Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Arthur Schopenhauer'a Göre Dünyayı Sanatla Anlamak

Yıl 2018, Sayı: 30, 93 - 102, 30.04.2018
https://doi.org/10.20981/kaygi.410541

Öz

Scho­pen­hu­er'a gö­re
"dün­ya", is­te­me, ideler ve tek tek şeylerin tümüdür. İnsan bilme
ve isteme imkânlarını nasıl kullandığına bağlı olarak bu üç görünüşünde
dünyanın fark­lı yan­la­rı­nı obje edinebilir. Dünyanın çeşitli tarzlarda
bilmeye konu olan yanlarının bilgileri de birbirlerinden farklılık gösterir. Bu
farklı bilme yolları ise insana farklı imkânlar sağlar. Dünyanın isteme, ide ve
tekler olarak bir bütün olduğunun bilgisi sadece sanat yoluyla insanlara
gösterilebilir. Sanat, şeylere yeter-neden ilkesinden bağımsız bakma yoludur.
Bu özelliği ile de o, deneyin ve bilimin metodunun tersi olan bir yol izler.
Sanatın gerçekliğe ve dünyaya yaklaşımındaki bu metodun farklılığı, nesnesinin
varlıksal farkından kaynaklanır. Onun nesnesi hiçbir bilgi dalının nesnesi
olmayan “temel isteme”nin doğrudan objeleşmesi olan “ide”dir. Müzik dışındaki
alanlarda her sanat eseri, kendi tarzında, “ide”yi gösterir, müzik ise
alıcısıyla “temel isteme”yi melodide buluşturur. Temel istemenin bir
objeleşmesi olan insan, kendi varlık temelini oluşturan “ide” ve “isteme”yle
sadece sanat yoluyla karşılaşabilir. insanların yaşamdan anladıklarını, bir ta­kım
de­ğer­len­dir­me­le­ri­ni, değer olarak gördüklerinin geçiciliği ve
değişkenliğini, inançları ve bilgilerini sınama imkânı veren sanatın
bilgisidir. Hayatı
  ortaya koyarak, onun
yapısına cevap getiren her eser kendi tarzını kullanır. Hangi tarz kullanılırsa
kullanılsın sanatlar görmenin dilini kullanırlar.

Kaynakça

  • EREN, Işık (1994). “A. Schopenhauer ve M. Heidegger'de Bir Bilgi Türü Olarak Sanat”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • EREN, Işık (2006). Sanat ve Bilgi İlişkisi, Bursa: Asa Kitabevi.
  • KUÇURADİ, Ioanna (1965). Schopenhauer ve İnsan, İstanbul: Yankı Yayınları.
  • SCHOPENHAUER, Arthur (1956). The World as Will and Idea, trans. by. Irwin Edman, New York: The Modern Library.
  • SCHOPENHAUER, Arthur (1966). The World as Will and Idea, trans. by E. F. J. Payne, New York: Dover Publications. Volume I and II.
  • SCHOPENHAUER, Arthur (2000). İstencin Özgürlüğü Üzerine, çev. Mehtap Söyler, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • SCHOPENHAUER, Arthur (2013) Güzelin Metafiziği, çev. Ahmet Aydoğan, İstanbul: Say Yayıncılık.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İşık Eren Bu kişi benim 0000-0003-0439-4935

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 28 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Eren, İ. (2018). Arthur Schopenhauer’a Göre Dünyayı Sanatla Anlamak. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi(30), 93-102. https://doi.org/10.20981/kaygi.410541
AMA Eren İ. Arthur Schopenhauer’a Göre Dünyayı Sanatla Anlamak. Kaygı. Nisan 2018;(30):93-102. doi:10.20981/kaygi.410541
Chicago Eren, İşık. “Arthur Schopenhauer’a Göre Dünyayı Sanatla Anlamak”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 30 (Nisan 2018): 93-102. https://doi.org/10.20981/kaygi.410541.
EndNote Eren İ (01 Nisan 2018) Arthur Schopenhauer’a Göre Dünyayı Sanatla Anlamak. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 30 93–102.
IEEE İ. Eren, “Arthur Schopenhauer’a Göre Dünyayı Sanatla Anlamak”, Kaygı, sy. 30, ss. 93–102, Nisan 2018, doi: 10.20981/kaygi.410541.
ISNAD Eren, İşık. “Arthur Schopenhauer’a Göre Dünyayı Sanatla Anlamak”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 30 (Nisan 2018), 93-102. https://doi.org/10.20981/kaygi.410541.
JAMA Eren İ. Arthur Schopenhauer’a Göre Dünyayı Sanatla Anlamak. Kaygı. 2018;:93–102.
MLA Eren, İşık. “Arthur Schopenhauer’a Göre Dünyayı Sanatla Anlamak”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 30, 2018, ss. 93-102, doi:10.20981/kaygi.410541.
Vancouver Eren İ. Arthur Schopenhauer’a Göre Dünyayı Sanatla Anlamak. Kaygı. 2018(30):93-102.

e-ISSN: 2645-8950