Bugün imgelerin ne oldukları ve
işlevleri hakkındaki söylemlere baktığımızda, imgelerin, ‘imge ve sözcük’
arasında süregiden çekişmeden bağımsız kendi doğaları hakkında konuşulduğu
gerçeğiyle karşı karşıya kalıyoruz. Bu çalışmada, tanımlanan alana ilişkin
uygun bir yer ve kuram, dolayısıyla eleştirel bir tavır bulma amacını taşıyarak
Jacques Rancière’in imgelerin ne olduklarına ilişkin görüşleri ele alınacaktır.
Rancière, estetik rejim olarak adlandırdığı modernizm ve sonrasında ortaya
çıkan sanata ilişkin bütün görüntü rejimlerinin aslında yaşam ve sanat arasında
bir ortaklık arayan bir programın parçası olduğunu iddia ediyor. Rancière
günümüzde imgelerden başka bir gerçeklik olmadığını temellendirmeye çalışan teorik bakışın da
aslında temsili rejime karşı çıkan aynı programdan kaynaklandığını öne sürüyor.
Bu makale’de imgelerin ilişkili oldukları bağlamdan kopuk kendilerine özgü bir
gerçeklikleri olup olmadığı tartışılacaktır. Bu amaçla, estetik rejimi
hazırlayan imgelerin daha önceki formüle edilme biçimlerine değindikten sonra,
estetik imgenin farklı fazlarına tanıklık edeceğimiz Roland Barthes, Stéphen
Mallermé ve Peter Behrens’in imgelerine ve imge kuramlarına başvuracağız.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
e-ISSN: 2645-8950