The aim of this paper is to put forth
the some of the main arguments about the philosophy of cinema and to show the
possibility of “philosophy of cinema”. While doing this, at first we have tried
to convey the emergence of “philosophy of cinema” and its relationship with
“film theory”. Thereafter we have tried to investigate that what kind of
“narrative” the film has in the aspect of Symmetry and Asymmetry Theses. In the
second part of the paper, we have tried to define cinema over the physical
elements of which it is consist of and set forth its historical development,
briefly. Consequently, using G. Deleuze’s definition of cinema as base, we have
tried to support the idea of that cinema is a new way of thinking. In addition
we have tried to discuss whether cinema is a language or not and its quality,
shortly.
Philosophy of Cinema Theory of Film Symmetry and Asymmetry Theses Narration Deleuze
Bu yazının amacı sinema felsefesine
dair yapılmış temel bazı tartışmaları ortaya koymak ve ”sinema felsefesi”nin
imkanını göstermektir. Bunu yaparken ilk olarak ”sinema felsefesi”nin ortaya
çıkışını ve onun ”film teorisi” ile olan ilişkisini aktarmaya çalıştık. Daha
sonra, filmin ne tür bir ”anlatı”ya
sahip olduğunu, Simetri ve Asitmetri Tezleri açısından incelemeye çalıştık.
Yazının ikinci kısmında, sinemayı, onu oluşturan fiziksel öğeler üzerinden
tanımlamaya ve tarihsel gelişimini kısaca ortaya koymaya çalıştık.
Ardından, G. Deleuze’ün ”felsefe”
anlayışını temele alarak sinema ile felsefe arasındaki ilişkiyi belirlemeye ve
sinemanın yeni bir düşünce tarzı olduğunu fikrini desteklemeye çalıştık. Ayrıca
sinemanın bir dil olup olmadığı ve sinemanın neliği hakkında kısa bir tartışma
yapmayı denedik.
Sinema Felsefesi Film Teorisi Simetri ve Asimetri Tezleri Anlatı Deleuze
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
e-ISSN: 2645-8950