This article
sets off from the question Brecht makes us think of: What is your relation to
the reality? Brecht creates the theory of epic theatre as an alternative way
for the production of reality. Brecht’s play The Resistible Rise of Arturo Ui is a work of art in which an
implementations of all characteristics of the theory of epic theatre can be
found. In the beginning of the article an account of the place of the theory of
epic theatre in the philosophy of art is tried to be given. After that, historical
and theatrical importance of Brecht’s play The
Resistible Rise of Arturo Ui is explained. A song titled as “Home”
mentioned in the play but had not written by Brecht is written. Finally a
philosophical evaluation of the play The
Resistable Rise of Arturo Ui in
context of the theory of epic theatre is made.
Philosophy of Art Theory of Epic Theatre Anti-Realism A Short Organum for the Theatre The Resistible Rise of Arturo Ui
Bu makale
Brecht’in düşündürdüğü sorudan yola çıkar: Gerçekle ilişkiniz nedir? Brecht
epik tiyatro teorisini gerçeği üretmek için bir alternatif olarak yaratır. Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi
oyunu epik tiyatro teorisinin tüm özelliklerinin bir uygulamasının
bulunabileceği bir sanat yapıtıdır. Makalenin başlangıcında epik tiyatro
teorisinin sanat felsefesindeki yeri gösterilir. Bunun ardından Brecht’in Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi
oyununun tarihsel ve teatral önemi anlatılır. Oyunda adı geçen ancak Brecht’in
yazmadığı Yuva adlı bir şarkı
yazılır. Son olarak Arturo Ui’nin
Önlenebilir Yükselişi oyununun epik tiyatro teorisi bağlamında felsefi bir
değerlendirmesi yapılır.
Sanat Felsefesi Epik Tiyatro Teorisi Anti-Realizm Tiyatro İçin Küçük Organon Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 31 |
e-ISSN: 2645-8950