Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN CEZA ALGISININ SANAL KAYTARMAYI ÖNLEMEDEKİ ROLÜ

Yıl 2021, , 179 - 196, 26.12.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.1009134

Öz

Son yıllarda örgütsel davranışlarla ilgili yapılan araştırmalarda bazı verimsiz davranışlar dikkat çekmektedir. Bunlardan biri olan sanal kaytarma, internetin iş dışında başka amaçlarla kullanılarak işten kaytarmak ve verimsizliğe neden olmaktadır. Teknolojinin tüm faydalarının yanında sanal kaytarma gibi olumsuz yanları da söz konusu olmaktadır. Araştırma kapsamında verimsiz kabul edilen diğer davranış örgütsel kayıtsızlık ise, çeşitli nedenlerle çalışanların örgüt ile bağlarının zayıflamasını ve kopma noktasına gelmesini ifade eder.
Çalışmanın amacı, kişilik boyutlarından dışadönüklük ve sorumluluk, etik değerlerin örgütsel ceza algısı ile sanal kaytarma ve örgütsel kayıtsızlığı ne ölçüde etkilediğini ortaya koymaktır. Sanal kaytarmaya ve örgütsel kayıtsızlığa her türden iş ortamında rastlanabilmektedir. Araştırmada İstanbul’da görev yapan öğretmenler örneklem birimi olarak seçilmiştir. İstanbul’da yer alan okullar arasından tesadüfi olarak seçilmiş olan öğretmenlerden anket yoluyla veriler toplanmıştır.
Araştırma kapsamında kişilik özellikleri olarak ele alınan dışa dönüklük ve sorumluluk ile etik değerlerin, sanal kaytarma ve örgütsel kayıtsızlık ile arasındaki ilişkide örgütsel ceza algısının aracılık rolü incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Çalışma kapsamında betimsel istatistiksel analizler, korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Analizler neticesinde sanal kaytarma ve örgütsel kayıtsızlık üzerinde dışadönüklük, sorumluluk ve etik değerlerin olumsuz yönde anlamlı etkilerinin olduğu görülmüştür. Bunun yanında sorumluluk ve etik değerler ile örgütsel kayıtsızlık arasındaki ilişkide örgütsel ceza algısının kısmi aracı rolü olduğu tespit edilmiştir.
Yapılan literatür taraması sonucu konu ile ilgili çalışmaların sınırlı sayıda ve içerikte olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Esfahani, A., Ghorbani, O., Amiri, Z., & Farokhi, M. (2013). Identifying and ranking the effective factor on the organizational indifference through Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP)(Damavand Municipality as a Case Study). International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(6), 64-77.
  • Kim, K., Del Carmen Triana, M., Chung, K., & Oh, N. (2016). When do employees cyberloaf? An interactionist perspective examining personality, justice, and empowerment. Human Resource Management, 55(6), 1041-1058.
  • Hofstede, G., & McCrea, R. R. (2004). Personalty and culture revisited: Linking trated and dimensions of culture. Cross Cultural Research, 38(1), 52-88.

THE ROLE OF TEACHER’S PERCEPTION OF ORGANIZATIONAL PUNISHMENT PREVENTING CYBER LOAFING

Yıl 2021, , 179 - 196, 26.12.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.1009134

Öz

In this study, it is aimed to examine the mediating role of organizational punishment perception in the relationship between extroversion and responsibility and ethical values, and cyberloafing and organizational indifference. The research was designed in relational screening model. The sample of the study consists of 786 teachers reached by simple random sampling method. A questionnaire form was used to collect data in the research. The questionnaire form consists of demographic information form, extraversion and responsibility dimensions of personality scale, ethical values scale, cyberloafing scale, organizational indifference scale and organizational punishment perception scale. Within the scope of the study, descriptive statistical analyzes, correlation analysis, and structural equation modeling were used. As a result of the analyzes, it has been determined that extraversion, responsibility and ethical values have negative and significant effects on cyberloafing and organizational indifference. In addition, it has been determined that the perception of organizational punishment has a partial mediator role in the relationship between responsibility and ethical values and organizational indifference.

Kaynakça

  • Esfahani, A., Ghorbani, O., Amiri, Z., & Farokhi, M. (2013). Identifying and ranking the effective factor on the organizational indifference through Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP)(Damavand Municipality as a Case Study). International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(6), 64-77.
  • Kim, K., Del Carmen Triana, M., Chung, K., & Oh, N. (2016). When do employees cyberloaf? An interactionist perspective examining personality, justice, and empowerment. Human Resource Management, 55(6), 1041-1058.
  • Hofstede, G., & McCrea, R. R. (2004). Personalty and culture revisited: Linking trated and dimensions of culture. Cross Cultural Research, 38(1), 52-88.

РОЛЬ ПЕДАГОГОВ ПРИ ПРЕДАТВРАЩЕНИИ КИБЕРЛОФИНГА

Yıl 2021, , 179 - 196, 26.12.2021
https://doi.org/10.17498/kdeniz.1009134

Öz

В последние годы некоторые виды непродуктивного поведения стали объектами разных исследований. Киберлофинг, который является одним из них, вызывает лень и неэффективность при использовании интернета не для работы, а для других целей. Помимо всех преимуществ технологий, у него есть ещё и отрицательные стороны, такие как киберлофинг. Равнодушие к рабочему месту - это ещё одно поведение, которое в исследованиях считается неэффективным. Речь идёт об ослаблении связей сотрудников с организацией по разным причинам и их приближении к критической точке.
Целью исследования является выявить, в какой степени личная ответственности и этические нравы влияют на наказание по поводу киберлофингу и безразличия. Киберлофинг и безразличие можно найти в любой деловой обстановке. В исследовании, в качестве цельевой группы были выбраны учителя, работающие в Стамбуле. Данные были собраны у учителей, которые были случайныно отобраны из школ Стамбула с помощью анкеты. В рамках исследования изучали реакцию при наказании по отношению Киберлофинга. Здесь рассматривались черты личности и его отношение к этическим ценностям и трудовой халатности. В рамках исследования использовались описательный статистический анализ, корреляционный анализ и моделирование структурными уравнениями. В результате анализа было установлено, что неправилное понимание ответственности и этических ценностей приводят к негативному пониманию киберлофинга и к халатному отношению в адрес организаций.
В результате обзора литературы было установлено, что исследования по этой теме ограничены как по количеству, так и по содержанию.

Kaynakça

  • Esfahani, A., Ghorbani, O., Amiri, Z., & Farokhi, M. (2013). Identifying and ranking the effective factor on the organizational indifference through Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP)(Damavand Municipality as a Case Study). International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(6), 64-77.
  • Kim, K., Del Carmen Triana, M., Chung, K., & Oh, N. (2016). When do employees cyberloaf? An interactionist perspective examining personality, justice, and empowerment. Human Resource Management, 55(6), 1041-1058.
  • Hofstede, G., & McCrea, R. R. (2004). Personalty and culture revisited: Linking trated and dimensions of culture. Cross Cultural Research, 38(1), 52-88.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysen Arda 0000-0002-8534-1802

Yahya Fidan 0000-0002-5012-3629

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Arda, A., & Fidan, Y. (2021). ÖĞRETMENLERİN CEZA ALGISININ SANAL KAYTARMAYI ÖNLEMEDEKİ ROLÜ. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(52), 179-196. https://doi.org/10.17498/kdeniz.1009134