Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Philosophical Interpretation of Brecht’s Theory of Epic Theatre and The Play The Resistible Rise of Arturo Ui

Yıl 2018, Sayı: 31, 321 - 347, 30.10.2018
https://doi.org/10.20981/kaygi.480527

Öz

This article
sets off from the question Brecht makes us think of: What is your relation to
the reality? Brecht creates the theory of epic theatre as an alternative way
for the production of reality. Brecht’s play
The Resistible Rise of Arturo Ui is a work of art in which an
implementations of all characteristics of the theory of epic theatre can be
found. In the beginning of the article an account of the place of the theory of
epic theatre in the philosophy of art is tried to be given. After that, historical
and theatrical importance of Brecht’s play
The
Resistible Rise of Arturo Ui
is explained. A song titled as “Home”
mentioned in the play but had not written by Brecht is written. Finally a
philosophical evaluation of the play
The
Resistable Rise of
Arturo Ui in
context of the theory of epic theatre is made.

Kaynakça

  • AISKHÜLOS (2010). Oresteia, Agamemnon, Adak Sunucular, Eumenidler, çev. Yılmaz Onay, İstanbul: Mitos Boyut.
  • ARISTOTELES. (2005). Poietika (Şiir Sanatı Üzerine) Yunanca-Türkçe, çev. Nazile Kalaycı, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları
  • BENJAMIN, Walter (2014). Epik Tiyatro Üzerine Üç Metin, çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • BERMAN, Marshall (2013). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, Modernite Deneyimi, çev. Ümit Altuğ & Bülent Peker, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • BRECHT, Bertolt (1967). Gesammelte Werke, Band 16, Schriften zum Theater 2. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
  • BRECHT, Bertolt (2000). Bütün Oyunları, Cilt 9, Puntila Ağa ve Uşağı Matti, çev. Yılmaz Onay. Arturo Ui’nin Yükselişi, çev. Özdemir Nutku. Simone Machard’ın Düşleri, çev. Özdemir Nutku, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • BRECHT, Bertolt (2005). Tiyatro İçin Küçük Organon, çev. Ahmet Cemal. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • BRECHT, Bertolt (1990). Sanat Üzerine Yazılar, çev. Kamuran Şipal, İstanbul: Cem Yayınevi.
  • EURIPIDES (2017). İphigenia Aulis’te, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • JAMESON, Fredric (2016). “Jameson Jameson’ı Anlatıyor”, Kültürel Marksizm Üzerine Söyleşiler, haz. Ian Buchanan, çev. Şeyda Öztürk, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • LUKÁCS, Georg (1999). Estetik, I, çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Payel Yayınları.
  • PLATON (1988). Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu & M. Ali Cimcoz, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • TOLSTOY, Leo (1999). Anna Karenina, translated with an Introduction and notes by E. B. Greenwood, Hertfordshire: Wordsworth Editions Limited.

Brecht’in Epik Tiyatro Teorisi ve Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi Oyununun Felsefi Bir Yorumu

Yıl 2018, Sayı: 31, 321 - 347, 30.10.2018
https://doi.org/10.20981/kaygi.480527

Öz

Bu makale
Brecht’in düşündürdüğü sorudan yola çıkar: Gerçekle ilişkiniz nedir? Brecht
epik tiyatro teorisini gerçeği üretmek için bir alternatif olarak yaratır.
Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi
oyunu epik tiyatro teorisinin tüm özelliklerinin bir uygulamasının
bulunabileceği bir sanat yapıtıdır. Makalenin başlangıcında epik tiyatro
teorisinin sanat felsefesindeki yeri gösterilir. Bunun ardından Brecht’in
Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi
oyununun tarihsel ve teatral önemi anlatılır. Oyunda adı geçen ancak Brecht’in
yazmadığı
Yuva adlı bir şarkı
yazılır. Son olarak
Arturo Ui’nin
Önlenebilir Yükselişi
oyununun epik tiyatro teorisi bağlamında felsefi bir
değerlendirmesi yapılır.

