Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÜLERİN ORTAOKUL TÜRKÇE DERSLERİNDE KULLANIMI VE İŞLEVLERİ

Yıl 2016, , 78 - 91, 23.06.2016
https://doi.org/10.17498/kdeniz.51385

Öz

Halk bilimi ürünlerinin eğitimde kullanılması, çocukların sözcük dağarcığını genişletmeye ve öğrencilere kültür aktarımının gerçekleştirilmesine katkı sağlamaktadır. Bu bakımdan halk bilimi ürünlerinden türkülerin de önemli bir işlevi vardır. Yapılan çalışmada Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2015-2016 öğretim yılı ilköğretim ders kitapları listesinde 5-8. sınıflarda okutulacak olan Türkçe ders kitapları incelenmiştir. Bu kitaplardan Cem Yayınları Türkçe 5. sınıf ders kitabında yer alan “Sözlü Geleneğimiz” başlıklı metin içinde bulunan Çanakkale Türküsü ile Meram Yayınları Türkçe 7. sınıf ders kitabında bulunan “Kişisel Gelişim” temasında bir serbest okuma metni olarak yer alan “Koşma” örneği incelenmiştir. Bununla birlikte Çanakkale Türküsü’ nün bulunduğu metin ile ilgili etkinlikler ele alınmış ve “Koşma” adlı şiir ile örnek bir türkü olarak “Demirci Mehmet Efe” türküsü için 2015 Türkçe Öğretim Programı’ndaki kazanımlar doğrultusunda örnek etkinlikler hazırlanmıştır. Bunun yanında bu türkülerde yer alan değerler incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda Türkçe öğretim programında yer alan kazanımların gerçekleştirilmesinde ve değer aktarımında türkülerin kullanılabilecek materyaller olabileceği ifade edilmiştir.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2008). Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış. Değerler Eğitimi Dergisi. 6 (16): 9-27.
  • Artun, E. (2009). Ortak Türk Kültürü Ürünlerinin Çocuk Edebiyatına Katkıları.turkoloji.cukurova.edu.tr E.T. 20.12.2011.
  • Artun, E. (1999). Türk Halk Kültürünün Balkanlardaki Rolü. Avrupa’ya İlk Adım Uluslar Arası Sempozyumu Bildiri, Gelibolu.
  • Aytaş, G. (2003). Türkülerde Turna. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. 28 Ankara, S. 13-33.
  • Balta, E. E. (2013). Bilmecelerin Dil-Düşünme Bağlamında Eğitimdeki Yeri ve Önemi. Turkısh Studies. 8 (1): 891-899.
  • Bulut, M. (2013). Türkçe Eğitimi ve Öğretiminde Dil ve Kültür Aktarımı Olarak Atasözleri ve Deyimlerin Önemi. Turkish Studies. 8 (13): 559-575.
  • Çangal, Ö. (2012). Yancılara Türkçe Öğretiminde Kültür Taşıyıcısı Olarak Türküler.
  • Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi. 2 (2): 9-20.
  • Demir, N. (2008). Avrupada Yaşayan 0-6 Yaş Grubu Türk Çocuklarına Türkçe ve Türk Kültürünün Öğretilmesinde Kullanılabilecek Bir Materyal: “Türk Ninnileri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1 (5): 224-240.
  • Kurudayıoğlu, M. (2015). Temel Dil Becerilerinin Kazandırılması Açısından Tekerlemeler. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi. 15: 40-62.
  • M.E.B. (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. ANKARA.
  • Özsoy, B. (2004). Karadenizde Atma Türküler ve Atma Türkü Geleneği. Karadeniz
  • Araştırmaları 3: 113-118
  • Toker, S. (2011). Türkçenin Anadili Olarak Öğretiminde Ninni ve Tekerlemelerin
  • Yeri. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi. 1 (1): 25-29.
  • Tüm, G. Ve Sarkmaz Ö. (2012). Yabancı Dil Türkçe Ders Kitaplarında Kültürel
  • Öğelerin Yeri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 43: 448-459.
  • Vural, F. (2011). Türk Kültürünün Aynası: Türküler. E-Journal of New World Science Academy 6 (3): 397-411.
  • Yangil, M. K. Ve Kerimoğlu, C. (2014). Bilmecelerin Eğitimdeki Yeri ve Önemi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 4 (2): 341-354.
  • Yeşil, R. Ve Aydın, D. (2007). Demokratik Değerlerin Eğitiminde Yöntem ve
  • Zamanlama. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11 (2): 65-84.

