Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Significance of Philosophical Knowledge in Enlightening of the Human Rights

Yıl 2018, , 239 - 261, 30.10.2018
https://doi.org/10.20981/kaygi.479374

Öz

Human rights
is a concept which expresses the abstract and ideation rather than apparent and
concrete. It is a basic problematic to comprehend human rights in essence due
to its abstract and ideational content. Due to this problematic, this research
study aims to discuss the place and significance of philosophical information
in enlightening the human rights. In this framework, exactly what roles do the
disciplines of philosophy such as ethics, epistemology, and law philosophy have
on enlightening the human rights are analyzed. On the other hand, it is
investigated whether the critical, interrogator and problem-penetrating
characteristics of philosophy supports informative enlightening of human
rights. Moreover, it is discoursed, which arguments philosophy provides to
comprehend the rights, and the role of the philosophical information in human
rights education. In the framework of this research study, the competence and
priority of
right over law, and natural law over positive law
play a leading role in enlightening human rights in philosophical context.

Kaynakça

  • BEITZT, Charles R. (2013). “Human Dignity in the Theory of Human Rights: Nothing But a Phrase?”, Philosophy & Public Affairs 41(3): 259-290.
  • CEYLAN, Yasin (2010). “Yirmibirinci Yüzyılda Eğitim Felsefesi Nasıl Olmalıdır?”, Uluslararası Eğitim Felsefesi Kongresi Bildirileri, ss. 114-116, Ankara: Eğitim Bir-Sen.
  • CEVİZCİ, Ahmet (2014a). Etik-Ahlak Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları.
  • CEVİZCİ, Ahmet (2014b). Felsefe Sözlüğü, 4. Baskı, İstanbul: Say Yayınları.
  • CEVİZCİ, Ahmet (2015) Felsefe Tarihi, 6. Baskı, İstanbul: Say Yayınları.
  • ÇOTUKSÖKEN, Betül (2012). İnsan Hakları ve Felsefe, İstanbul: Papatya Yayıncılık.
  • DAVRAN, Zeynep (1999). “İnsan Haklarının Düşünsel Temelleri”, İnsan Haklarının Gelişimi, ss. 19-25, Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
  • DW (2008). “Dünya insan haklarını hiçe sayıyor” Erişim Tarihi: 12.07.2018, (https://www.dw.com/tr/d%C3%BCnya-insan-haklar%C4%B1n%C4%B1-hi%C3%A7e-say%C4%B1yor/a-3365265).
  • GERLACH, Sebastian (2010). Innere Konfliktregelungsmechanismen der Afrikanischen Union vor dem Hintergrund der entsprechenden Bestimmungen der Europäischen Union, Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag.
  • GÜLMEZ, Mesut (2001). İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi, Ankara: Todaie Yayınları.
  • HABERMAS, Jürgen (2010). “Das Konzept der Menschenwürde und die realistische Utopie der Menschenrechte”, Deutsche Zeitschrift für Philosophie, Akademie Verlag, 58(3): 343-357.
  • KANT, Immanuel (2014). “Aydınlanma Nedir? Sorusuna Yanıt”, Immanuel Kant Seçilmiş Yazılar, çev. Nejat Bozkurt, ss. 313-325, 4. Baskı, Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • KANT, Immanuel (2008). “Was heisst: Sich im Denken orientieren?” (1786), Zum ewigen Frieden und andere Schriften, ss. 44-60, Frankfurt am Main: Fischer Verlag.
  • KEYMAN, Selahattin (1998). “Tabii Hukuk Doktrininin Epistemolojik Tahlili”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 47(1-4): 17-36.
  • KILIÇ, Muharrem (2007). “Etik-Hukuksal Değerlerin Nesnelliğinin / Evrenselliğinin Temellendirilmesi Bağlamında İnsan Hakları Eğitimi”, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu Bildiriler, ss. 595-612, İstanbul: Dem Yayınları.
  • KILIÇ, Yavuz (2015). “Kant’ın Etik Görüşünde Değerli Eylemin Olanağı”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22: 93-100.
  • KUÇURADİ, İoanna. (2003). “Etik ve Etikler”, Türkiye Mühendislik Haberleri, 423(1): 7-9.
  • KUÇURADİ, İoanna (2016). İnsan Hakları: Kavramları ve Sorunları, 3. Baskı, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • MANSTETTEN, Reiner (2005). “Freiheit, Heil und Politik, Von Aristoteles über Las Casas zur Idee der Menschenrechte”, Wege zur Politischen Philosophie, ss. 101-118, Hrsg. Gabriele von Sivers und Ulrich Diehl, Würzburg: Königshausen und Neumann.
  • ÖĞÜTÇÜ, Muhlis (2005). “Doğal Hukuk Ve Pozitif Hukuk Işığında İnsan Hakları Alanındaki Bazı Kavramlar”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 7: 555-615.
  • PLATON (2007). “Menon”, çev. Tuna Poyraz, Toplu Diyaloglar - I, ss. 277-315, Ankara: Eos Yayınları.
  • SANDEL, Michael J. (2013). Adalet: Yapılması gereken Doğru Şey Nedir?, çev. Mehmet Kocaoğlu, Ankara: BigBang Yayınları.
  • SAVCI, Bahri (2016). “Yaşam Hakkı”, İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, ss. 83-92, yay. haz. İoanna Kuçuradi, Ankara: TFK.
  • SCHMEER, Elis (2010). Responsibility to Protect und Wandel von Souveränität, Berlin: BWV Verlag.
  • SEN, Amartya (2004). “Elements of the Theory of Human Rights”, Philosophy and Public Affairs, 32 (4): 328-332.
  • SIRLESCHTOV, A., MONATH H., WORATSCHKA R., (2018). “Seehofer bedauert Suizid von abgeschobenem Afghanen”, Erişim Tarihi: 13.07.2018, (https://www.tagesspiegel.de/politik/asylpolitik-seehofer-bedauert-suizid-von-abgeschobenem-afghanen/22789716.html).
  • TEZCAN, Durmuş, Mustafa Ruhan ERDEM, Oğuz SANCAKTAR, Rifat Murat ÖNOK (2011). İnsan Hakları El Kitabı, 4. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YEŞİLÇAYIR, Celal (2016). “Sığınmacılar Hakkındaki Ön Kabulleri Belirleyen Etmenler Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme”, Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları, 32: 121-138.
  • YEŞİLÇAYIR, Celal (2017). Ebedi Barış Pax Romadan Birleşmiş Milletlere, İstanbul: Tezkire Yayıncılık.

