Nietszche
perceives Plato and values of Platonic Christianity as the source of Western
notion and ethic. According to Nietzsche, these values that disregard this
world, accept other world as superior and drag humanity into nihilism; use so
called supersensuous world, world of ideas, as their source of truth. Nietzsche
indicates that Platonic values accepts our actions in this world good as long
as it is similar to the “idea of good” from the world of ideas, otherwise
classifies them as bad and therefore these values resent life, because of
volition. Since weak can not fight the strong in their own, they must be
gathered together with values like pity, solidarity and kindness to gain power
and rule with ascetic ethic. Platonic Christianity deevaluates this world and
forms another world where instincts are castrated. Nietzsche finds this
situation unhealty and to restore it he suggests idealized values should be
seen as graven images that must be destructed, humans should adopt themselves
as the source of power, side with “amor fati” which means saying yes to life
and endeavour to reach “superior human”, substantially “Dionyssus” or
“Zarathustra”. Intention of this study is putting forth the necessity of
reevaluating Plato and Platonic Christian values that are devaluated in the
western culture and notion, in Nietzsche’s Perspective.
Nietzsche Batı düşüncesinin ve ahlakının kaynağı olarak
Platon’u ve Platoncu Hristiyanlığın ortaya koyduğu değerleri görmektedir.
Nietzsche’ye göre bu dünyayı hiçe sayan, öte dünyayı üstün tutan, insanlığı
nihilizm bataklığına sürükleyen bu değerler, kaynağını hakikat olarak
gördükleri “duyu üstü” dünyadan, idealar dünyasından almaktadır. Nietzsche'ye
göre bu dünyadaki eylemlerimizin sonsuz olan idealar dünyasındaki örneklerine
uygun olduğu ölçüde iyi, aksi halde kötü olduğunu savunan ve yaşama karşı hınç
duyan Platoncu değerler, “güç istenci”nden kaynaklanmaktır. Çünkü acımasız olan
güçlülere karşı doğrudan savaşamayan zayıflar, acıma, dayanışma, iyilik gibi
değerleri idealleştirerek gücü ele geçirebilmek, çileci ahlak yolu ile
insanlara egemen olmak için, bu dünyayı aşağılayarak, içgüdülerin hadım edildiği,
doğal olana karşı doğa-dışı bir öte dünya yaratmışlardır. Nietzsche, hastalıklı
olarak adlandırdığı bu durumun düzeltilmesi için idealleştirilmiş değerlerin
yıkılması gereken putlar olarak görülmesi, insanın gücünü kendinden alması,
yaşama evet demek anlamına gelen “amor
fati”den yana olması ve özünde “Dionyssos” ya da
“Zerdüşt” olan “Üstün insan”a ulaşmak için çabalaması gerektiğini savunur. Bu
çalışmanın amacı, Batı kültürü ve düşüncesi için çoktan değerini kaybetmiş olan
Platon ve Platoncu Hristiyanlığın değerlerinin yeniden değerlendirilmesinin
gerekliliğini Nietzscheci bir perspektif ile ortaya koymaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 31 |
e-ISSN: 2645-8950