Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HAYÂLÎ VE BÂKÎ’DE “TAPŞURDUM” REDİFLİ GAZELLERİN MUKAYESESİ

Yıl 2017, , 159 - 182, 20.03.2017
https://doi.org/10.17498/kdeniz.297850

Öz

Bilindiği gibi, Klasik şiirin
söyleyiş güzelliği redifte de yatmaktadır. Şair tarafından bulunan redif
etkileyici, çarpıcı ve şiirde anlam eksenini oluşturacak güzellikte olmalıdır. Hayâlî
Divanında arkaik kelime sayılan “tapşurdum
redifiyle yazılmış iki gazeli bulunmaktadır. Bir Divan mecmuası taranarak
edebiyat dünyasına tanıtılan Hayâlî’ye ait şiirler arasında “tapşurdum” redifli bir gazeli daha
eklenerek toplam bu redifle şairin üç gazeli vardır. Çağdaşı olan Bâkî’de de bu
redifle yazılmış bir gazel vardır. Bâkî ve Hayâlî, Klasik Türk edebiyatının
XVI. yy.’da yaşamış iki önemli şairidir. İkisi de yazdıkları şiirlerin yanı
sıra kendi dönemlerinden başlamak üzere diğer Türk şairlerine olan etkileri
bakımından da önemli iki şahsiyettir. Bu çalışmada Hayâlî’nin “tapşurdum” redifli üç gazeli ve Bâkî’nin
aynı redifli bir gazeli, kafiye, kelime kadrosu, konu, şiirde ses ve anlam
güzelliğini oluşturan unsurlar bakımından incelenmeye çalışılacaktır. Ortak
redif, kafiye, vezin ve konu bakımından yazılan bu gazeller arasındaki
benzerlik ve farklılıklar üzerinden iki şairin de söyleyiş özellikleri tespit
edilmeye çalışılacaktır.

Kaynakça

  • AHMET VEFİK PAŞA (2000). Lehçe-i Osmani, TDK yay., Ankara, Haz. Recep Toparlı.
  • AKÜN, Ömer Faruk (1994). “Divan Edebiyatı”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C.9, İstanbul.
  • AKYÜZ, Kenan vd. (1958). Fuzûlî Divânı, Ankara.
  • ANDREWS, Walter (2000). Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı (çev. Tansel Güney), İstanbul.
  • AYTAÇ, Gürsel (2001). Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • BAHADIR, Savaşkan Cem (2012). “Hayâlî Bey’in Bilinmeyen Gazelleri”, Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 7/4, Fall, S. 921-946, Ankara.
  • BEKTAŞ, Ekrem (2009). “Kaşki Redifli Gazeller Üzerine Bir Değerlendirme”, Turkish Studies International Periodical for Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 4/2 Winter, S.133-151.
  • DİLÇİN, Cem (1999). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK yay., Ankara.
  • İPEKTEN, Haluk (1994). Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Dergah Yay., İstanbul.
  • KORTANTAMER, Tunca (1982). “Türk Şiirinde Ses Konusunda ve Ses Gelişmesinin Devamlılığı Üzerine Genel Bazı Düşünceler-I”, Ege Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, S.1, İzmir, s. 71, 83.
  • KURNAZ, Cemal (1996). Hayâlî Bey Divânı’nın Tahlîli, M.E.B. Yayınları, İstanbul.
  • KURNAZ, Cemal (1997). “Divan Şiirinde Belge Redifler, Divan Edebiyatı Yazıları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • KURNAZ, Cemal (2011) “Kanunî’nin En Sevdiği Şairdi: Hayâlî Bey”, Dil ve Edebiyat, Ayın dosyası, Haziran sayısı, S. 16-33. (PDF)
  • KÜÇÜK, Sabahattin (1994). Bâkî Divanı Tenkitli Basım, Ankara, TDK Yayınları.
  • MACİT, Muhsin (1996). Divan Şiirinde Ahenk Unsurları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • MAZIOĞLU, Hasibe (1983). “Türk Edebiyatı, Eski”, Türk Ansiklopedisi, C. XXXII, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara, C. XXXII, S. 80-134.
  • MENGİ, Mine (2011). Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Edebiyat Tarihi-Metinler, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • PALA, İskender (1989). Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ, Ankara.
  • SAMİ, Şemseddin (1992). Kamus-ı Türki, İstanbul, Çağrı Yayınları, İstanbul.
  • SEFERCİOĞLU, M. Nejat (2008). “Meyve Redifli Gazeller”, Turkish Studies International Periodical for Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 3/5, Fall, S. 321-344.
  • ŞEN, Fatma Meliha (2006). “Kanunî Sultan Süleyman (Muhibbî) ve Bâkî”, Osmanlı Araştırmaları XXVIII, Prof. Dr. Mehmed Çavuşoğlu’na Armağan IV, İstanbul, S. 183-193.
  • ŞENTÜRK, A. Atilla- Ahmet Kartal (2004). Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • TARLAN, A. Nihat (1946-47). “Hayâlî-Bâkî”, İÜ Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, C. 1. Sayı: 1, S. 26-38.
  • ÜSTÜNER, Kaplan (2007). Divan Şiirinde Tasavvuf, Ankara.
  • YENİTERZİ, Emine (2005). “Divan Şiirinde Gazel Redifli Gazeller”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı: 18/Güz, Konya, S.1-10. (http://turkoloji.cu.edu.tr/ESKI%20TURK%20%20EDEBIYATI/yeniterzi_gazel.pdf)
  • YILDIZ, Ayşe (2009). “Klasik Türk Edebiyatında “Var İçinde” Redifli Gazeller ve Nedim’in “Var İçinde” Redifli Gazeli”, Turkish Studies, Volume 4/6 Fall, S. 278-298.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hanzade Güzeloğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2017
Gönderilme Tarihi 14 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Güzeloğlu, H. (2017). HAYÂLÎ VE BÂKÎ’DE “TAPŞURDUM” REDİFLİ GAZELLERİN MUKAYESESİ. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 33(33), 159-182. https://doi.org/10.17498/kdeniz.297850

Cited By

Bâkî’de Tasavvuf Tasavvuru
The Journal of International Civilization Studies
https://doi.org/10.58648/inciss.1545468