Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN TÜRK DÜNYASI ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA; TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Sayı: 31, 49 - 70, 12.06.2023
https://doi.org/10.56597/kausbed.1267129

Öz

Bu çalışma, Türk Dünyasını oluşturan bağımsız Türk Cumhuriyetleri ile özerk yönetime sahip Türk toplumları hakkında, üniversite öğrencilerinin mekânsal, tarihsel ve kültürel bilgi düzeylerine ilişkin algılarını ve Türk Dünyasının geleceği hakkında düşüncelerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Bu bağlamda araştırmanın örneklem grubunu Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi, Spor Bilimleri Fakültesi ve Veterinerlik Fakültesi’nden 321 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma kapsamında, öğrencilerin Türk Dünyasına yönelik algısını tespit edebilmek için araştırmacılar tarafından oluşturulan 17 maddelik anket uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk normallik testlerinde normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. İkili değişkenlerin analizinde Independent T testi, ikiden fazla değişkenlerin testinde Tek Yönlü Varyans Analizi testi uygulanmıştır. Tek Yönlü Varyans testi sonucunda anlamlı farklılıkların hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için Post Hoc testlerinden LSD yapılmıştır. Anket cevaplarının puan ortalamalarına göre öğrencilerin Türk Dünyasına yönelik algılarının pozitif yönde olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların sınıf seviyesi değişkenleri açısından yapılan testlerde anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Cinsiyet ve fakülte türü değişkeni açısından yapılan testlerde ise anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Bu farklılığın Fen Edebiyat Fakültesi ile Veterinerlik Fakültesi öğrencileri arasında, Spor Bilimleri Fakültesi ile Veterinerlik Fakültesi öğrencileri arasında olduğu görülmüştür. Araştırmada katılımcıların Türk Dünyası kavramını öncelikle ortak kültüre sahip ulus olarak algıladıkları, bağımsız Türk Cumhuriyetlerini genel olarak tanıdıkları ve Türk Cumhuriyetlerinin siyasi, ekonomik, askeri birlikteliğinin Türk Dünyasının uluslararası platformda gücünü artıracağı, Türk Birliğinin Kurulması gerektiği konusunda ortak fikre sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akengin, H. (2017). Türk dünyası ve Orta Asya Türk cumhuriyetleri üzerine jeopolitik bir değerlendirme, MUTAD, 4(1), 1-11. DOI: 10.16985/MTAD.2017130402
  • Aktaş, Ö. (2013). Sınıf Öğretmeni adaylarının Türk kimliği, dost ve düşman ülke algıları. EKEV Akademi Dergisi. 17(57), 183-208.
  • Alkan, Ö.O.(2014).Türk dünyasına bakış. Yıpranan Azerbaycan ve Türk Dünyasına Çözüm Önerileri (s. 166-170), Erzurum: Taş Medrese Yayınları.
  • Alım, M. (2009). Coğrafya eğitimi öğrencilerinin Türk dünyası algıları (Atatürk Üniversitesi örneği). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2). 574-586.
  • Arpaçay, M. M. (2014). Türk dünyasına bakış. Ayrılık Ayrılık Aman Ayrılık (s.105-114). Erzurum: Taş Medrese Yayınları.
  • Arslan, A. (2014). Türk dünyasına bakış. Kültür ve Milli Ülkü (s. 157-164), Erzurum: Taş Medrese Yayınları.
  • Atun, A. (16 Ekim 2017). Anavatan-yavruvatan nereden çıktı. https://www.oncevatan.com.tr/anavatan-yavruvatan-nereden-cikti-makale, 40105.html
  • Aynural, S. (2015). Güçlü bir Türkiye ve Türk dünyası, Türk Dünyası Araştırmaları,(217), 9-12.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kübra Erhan 0000-0002-5391-8435

Ziya İnce 0000-0001-7389-8083

Vedat Şahin 0000-0002-5502-5219

Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Erhan, K., İnce, Z., & Şahin, V. (2023). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN TÜRK DÜNYASI ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA; TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(31), 49-70. https://doi.org/10.56597/kausbed.1267129