Kaynakça

  • AISKHÜLOS (2010). Oresteia, Agamemnon, Adak Sunucular, Eumenidler, çev. Yılmaz Onay, İstanbul: Mitos Boyut.
  • ARISTOTELES. (2005). Poietika (Şiir Sanatı Üzerine) Yunanca-Türkçe, çev. Nazile Kalaycı, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları
  • BENJAMIN, Walter (2014). Epik Tiyatro Üzerine Üç Metin, çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • BERMAN, Marshall (2013). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, Modernite Deneyimi, çev. Ümit Altuğ & Bülent Peker, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • BRECHT, Bertolt (1967). Gesammelte Werke, Band 16, Schriften zum Theater 2. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
  • BRECHT, Bertolt (2000). Bütün Oyunları, Cilt 9, Puntila Ağa ve Uşağı Matti, çev. Yılmaz Onay. Arturo Ui’nin Yükselişi, çev. Özdemir Nutku. Simone Machard’ın Düşleri, çev. Özdemir Nutku, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • BRECHT, Bertolt (2005). Tiyatro İçin Küçük Organon, çev. Ahmet Cemal. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • BRECHT, Bertolt (1990). Sanat Üzerine Yazılar, çev. Kamuran Şipal, İstanbul: Cem Yayınevi.
  • EURIPIDES (2017). İphigenia Aulis’te, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • JAMESON, Fredric (2016). “Jameson Jameson’ı Anlatıyor”, Kültürel Marksizm Üzerine Söyleşiler, haz. Ian Buchanan, çev. Şeyda Öztürk, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • LUKÁCS, Georg (1999). Estetik, I, çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Payel Yayınları.
  • PLATON (1988). Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu & M. Ali Cimcoz, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • TOLSTOY, Leo (1999). Anna Karenina, translated with an Introduction and notes by E. B. Greenwood, Hertfordshire: Wordsworth Editions Limited.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Metin Bal 0000-0003-3448-3736

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 8 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Bal, M. (2018). Brecht’in Epik Tiyatro Teorisi ve Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi Oyununun Felsefi Bir Yorumu. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi(31), 321-347. https://doi.org/10.20981/kaygi.480527
AMA Bal M. Brecht’in Epik Tiyatro Teorisi ve Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi Oyununun Felsefi Bir Yorumu. Kaygı. Ekim 2018;(31):321-347. doi:10.20981/kaygi.480527
Chicago Bal, Metin. “Brecht’in Epik Tiyatro Teorisi Ve Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi Oyununun Felsefi Bir Yorumu”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 31 (Ekim 2018): 321-47. https://doi.org/10.20981/kaygi.480527.
EndNote Bal M (01 Ekim 2018) Brecht’in Epik Tiyatro Teorisi ve Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi Oyununun Felsefi Bir Yorumu. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 31 321–347.
IEEE M. Bal, “Brecht’in Epik Tiyatro Teorisi ve Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi Oyununun Felsefi Bir Yorumu”, Kaygı, sy. 31, ss. 321–347, Ekim 2018, doi: 10.20981/kaygi.480527.
ISNAD Bal, Metin. “Brecht’in Epik Tiyatro Teorisi Ve Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi Oyununun Felsefi Bir Yorumu”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 31 (Ekim 2018), 321-347. https://doi.org/10.20981/kaygi.480527.
JAMA Bal M. Brecht’in Epik Tiyatro Teorisi ve Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi Oyununun Felsefi Bir Yorumu. Kaygı. 2018;:321–347.
MLA Bal, Metin. “Brecht’in Epik Tiyatro Teorisi Ve Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi Oyununun Felsefi Bir Yorumu”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, sy. 31, 2018, ss. 321-47, doi:10.20981/kaygi.480527.
Vancouver Bal M. Brecht’in Epik Tiyatro Teorisi ve Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi Oyununun Felsefi Bir Yorumu. Kaygı. 2018(31):321-47.

e-ISSN: 2645-8950