657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre memurlar ticari faaliyette bulunamazlar. Bu yasaklama, Kanunun 28’ inci maddesinde yer almış ve bu hükme aykırı hareket eden memurlara 125’nci madde gereği kademe ilerlemesinin durdurulması cezası verileceği belirlenmiştir. Kanunun 28’nci maddesindeki hüküm çok ve açık net olmasına rağmen uygulamada memur aleyhine olacak biçimde yanlış yorumlanmaktadır. Madde metninde yasak kabul edilen faaliyetler geniş olarak yorumlanabilmekte, memurun maaşı haricinde elde etmiş olduğu tüm kazançlar bu madde çerçevesinde değerlendirilerek soruşturmalarda memurlar aleyhine kararlar verilebilmektedir. Memura getirilen ticaret yapma ve kazanç getirici faaliyet yapma yasağındaki ticaret yapmanın ne anlama geldiği, sermaye şirketlerine ortak olmak ile sermaye şirketlerinde yetkili olarak görev almak arasındaki farkların ne olduğu, memurun görevi dışında elde etmiş olduğu edinimlerin kazanç getirici faaliyet olup olmadığı ve hangilerinin ticari kazanç olarak kabul edilebileceğinin tespitini dikkatli bir şekilde ortaya koymak ve yorumlamak gerekmektedir. Bu çalışma; memurlara getirilen bu yasağın, Devlet Memurları Kanunu, Türk Ticaret Kanunu, Gelir Vergisi Kanunu, Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu açısından inceleme, konu hakkında Devlet Personel Başkanlığının görüşleri ve Danıştay’ın kararları çerçevesinde değerlendirme amacını taşımaktadır.
Devlet Memuru Kazanç Getirici Faaliyette Bulunma Yasağı Ticari Faaliyet Kazanç Getirici Faaliyet.
According to the Civil Servants Law No. 657, civil servants cannot engage in commercial activities. This prohibition is included in Article 28 of the Law. It has been determined that civil servants who act in violation of this provision will be punished with suspension of progression according to Article 125. Although the provision in Article 28 of the Law is obvious and unambiguous, in practice it is misinterpreted to the detriment of the civil servant. The activities considered prohibited in the text of the article can be interpreted broadly, and all the earnings of the civil servant, apart from his salary, are evaluated within the framework of this article. Decisions can be made against the civil servants in investigations. What it means to do business in the prohibition of doing business and profit-making activities imposed on the civil servant, what is the difference between being a partner in capital companies and being authorized in capital companies, whether the acquisitions that the ofcer has acquired outside of his duty are proftable activities and which ones are considered commercial gains. It is necessary to reveal and interpret the determination of this work carefully. This study aims to examine the prohibition of engaging in trade and other proftable activities in terms of the Civil Servants Law, the Turkish Commercial Code, the Income Tax Law, the Law on Intellectual and Artistic Works, within the framework of the opinions of the State Personnel Presidency and the decisions of the State Council.
Civil Servant The Inhibition of Having Gainful Occupation Commercial Occupation Gainful Occupation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Kamu Yönetimi ve Politikaları Dergisi, Mart, Temmuz ve Kasım aylarında yayınlanan süreli ve elektronik basımı yapılan, uluslararası indeksli hakemli bir dergidir.
Kamu Yönetimi ve Politikaları Dergisinde yayınlanmış makalenin telif hakları Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) kapsamındadır.