İnsan Haklarının Aydınlatılmasında Felsefi Bilginin Önemi

Yıl 2018, , 239 - 261, 30.10.2018
https://doi.org/10.20981/kaygi.479374

Öz

İnsan hakları
belirgin, somut olanı değil, soyut ve düşünsel olanı ifade eden bir kavramdır.
Soyut ve düşünsel içeriğinden dolayı insan haklarının özü itibariyle
anlaşılabilmesi temel bir sorunsal olarak karşımıza çıkmaktadır. Söz konusu
sorunsala istinaden bu çalışma insan haklarının aydınlatılmasında felsefi
bilginin yeri ve önemini tartışmayı amaçlamaktadır. Bu çerçevede temel olarak
felsefenin etik, epistemoloji ve hukuk felsefesi gibi disiplinlerinin insan
haklarının aydınlatılmasında hangi rolleri oynayabileceği analiz edilmektedir.
Diğer taraftan felsefenin eleştirel, sorgulayıcı ve sorunların özüne nüfuz
edici karakterinin insan hakları konusunda bilgisel aydınlanma sağlayıcı
mahiyette olup olmadığı irdelenmektedir. Ayrıca felsefi bilginin insan hakları
konusunda verilecek eğitimdeki rolü ve hakların bilincine varmak hususunda
hangi argümanları sağlayabileceği üzerinde durulmaktadır. Araştırmamız
çerçevesinde
hakkın hukuka, doğal hukukun da pozitif hukuka göre önceliği ve
yetkinliği insan haklarının felsefi bağlamda aydınlatılmasında başat rol
oynamaktadır.