THE ROLE AND THE USE OF FOLK SONGS IN TURKISH LANGUAGE EDUCATION OF SECONDARY SCHOOL

Yıl 2016, , 78 - 91, 23.06.2016
https://doi.org/10.17498/kdeniz.51385

Öz

Making use of folk traditions in education contrubates to one’s vocabulary and passes the traditions on to new generations. Therefore folk songs have an important function. In this article we examined Ministry of National Education’s textbooks which are set to be used from 5th grade to 8th grade in 2015-2016 school years. 

The folk song Çanakkale Türküsü under the title oral tradition placed in the textbooks for 7thgrades published by Meram publication hause are examined as examples. In addition to this we surveyed a bunch of activities that Çanakkale Türküsü involved with. And also some representative activities based on the folk poem “Koşma” anda folk song called “Demirci Mehmet Efe” are prepared in the direction of the goals made in Turkish Language Education Program. Furthermore we traced Turkish cultural values in these folk songs.  As a result it is suggested in the article that folk songs can be utilized in order to accomplish the goals made in Turkish language education programs and can be utilized to pass the cultural values on to new generations.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2008). Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış. Değerler Eğitimi Dergisi. 6 (16): 9-27.
  • Artun, E. (2009). Ortak Türk Kültürü Ürünlerinin Çocuk Edebiyatına Katkıları.turkoloji.cukurova.edu.tr E.T. 20.12.2011.
  • Artun, E. (1999). Türk Halk Kültürünün Balkanlardaki Rolü. Avrupa’ya İlk Adım Uluslar Arası Sempozyumu Bildiri, Gelibolu.
  • Aytaş, G. (2003). Türkülerde Turna. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. 28 Ankara, S. 13-33.
  • Balta, E. E. (2013). Bilmecelerin Dil-Düşünme Bağlamında Eğitimdeki Yeri ve Önemi. Turkısh Studies. 8 (1): 891-899.
  • Bulut, M. (2013). Türkçe Eğitimi ve Öğretiminde Dil ve Kültür Aktarımı Olarak Atasözleri ve Deyimlerin Önemi. Turkish Studies. 8 (13): 559-575.
  • Çangal, Ö. (2012). Yancılara Türkçe Öğretiminde Kültür Taşıyıcısı Olarak Türküler.
  • Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi. 2 (2): 9-20.
  • Demir, N. (2008). Avrupada Yaşayan 0-6 Yaş Grubu Türk Çocuklarına Türkçe ve Türk Kültürünün Öğretilmesinde Kullanılabilecek Bir Materyal: “Türk Ninnileri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1 (5): 224-240.
  • Kurudayıoğlu, M. (2015). Temel Dil Becerilerinin Kazandırılması Açısından Tekerlemeler. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi. 15: 40-62.
  • M.E.B. (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. ANKARA.
  • Özsoy, B. (2004). Karadenizde Atma Türküler ve Atma Türkü Geleneği. Karadeniz
  • Araştırmaları 3: 113-118
  • Toker, S. (2011). Türkçenin Anadili Olarak Öğretiminde Ninni ve Tekerlemelerin
  • Yeri. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi. 1 (1): 25-29.
  • Tüm, G. Ve Sarkmaz Ö. (2012). Yabancı Dil Türkçe Ders Kitaplarında Kültürel
  • Öğelerin Yeri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 43: 448-459.
  • Vural, F. (2011). Türk Kültürünün Aynası: Türküler. E-Journal of New World Science Academy 6 (3): 397-411.
  • Yangil, M. K. Ve Kerimoğlu, C. (2014). Bilmecelerin Eğitimdeki Yeri ve Önemi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 4 (2): 341-354.
  • Yeşil, R. Ve Aydın, D. (2007). Demokratik Değerlerin Eğitiminde Yöntem ve
  • Zamanlama. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11 (2): 65-84.

