Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Deleuze’ün Artaud Okumasında İçkin Yaşam Arayışı

Yıl 2017, Sayı: 29, 195 - 214, 30.10.2017
https://doi.org/10.20981/kaygi.342438

Öz

Deleuze için, aşkınlık, bir strateji olarak felsefe içerisine farklı dönemlerde ve bu dönemlerin karakterine uygun formlarda sokularak yaşam yargılama sürecine tabi tutulmuştur. Bu süreçte yaşamın içkin üretimine ket vurularak, onun asli öğesi olan fark ve çokluk özdeşliğe indirgenip olumsuzlanmıştır. Deleuze, yaşamı yargı ve onun formlarından kurtarıp oluş sürecindeki farkını ve çokluğunu olumlamak için eserlerinde filozofların yanında edebiyatçılara da sıklıkla yer verir. Biz de bu yönde çalışmamızda Deleuze’ün Artaud’dan etkilenerek aldığı “Organsız Beden” kavramına ve bu bağlamda eserlerinde ortaya koyduğu organizma eleştirisine odaklanacağız. Mevcut aşkın örgütlenmelerin üstesinden gelebilmenin, onların oluşturduğu organizmaları aşmanın, içkin ve özgür eylemlerimizle farklı yaşam olanaklarının mümkün olduğunu ifade edeceğiz. Artaud aracılığıyla edebiyatın yaşam için bu yeni olanakları yaratmadaki önemli rolüne dikkat çekeceğiz.

Kaynakça

  • ARTAUD, A. (1991). Van Gogh Toplumun İntihar Ettirdiği, çev. Ahmet Deniz Soysal, İstanbul: Nisan Yayınları.
  • ARTAUD, A. (1992). Suç Ortakları ve İşkenceler, çev. Ahmet Soysal, İstanbul: Nisan Yayınları.
  • ARTAUD, A. (2000). Heliogabalos Taçlı anarşist, çev. İsmet Birkan, Ankara: Dost Kitabevi.
  • ARTAUD, A. (2002). Tanrı Yargısının İşini Bitirmek İçin, çev. Esra Özdoğan, İstanbul: Sel Yayınları.
  • ARTAUD, A. (2009). Tiyatro ve İkizi, çev. Bahadır Gülmez, İstanbul: YKY.
  • BUCHANAN, I. (2014). “Schizoanalytic Modernism: The Case of Antonin Artaud”, içinde Ed. Ardoin P., Gontarski S.E. ve Mattison L., Understanding Deleuze Understanding Modernism, New York and London: Bloomsbury Academic, 196-207.
  • CARROLL, L. (1872). Through the Looking-Glass and What Alice Found There, London: Macmillan and Co.
  • COLEBROOK, C. (2009). Gilles Deleuze, çev. Cem Soydemir, İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • CULL, L. (2011), “While Remaining on the Shore: Ethics in Deleuze’s Encounter with Antonin Artaud”, Deleuze and Ethics, ed. J. Nathan & D. W. Smith, pp. 44-63, Edinburgh: Edunburgh University Press.
  • DELEUZE, G. (2009a). Francis Bacon Duyumsamanın Mantığı, çev. Can Batukan-Ece Erbay, İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • DELEUZE, G. (2009b). Issız Ada ve Diğer Metinler-Metinler ve Söyleşiler 1953-1974, Yay. Haz. David Lapoujade, çev. Ferhat Taylan ve Hakan Yücefer, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • DELEUZE, G. (2009c). İki Delilik Rejimi Metinler ve Söyleşiler 1975-1995, Yay. Haz. David Lapoujade, çev. Mahir Ender Keskin, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • DELEUZE, G. (2013a). Kritik ve Klinik, çev. İnci Uysal, İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • DELEUZE, G. (2013b). Müzakereler 1972-1990, çev. İnci Uysal, İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • DELEUZE, G. (2015). Anlamın Mantığı, çev. Hakan Yücefer, İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • DELEUZE, G. & F. GUATTARI (1987). A Tousand Plateaus, trans. Brian Massumi, Minneapolis: Universty of Minnesota Press.
  • DELEUZE, G. & F. GUATTARI (2012). Anti-Ödipus: Kapitalizm ve Şizofreni 1, çev. Fahrettin Ege, Hakan Erdoğan ve Mustafa Yiğitalp, Ankara: Bilim ve Sosyalizm.
  • DELEUZE, G. & F. GUATTARI (2013). Felsefe Nedir?, çev. Turhan Ilgaz, İstanbul: YKY.
  • MASSUMI, B. (2013). Kapitalizm ve Şizofreni İçin Kullanıcı Rehberi, çev. Fahrettin Ege, Ankara: Bilim ve Sosyalizm Yayınları.
  • NIETZSCHE, F. (2004). Putların Alacakaranlığı, çev. İsmet Zeki Eyüboğlu, İstanbul: Say Yayınları.
  • PEARSON, K. A. (1999). Germinal Life The Difference and Repetition of Deleuze, London and New York: Routledge Press.
  • DOLPHIJN, R. (2011). “‘Man Is Ill Because He Is Badly Constructed’: Artaud, Klossowski and Deleuze in Search for the Earth Inside”, Deleuze Studies, 5(1)/2011: 18-34.
  • SAUVAGNARGYES, A. (2010). Deleuze ve Sanat, çev. Nurten Sarıca, Ankara: De Ki Yay.
  • SMITH, D. W., (2013), Saf İçkin Yaşam (Deleuze’ün “Kritik ve Klinik” Projesi), çev. Emre Koyuncu, İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • THANEM, T. (2004). The Body Without Organs: Nonorganizational Desire in Organizational Life, Culture and Organization, 10(3)/2004: 203-217.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bahattin Uzunlar Bu kişi benim 0000-0002-2913-3988

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Uzunlar, B. (2017). Deleuze’ün Artaud Okumasında İçkin Yaşam Arayışı. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi(29), 195-214. https://doi.org/10.20981/kaygi.342438
AMA Uzunlar B. Deleuze’ün Artaud Okumasında İçkin Yaşam Arayışı. Kaygı. Ekim 2017;(29):195-214. doi:10.20981/kaygi.342438
Chicago Uzunlar, Bahattin. “Deleuze’ün Artaud Okumasında İçkin Yaşam Arayışı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 29 (Ekim 2017): 195-214. https://doi.org/10.20981/kaygi.342438.
EndNote Uzunlar B (01 Ekim 2017) Deleuze’ün Artaud Okumasında İçkin Yaşam Arayışı. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 29 195–214.
IEEE B. Uzunlar, “Deleuze’ün Artaud Okumasında İçkin Yaşam Arayışı”, Kaygı, sy. 29, ss. 195–214, Ekim 2017, doi: 10.20981/kaygi.342438.
ISNAD Uzunlar, Bahattin. “Deleuze’ün Artaud Okumasında İçkin Yaşam Arayışı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 29 (Ekim 2017), 195-214. https://doi.org/10.20981/kaygi.342438.
JAMA Uzunlar B. Deleuze’ün Artaud Okumasında İçkin Yaşam Arayışı. Kaygı. 2017;:195–214.
MLA Uzunlar, Bahattin. “Deleuze’ün Artaud Okumasında İçkin Yaşam Arayışı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 29, 2017, ss. 195-14, doi:10.20981/kaygi.342438.
Vancouver Uzunlar B. Deleuze’ün Artaud Okumasında İçkin Yaşam Arayışı. Kaygı. 2017(29):195-214.

e-ISSN: 2645-8950