Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rasyonel ve Varoluşçu Teolojinin Bir Mukayesesi

Yıl 2012, Sayı: 19 - Kaygı (19) 2012, 165 - 172, 15.10.2012

Öz

Varoluşçu filozofların bazılarının (B.Pascal, S.Kierkegaard gibileri), fideistik kaygılarla rasyonel teolojiyi eleştirdikleri bilinen bir durumdu. Bu varoluşçular, Teolojinin temel konusu olan Tanrı'nın, rasyonel kanıtlarla kanıtlanmasının imkansız olduğunu iddia ediyorlardı. Onlara göre Tanrı'nın varlığına, insan varoluşunun somut durumundan hareketle ulaşabiliriz. Bu, Pascal’a göre; ülfet, Kierkegaard’a göre; saçma’dır. Kısaca inanç, ussal kategoride değil, somut varoluşsal kategoride ele alınmalıdır. Temel hareket noktası, varoluş’un öz’den önce geldiğine olan inanç idi.
Bu tartışma çok eski bir tartışmadır. Bu eski tartışma konusuna P.Tillich tarafından yeni bir boyut katılmıştır. P.Tillich, saf aklın kavramlarının karşısına somut dini sembolleri koymuştur. Bu itirazı ile, teizmin aşkınlık kaygıları neticesinde uzaklara gönderdiği Tanrıyı, P.Tillich, insanın şimdi ve şurada duyumsadığı somut hayatına yeniden sokmak istemiştir. Bir tarafta insan aklının en değerli faaliyeti olan metafiziksel kuramlarla oluşan rasyonel teoloji, diğer tarafta ise somut varlığı öne çıkaran varoluşçu teoloji durmaktadır.

Kaynakça

  • BULAÇ, A. (1994) İslam Düşüncesinde Din-Felsefe/Akıl-Vahiy İlişkisi. İstanbul: Beyan Yayınları,
  • CEVIZCI, A. (2007) Felsefe Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Paradigma.
Yıl 2012, Sayı: 19 - Kaygı (19) 2012, 165 - 172, 15.10.2012

Öz

Kaynakça

  • BULAÇ, A. (1994) İslam Düşüncesinde Din-Felsefe/Akıl-Vahiy İlişkisi. İstanbul: Beyan Yayınları,
  • CEVIZCI, A. (2007) Felsefe Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Paradigma.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Bayındır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2012
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 19 - Kaygı (19) 2012

Kaynak Göster

APA Bayındır, A. (2012). Rasyonel ve Varoluşçu Teolojinin Bir Mukayesesi. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi(19), 165-172.
AMA Bayındır A. Rasyonel ve Varoluşçu Teolojinin Bir Mukayesesi. Kaygı. Ekim 2012;(19):165-172.
Chicago Bayındır, Ahmet. “Rasyonel Ve Varoluşçu Teolojinin Bir Mukayesesi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 19 (Ekim 2012): 165-72.
EndNote Bayındır A (01 Ekim 2012) Rasyonel ve Varoluşçu Teolojinin Bir Mukayesesi. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 19 165–172.
IEEE A. Bayındır, “Rasyonel ve Varoluşçu Teolojinin Bir Mukayesesi”, Kaygı, sy. 19, ss. 165–172, Ekim 2012.
ISNAD Bayındır, Ahmet. “Rasyonel Ve Varoluşçu Teolojinin Bir Mukayesesi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 19 (Ekim 2012), 165-172.
JAMA Bayındır A. Rasyonel ve Varoluşçu Teolojinin Bir Mukayesesi. Kaygı. 2012;:165–172.
MLA Bayındır, Ahmet. “Rasyonel Ve Varoluşçu Teolojinin Bir Mukayesesi”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 19, 2012, ss. 165-72.
Vancouver Bayındır A. Rasyonel ve Varoluşçu Teolojinin Bir Mukayesesi. Kaygı. 2012(19):165-72.

e-ISSN: 2645-8950