of Business and Social Science, 4(13), 124.
  • Durmuş, G. Y. (2018). Öğretmenlerin sendikal örgütlenmelerinin okulda karar verme ve iletişim süreçleriyle ilişkisinin analizi. Yayımlanmış doktora tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Eraslan, L. (2012). Günümüz öğretmen sendikacılığının değerlendirilmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 59-72.
  • Genç, E. (2020). Kamu çalışanlarında sendikalaşma eğilimleri: Öğretmenler üzerine bir uygulama. Basılmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Gülmez, M. (2002). Kamu görevlileri sendika ve toplu görüşme hukuku. Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Güneş, H. (2013). Sendikal haklar ve ülkemizde kamu görevlileri sendikacılığının gelişimi. ÇSGB Çalışma Dünyası Dergisi, 1(1), 63-64.
  • Kara, M. (2016). Öğretmenlerin sendikalara üye olmama nedenleri ve sendikalardan beklentileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22, 423-440.
  • Karaman, H. G. & Erdoğan, Ç. (2016). Türkiye’deki eğitim sendikalarına yönelik bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 123-140.
  • Köybaşı, F., Uğurlu, C. T., & Arslan, C. (2016). Öğretmenlerin sendikal örgütlenmeye ilişkin görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27/3), 101-123
  • Mahiroğulları, A. (2016). Dünyada ve Türkiye’de sendikacılık. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Önsal, N. (2010). Endüstri ilişkileri notları. Ankara: Yorum Basın Yayınevi.
  • Özmen, Ö. (2014). Türk sendikacılığında işçi ve memur ayrımı; Uluslararası belgeler ve ülke uygulamaları çerçevesinde değerlendirme. Yayımlanmış uzmanlık tezi, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Ankara.
  • Sayan, İ. Ö. (2017). Türkiye’de toplu sözleşmenin kamu personel rejimine etkisi. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 30-39.
  • Tokol, A., & Alper, Y. (2017). Sosyal politika. Bursa: Dora Basım Yayınevi.
  • Tuncay, A. C. (2010). Toplu iş hukuku. İstanbul: Beta Basım Yayınevi.
  • Ün, B. Ç. (2018). Sendika içi demokrasi: Kamu sendikaları ile işçi sendikalarının karşılaştırılması Tekirdağ ili örneği. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Kırklareli Üniversitesi, Kırklareli.
  • Yenihan, B., & As, İ. (2017). Türkiye’de kamu sendikacılığının gelişimi ve toplu pazarlık sorunları. The International Journal of Innovative Approaches in Social Sciences, 1(1), 71-89.
  • Yıldırım, İ. S. (2007). Türkiye’de sendikalaşma sürecinde öğretmen sendikaları ve siyasetle ilişkisi: Adapazarı örneği. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Adapazarı.
  • Yıldız, E. (2015). Sendikalı öğretmenlerin sendikal faaliyetlere katılımları (Kocaeli örneği). Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi, İstanbul.
  • Anayasa (2001). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=4688&MevzuatTur= 1&MevzuatTertip=5, Erişim tarihi, 25.02.2020
  • https://www.csgb.gov.tr/sss/calisma-genel-mudurlugu/sendikalar-ve-toplu-is-sozlesmesi-kanunu/ Erişim tarihi, 25.12.2020.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adnan Küçükali 0000-0002-3908-3400

Emine Genç 0000-0002-7032-8971

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Kabul Tarihi 11 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Küçükali, A., & Genç, E. (2022). UNIONIZATION TENDENCIES IN PUBLIC EMPLOOYES: AN APPLICATION ON THE EDUCATORS. Kafkas Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(25), 369-392. https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2022.016

KAÜİİBFD, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergi Yayıncılığı'nın kurumsal dergisidir.

2024 Haziran sayısı makale kabul ve değerlendirmeleri devam etmektedir.