Kaynakça

  • BEITZT, Charles R. (2013). “Human Dignity in the Theory of Human Rights: Nothing But a Phrase?”, Philosophy & Public Affairs 41(3): 259-290.
  • CEYLAN, Yasin (2010). “Yirmibirinci Yüzyılda Eğitim Felsefesi Nasıl Olmalıdır?”, Uluslararası Eğitim Felsefesi Kongresi Bildirileri, ss. 114-116, Ankara: Eğitim Bir-Sen.
  • CEVİZCİ, Ahmet (2014a). Etik-Ahlak Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları.
  • CEVİZCİ, Ahmet (2014b). Felsefe Sözlüğü, 4. Baskı, İstanbul: Say Yayınları.
  • CEVİZCİ, Ahmet (2015) Felsefe Tarihi, 6. Baskı, İstanbul: Say Yayınları.
  • ÇOTUKSÖKEN, Betül (2012). İnsan Hakları ve Felsefe, İstanbul: Papatya Yayıncılık.
  • DAVRAN, Zeynep (1999). “İnsan Haklarının Düşünsel Temelleri”, İnsan Haklarının Gelişimi, ss. 19-25, Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
  • DW (2008). “Dünya insan haklarını hiçe sayıyor” Erişim Tarihi: 12.07.2018, (https://www.dw.com/tr/d%C3%BCnya-insan-haklar%C4%B1n%C4%B1-hi%C3%A7e-say%C4%B1yor/a-3365265).
  • GERLACH, Sebastian (2010). Innere Konfliktregelungsmechanismen der Afrikanischen Union vor dem Hintergrund der entsprechenden Bestimmungen der Europäischen Union, Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag.
  • GÜLMEZ, Mesut (2001). İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi, Ankara: Todaie Yayınları.
  • HABERMAS, Jürgen (2010). “Das Konzept der Menschenwürde und die realistische Utopie der Menschenrechte”, Deutsche Zeitschrift für Philosophie, Akademie Verlag, 58(3): 343-357.
  • KANT, Immanuel (2014). “Aydınlanma Nedir? Sorusuna Yanıt”, Immanuel Kant Seçilmiş Yazılar, çev. Nejat Bozkurt, ss. 313-325, 4. Baskı, Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • KANT, Immanuel (2008). “Was heisst: Sich im Denken orientieren?” (1786), Zum ewigen Frieden und andere Schriften, ss. 44-60, Frankfurt am Main: Fischer Verlag.
  • KEYMAN, Selahattin (1998). “Tabii Hukuk Doktrininin Epistemolojik Tahlili”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 47(1-4): 17-36.
  • KILIÇ, Muharrem (2007). “Etik-Hukuksal Değerlerin Nesnelliğinin / Evrenselliğinin Temellendirilmesi Bağlamında İnsan Hakları Eğitimi”, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu Bildiriler, ss. 595-612, İstanbul: Dem Yayınları.
  • KILIÇ, Yavuz (2015). “Kant’ın Etik Görüşünde Değerli Eylemin Olanağı”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22: 93-100.
  • KUÇURADİ, İoanna. (2003). “Etik ve Etikler”, Türkiye Mühendislik Haberleri, 423(1): 7-9.
  • KUÇURADİ, İoanna (2016). İnsan Hakları: Kavramları ve Sorunları, 3. Baskı, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • MANSTETTEN, Reiner (2005). “Freiheit, Heil und Politik, Von Aristoteles über Las Casas zur Idee der Menschenrechte”, Wege zur Politischen Philosophie, ss. 101-118, Hrsg. Gabriele von Sivers und Ulrich Diehl, Würzburg: Königshausen und Neumann.
  • ÖĞÜTÇÜ, Muhlis (2005). “Doğal Hukuk Ve Pozitif Hukuk Işığında İnsan Hakları Alanındaki Bazı Kavramlar”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 7: 555-615.
  • PLATON (2007). “Menon”, çev. Tuna Poyraz, Toplu Diyaloglar - I, ss. 277-315, Ankara: Eos Yayınları.
  • SANDEL, Michael J. (2013). Adalet: Yapılması gereken Doğru Şey Nedir?, çev. Mehmet Kocaoğlu, Ankara: BigBang Yayınları.
  • SAVCI, Bahri (2016). “Yaşam Hakkı”, İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, ss. 83-92, yay. haz. İoanna Kuçuradi, Ankara: TFK.
  • SCHMEER, Elis (2010). Responsibility to Protect und Wandel von Souveränität, Berlin: BWV Verlag.
  • SEN, Amartya (2004). “Elements of the Theory of Human Rights”, Philosophy and Public Affairs, 32 (4): 328-332.
  • SIRLESCHTOV, A., MONATH H., WORATSCHKA R., (2018). “Seehofer bedauert Suizid von abgeschobenem Afghanen”, Erişim Tarihi: 13.07.2018, (https://www.tagesspiegel.de/politik/asylpolitik-seehofer-bedauert-suizid-von-abgeschobenem-afghanen/22789716.html).
  • TEZCAN, Durmuş, Mustafa Ruhan ERDEM, Oğuz SANCAKTAR, Rifat Murat ÖNOK (2011). İnsan Hakları El Kitabı, 4. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YEŞİLÇAYIR, Celal (2016). “Sığınmacılar Hakkındaki Ön Kabulleri Belirleyen Etmenler Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme”, Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları, 32: 121-138.
  • YEŞİLÇAYIR, Celal (2017). Ebedi Barış Pax Romadan Birleşmiş Milletlere, İstanbul: Tezkire Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Celal Yeşilçayır 0000-0002-3132-920X