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ И ОСОБЕННОСТИ ПРЕПОДАВАНИЯ ТУРЕЦКОГО ЯЗЫКА В ТУРЕЦКИХ ШКОЛАХ СРЕДНЕГО УРОВНЯ ОБРАЗОВАНИЯ

Yıl 2016, , 78 - 91, 23.06.2016
https://doi.org/10.17498/kdeniz.51385

Öz

В целях расширения словарного запаса детей и формирования культуры речи необходимо внедрять элементы фольклора. Знание и использование устного народного творчества турок имеет огромную роль. Данная работа основывается на анализе учебников 5-8 класса по турцекому языку, утвержденных программой Министерства образования Турции на 2015-2016 учебный год. Предметом анализа послужили следующие тексты учебников по турецкому языку: 5 класс в разделе под заглавием «Особенности устного народного творчества» песни Чанаккале и тексты Мерама, 7 класс в разделе «Развитие личности» текст для внеклассного чтения «Бег». 

Также образцом для анализа послужила песня «Кузнец Мехмет Эфе», которая в 2015 году была одобрена Учебной программой по турецкому языку. Вместе с этими произведения были проанализированы другие тексты. В результате турецкие песни, которые были одобрены учебной программой по турецкому языку были тшательно исследованы.  

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2008). Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış. Değerler Eğitimi Dergisi. 6 (16): 9-27.
  • Artun, E. (2009). Ortak Türk Kültürü Ürünlerinin Çocuk Edebiyatına Katkıları.turkoloji.cukurova.edu.tr E.T. 20.12.2011.
  • Artun, E. (1999). Türk Halk Kültürünün Balkanlardaki Rolü. Avrupa’ya İlk Adım Uluslar Arası Sempozyumu Bildiri, Gelibolu.
  • Aytaş, G. (2003). Türkülerde Turna. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. 28 Ankara, S. 13-33.
  • Balta, E. E. (2013). Bilmecelerin Dil-Düşünme Bağlamında Eğitimdeki Yeri ve Önemi. Turkısh Studies. 8 (1): 891-899.
  • Bulut, M. (2013). Türkçe Eğitimi ve Öğretiminde Dil ve Kültür Aktarımı Olarak Atasözleri ve Deyimlerin Önemi. Turkish Studies. 8 (13): 559-575.
  • Çangal, Ö. (2012). Yancılara Türkçe Öğretiminde Kültür Taşıyıcısı Olarak Türküler.
  • Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi. 2 (2): 9-20.
  • Demir, N. (2008). Avrupada Yaşayan 0-6 Yaş Grubu Türk Çocuklarına Türkçe ve Türk Kültürünün Öğretilmesinde Kullanılabilecek Bir Materyal: “Türk Ninnileri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1 (5): 224-240.
  • Kurudayıoğlu, M. (2015). Temel Dil Becerilerinin Kazandırılması Açısından Tekerlemeler. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi. 15: 40-62.
  • M.E.B. (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. ANKARA.
  • Özsoy, B. (2004). Karadenizde Atma Türküler ve Atma Türkü Geleneği. Karadeniz
  • Araştırmaları 3: 113-118
  • Toker, S. (2011). Türkçenin Anadili Olarak Öğretiminde Ninni ve Tekerlemelerin
  • Yeri. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi. 1 (1): 25-29.
  • Tüm, G. Ve Sarkmaz Ö. (2012). Yabancı Dil Türkçe Ders Kitaplarında Kültürel
  • Öğelerin Yeri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 43: 448-459.
  • Vural, F. (2011). Türk Kültürünün Aynası: Türküler. E-Journal of New World Science Academy 6 (3): 397-411.
  • Yangil, M. K. Ve Kerimoğlu, C. (2014). Bilmecelerin Eğitimdeki Yeri ve Önemi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 4 (2): 341-354.
  • Yeşil, R. Ve Aydın, D. (2007). Demokratik Değerlerin Eğitiminde Yöntem ve
  • Zamanlama. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11 (2): 65-84.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Arı Bu kişi benim

Mustafa Burak Top Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2016
Gönderilme Tarihi 14 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Arı, B., & Top, M. B. (2016). TÜRKÜLERİN ORTAOKUL TÜRKÇE DERSLERİNDE KULLANIMI VE İŞLEVLERİ. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 30(30), 78-91. https://doi.org/10.17498/kdeniz.51385