Bu makalede Lyotard’ın Kant’ın yüce (sublime) kavramını yeniden ele aldığı Lessons on the Analytic of the Sublime metninden hareketle “yargılama nedir” sorusuna odaklanılmıştır. Lyotard’ın Kant’a olan ilgisinin kaynağında, modern dünyanın birçok alanda yaşadığı “yargı krizi” vardır. Modernistler, bu yargı krizinden ortak duyu (sensus communis) kavramı ile yeni bir çıkış yolu ararken Lyotard gibi postmodern filozoflar, yargının çoğulluğuna kapı açan “yüce” kavramıyla bir çıkış ararlar. Lyotard, “yüce duygusu” ile Kant’ın felsefesinde “bütünlük ideasi”na yol açan yargıyı aşmaya çalışır. Lyotard yüce duygusunda, düşüncedeki farklılığı ya da düşünce yetilerindeki “adaleti” bulur. Kant yüce kavramıyla aklın düzenleyici ve bütünleştirici idealarını devre dışı bırakarak onun kendi güç ve imkânları ile karşılaşmasını gündeme getirmişti. Aklın kendi gücü ve imkânlarıyla karşılaşması bir “idea”ya ulaşmaktan ziyade hayranlık ve korku ile karışık bir “coşku”ya yol açar. Kant’a göre bu coşku, yüce bir varlık karşısında yaşanır. Ancak Fransız devrimi gibi hayal gücünün sınırlarının zorlandığı ve hatta aşıldığı toplumsal durumlarda da böyle bir coşku yaşanabilir. Burada yüce, devrimin seyircisi konumundaki halkların içinde yeşeren duygudur. Lyotard ise politik bir olay karşısında yaşanan bu coşkuyu daha fazla ön plana çıkararak Kant’ın yüce kavramına yeni bir bakış açısı getirir.
LYOTARD, Jean François, (2003) “Sensus Communis”, Trans. Marian Hobson and Geoff Bennington, Judging Lyotard, Andrew Benjamin (edit.) London and New York: Routledge.
LYOTARD, Jean François (1994) Lessons On the Analytic of the Sublime, trans. Elizabeth Rottenberg, Stanford – California: Stanford University Press.
LYOTARD, Jean François (1983) The Differend: Phrases in Dispute (French: Le Différend) trans. George Van Den Abbeele. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Sütçü, Ö. Y. (2017). Kant ve Lyotard’da Bir Farklılık Politikası Olarak Yüce. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi(28), 81-95. https://doi.org/10.20981/kaygi.308635
AMA
Sütçü ÖY. Kant ve Lyotard’da Bir Farklılık Politikası Olarak Yüce. Kaygı. Nisan 2017;(28):81-95. doi:10.20981/kaygi.308635
Chicago
Sütçü, Özcan Yılmaz. “Kant Ve Lyotard’da Bir Farklılık Politikası Olarak Yüce”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 28 (Nisan 2017): 81-95. https://doi.org/10.20981/kaygi.308635.
EndNote
Sütçü ÖY (01 Nisan 2017) Kant ve Lyotard’da Bir Farklılık Politikası Olarak Yüce. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 28 81–95.
IEEE
Ö. Y. Sütçü, “Kant ve Lyotard’da Bir Farklılık Politikası Olarak Yüce”, Kaygı, sy. 28, ss. 81–95, Nisan 2017, doi: 10.20981/kaygi.308635.
ISNAD
Sütçü, Özcan Yılmaz. “Kant Ve Lyotard’da Bir Farklılık Politikası Olarak Yüce”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 28 (Nisan 2017), 81-95. https://doi.org/10.20981/kaygi.308635.
JAMA
Sütçü ÖY. Kant ve Lyotard’da Bir Farklılık Politikası Olarak Yüce. Kaygı. 2017;:81–95.
MLA
Sütçü, Özcan Yılmaz. “Kant Ve Lyotard’da Bir Farklılık Politikası Olarak Yüce”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 28, 2017, ss. 81-95, doi:10.20981/kaygi.308635.
Vancouver
Sütçü ÖY. Kant ve Lyotard’da Bir Farklılık Politikası Olarak Yüce. Kaygı. 2017(28):81-95.