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Yeşilçayır, C. (2018). İnsan Haklarının Aydınlatılmasında Felsefi Bilginin Önemi. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi(31), 239-261. https://doi.org/10.20981/kaygi.479374
AMA Yeşilçayır C. İnsan Haklarının Aydınlatılmasında Felsefi Bilginin Önemi. Kaygı. Ekim 2018;(31):239-261. doi:10.20981/kaygi.479374
Chicago Yeşilçayır, Celal. “İnsan Haklarının Aydınlatılmasında Felsefi Bilginin Önemi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 31 (Ekim 2018): 239-61. https://doi.org/10.20981/kaygi.479374.
EndNote Yeşilçayır C (01 Ekim 2018) İnsan Haklarının Aydınlatılmasında Felsefi Bilginin Önemi. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 31 239–261.
IEEE C. Yeşilçayır, “İnsan Haklarının Aydınlatılmasında Felsefi Bilginin Önemi”, Kaygı, sy. 31, ss. 239–261, Ekim 2018, doi: 10.20981/kaygi.479374.
ISNAD Yeşilçayır, Celal. “İnsan Haklarının Aydınlatılmasında Felsefi Bilginin Önemi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 31 (Ekim 2018), 239-261. https://doi.org/10.20981/kaygi.479374.
JAMA Yeşilçayır C. İnsan Haklarının Aydınlatılmasında Felsefi Bilginin Önemi. Kaygı. 2018;:239–261.
MLA Yeşilçayır, Celal. “İnsan Haklarının Aydınlatılmasında Felsefi Bilginin Önemi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 31, 2018, ss. 239-61, doi:10.20981/kaygi.479374.
Vancouver Yeşilçayır C. İnsan Haklarının Aydınlatılmasında Felsefi Bilginin Önemi. Kaygı. 2018(31):239-61.

e-ISSN: 2645-8950