The work examines Shio Aragvispireli's novel "Cracked Heart", its genre specifics, artistic synthesis of fairy-tale and literary forms, relationship between love and art, prose passages, episodes depicted in fairy-tale aspects and artistic space.
Author's writing style revealed in the novel, artistic psychological narrative, originality of character drawing are discussed. Their character, mood and various interpretation of emotions are recorded. The fabulous, realistic and romantic faces created by this method, their visual and spiritual world are characterized.
The artistic symbolism of the musical bell created by Makhare Goldsmith and its artistic function from the development of the plot of the novel to the finale are analyzed, the ideological, fairy-tale and fantastic tendencies of the work are presented.
The structure of the novel has been studied, it is compositionally peculiar according to several fable included in it. The tale " Gooseherd shepherd, a fable told by shepherds in the forest and others represent independent novels. The seven doors of the novel are connected by one main idea - the love of Eteri and Makhare. Here, the high level of artistic narrative of Shio Aragvispirelli appeared in full, whom we previously knew as a great master of small-form verbal art.
The artistic space depicted in the work is generally a country with a king. Time is correspondingly a feudal era. And the century and years are indefinite according to the novel, the writer does not specify this, because it is not necessary for a fairy tale.
Shio Aragvispirelli emphasized this strong feeling of love throughout the novel, in which he highlighted the character of not only Makhare, but also Eteri, King Nadira and Marekhi. This power is romanticized and elevated in the novel. In this regard, the most interesting face is Makhare.
Other characters are also interestingly drawn in the novel: Katsia Batoni, a goldsmith, a nanny or others. King Nadira's face is dim, he is not a complete person, he does not give the impression of a finished person even with his purposefulness.
The peculiarities of the conflict between good and evil, the difference between the traditions of the literary fairy tale and the folk tale are discussed.
Based on the discussion given in the work and the results of comparing the facts with each other, Shio Aragvispireli's "Cracked Heart" is the first fairy tale novel in Georgian literature of the 20th century
Makalede Şio Aragvisspireli'nin "Kırık Kalp" adlı romanında, tür özgünlüğü, masal ve edebi biçimlerin sanatsal sentezi, aşk ve sanat arasındaki ilişki, düzyazı pasajları, bölümler ve sanatsal mekân, masalsı bir görünümle tasviri incelenmiştir.
Yazarın romandaki yazım tarzı, sanatsal ve psikolojik anlatımı, karakter tasvirlerinin özgünlüğü incelenmiş, karakterlerin ruh halleri ve duyguların mecazi yorumlanması kaydedilmiştir. Bu yöntemle oluşturulan masalsı, gerçekçi ve romantik görüntüler, görsel ve ruhsal dünyalar karakterize edilmiştir.
Makhare Okromçedeli adlı kişinin yarattığı müzik çanının sanatsal sembolizmi ve romanın olay örgüsünün gelişiminden bitişine kadar olan sanatsal işlevi analiz edilmiş eserin ideolojik, masalsı ve fantastik eğilimleri gösterilmiştir.
Romanın yapısı incelendiğinde içinde yer alan birçok masal nedeniyle kompozisyon açısından benzersizliği tespit edilmiştir. Örneğin: ormandaki çobanların anlattığı “Kaz Çobanı” masalı ve diğer masallar tamamen farklı olan kısa öyküleri temsil etmekteler. Romanın yedi bölümü Eteri ve Mahare'nin aşkını anlatan ana fikirle birbirine bağlıdır. Burada, daha önce kısa öykülerin büyük bir ustası olarak tanıdığımız Şio Aragvisspireli'nin yüksek düzeydeki sanatsal anlatımıına sahip olduğu tam anlamıyla sergilenmiştir.
Eserde tasvir edilen sanatsal mekân genel olarak feodal dönemde kralın yaşadığı bir ülkedir. Ancak romanda yazar tarafından gerekli görülmediği için olayın geçtiği zaman belirtilmiş değildir.
Şio Aragvisspireli roman boyunca güçlü aşk duygusunu vurgulamış, romantik kılığında sadece Mahare'nin değil, Eteri, Kral Nadir ve Marehi'nin karakterini de yansıtmıştır. Romanda bu karakterler romantikleştirilmiş ve yüceltilmiştir. Bu bakımdan Mahare'nin imajı daha merak çekici olmuştur.
Romanda başka karakterler olan Kuyumcu Katsia Batoni, Gadia ve diğerleri de ilginç bir şekilde tasvir edilimiştir. Kral Nadir'in imajı biraz morali bozuk, kişiliği tam olmayan, kararsız bir zat olarak gösterilmiştir.
Eser, iyiyle kötünün özelliklerini, edebi masal gelenekleri ile halk masalları arasındaki farkı yansıtır.
Eserdeki mantık ve gerçeklerin karşılaştırılması sonuçlarına dayanan Şio Aragvisspireli'nin “Kırık Kalp” adlı eseri, 20. yüzyıl Gürcü edebiyatının ilk masalımsı romanıdır.
baglk| makalenin; igerifi, sunduEu sonuglarl ve yorumlart konusunda, Karadeniz Illuslararafl Bilimsel Dergisi'nin higbir sorumluluk tagrmadrfirnt kabul ederim.
Many thanks to your journal and Mr. Roin Kavrelishvili.
В нижеследующей статье рассматривается роман Шио Арагвиспирели «Разбитое сердце», его жанровая специфика, художественный синтез сказочных и литературных форм, соотношение любви и искусства, прозаические пассажи, эпизоды и художественное пространство, отображенные в сказочном аспекте.
Рассмотрен писательский стиль, художественно-психологический нарратив автора в романе, оригинальность прорисовки персонажей, зафиксирован их характер, настроение и образная интерпретация эмоций. Охарактеризованы созданные этим методом сказочные, реалистические и романтические образы, их визуальный и духовный мир.
Проанализированы художественная символика музыкального колокольчика, созданного Махаре Окромчедели и его художественная функция от развития сюжета романа до его финала, показаны идейные, сказочные и фантастические тенденции произведения.
Изучена структура романа, он композиционно своеобразен по вошедшим в него нескольким басням. Сказка «о гусином пастухе», басня, рассказанная пастухами в лесу и другие представляют собой самостоятельные новеллы. Семь глав романа связаны между собой одной основной идеей – любовью Етери и Махаре. Здесь в полной мере проявился высокий уровень художественного нарратива Шио Арагвиспирели, которого раньше мы знали как большого мастера словесного искусства малых форм.
Изображенное в произведении художественное пространство – это в общем страна с королем. Время соответственно феодальная эпоха. Но век и годы в романе не определены, писатель это не конкретизирует, поскольку для сказки это не обязательно.
Birincil Dil | Rusça |
---|---|
Konular | Kafkas Dilleri, Edebiyatları ve Kültürleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 18 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |